ماهان شبکه ایرانیان

تبدیل صدا و سیما به تریبون رسمی تبلیغات دولت

اگر چه در طی روزهای گذشته دکتر علی عسگری رئیس سازمان صدا و سیما اعلام کرده بود که رسانه ملی ملاحظاتی را در خصوص پوشش اخبار دولت دعایت می کند اما همچنان شاهد پخش برنامه های تماماً تبلیغی برای دولت از این رسانه هستیم.

تبدیل صدا و سیما به تریبون رسمی تبلیغات دولت /  150 دقیقه پخش زنده و 80 دقیقه خبر، فقط برای یک کنفرانس خبری روحانی/ سایر رقبای روحانی محروم از یک دقیقه خبر در 4 سال گذشته
گروه فرهنگی - رجانیوز: با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری رفتار صدا و سیما به عنوان اصلی ترین رسانه برای تبلیغ نامزدهای تأیید صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان بیش از پیش حساس می شود. اتفاقی که رویس رسانه ملی خود نیز به آن واقف و است و بر آن تأکید دارد. 
 
در همین خصوص دکتر علی عسگری در حاشیه بازدید از مراحل آماده سازی دکور مناظره های انتخاباتی به خبرنگاران گفت: «با توجه به ورود به فضای انتخاباتی و شروع ثبت نام کاندیداها از روز سه شنبه این هفته  ، منطق حکم می کند ،صدا و سیما برای حفظ عدالت رسانه ای ، در انعکاس و پخش برنامه های اعضای دولت ، ملاحظاتی را تا پایان انتخابات در نظر بگیرد که دوستان دولت نیز بر آن صحّه می گذارند.»
 
این در حالی است که به نظر می رسد این حرف توسط مسئولان صدا و سیما جدی گرفته نشده و هم چنان به رویه ی گذشته عمل می شود. گذشته ای که علی عسگری در خصوص آن این گونه گفته است: « آنتن رسانه ملی در سال 95 در بهترین زمان ، بطور متوسط ، روزانه 21 ساعت در اختیار مسئولان اجرایی کشور بوده است ضمن آنکه  وزرای دولت نیز ، بطور متوسط ، روزانه 6 ساعت آنتن رسانه ملی را در اختیار داشتند. »
 
اما دقیقاً پس از این صحبت های رئیس رسانه ملی 150 دقیقه پخش زنده و 80 دقیقه خبر از صحبت های روحانی در تلویزیون پخش شد. این در حالی است که برخی از رقبای جدی رئیس جمهور فعلی طی 4 سال گذشته در مجموع 3 ساعت آنتن نداشته اند. 
 
از طرفی شنیده ها حاکی از آن است که دولت بودجه مصوبی را که از سال قبل موظف به تزریق آن به صدا و سیما بوده است را در قالب برنامه های مشارکتی تعریف کرده و با آغاز سال 96 تلویزیون را مجبور به پخش برنامه هایی از این دست که به تبلیغ آشکار دولت اهتمام دارند کرده است. 
 
این اقدامات واکنش های فراوانی را در شبکه های اجتماعی هم به همراه داشته و کاربران توئیتر را در پی داشت تا جایی که یکی از این کاربر ها نوشت: « ‏فقط مانده صدا و سیما رسما از مردم درخواست کند به روحانی رای بدهید! »
 
با این وجود محمود واعظی وزیر ارتباطات دولت روحانی چندی پیش در موضعی صریح نسبت به صدا و سیما گفته بود: «دولت آقای روحانی شفاف و متکی بر مردم است و می خواهد مردم آگاهانه تصمیم بگیرند بنابراین مخالف مناظره نیست اگر صحبتی شده منظور برنامه های به ظاهر مناظره ای صدا وسیما است که اخیرا پخش می شود. صدا و سیما دو نفر را به تشخیص خود دعوت و بین آنها تقسیم کار می کند که یکی موافق و یکی مخالف دولت صحبت کند؛ در حالیکه نماینده دولت در این برنامه حضور ندارد.»
 
همچنین حسام الدین آشنا مشاور فرهنگی رئیس جمهور که بسیاری او را فردی اثر گذار در دولت می دانند همزمان با سفر روحانی به مسکو در کانال شخص خود نوشت: « شبکه خبر سخنرانی رییس جمهور در مسکو را سانسور کرد.» ناگفته پیداست که وی این انتظار را داشته و دارد که کمترین تحرک از سوی رئیس دولت یازدهم توسط صدا وسیما پوشش داده شود
 
اکنون باید دید با توجه به این واکنش ها و همچنین با افزایش حساسیت نسبت به رفتار صدا و سیما در خصوص پوشش اخبار دولت در روزهای منتهی به انتخابات چگونه خواهد بود و آیا مدیران رسانه ملی قصد بازنگری در رویکرد خود نسبت به دولت دارند یا همچنان قرار است نقش تریبون دولت روحانی را ایفا کند. 
 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان