کارشناس بازارهای جهانی در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی مطرح کرد

سناریوسازی آمریکا برای کاهش قیمت جهانی نفت/ دو عامل تعیین کننده در تحولات جهانی طی هفته‌های آتی

سناریوسازی آمریکا برای کاهش قیمت جهانی نفت/ دو عامل تعیین کننده در تحولات جهانی طی هفته‌های آتیکارشناس بازار سرمایه گفت: آمریکا با سناریو سازی و تحریک عربستان و امارات به افزایش عرضه و تولید برای جبران توقف صادرات نفت ایران در آبان ماه کرد و با توجه به اوج تولید این کشورها در اکتبر و نوامبر و عملیاتی نشدن تحریم نفتی ایران و اعطای معافیت به 8 کشور برای خرید نفت ایران با توجه به تولید اضافی عربستان و امارات موجب مازاد عرضه در بازار و در نتیجه کاهش قیمت جهانی نفت شد.

علی دهدشتی در گفت و گو با خبرنگار بورس تابناک اقتصادی با اشاره به این مطلب که قیمت جهانی نفت تابعی از عرضه و تقاضای بوده، اظهار کرد: از اول مارچ (فروردین ماه) بحث تحریم های ایران قیمت جهانی نفت را افزایش و حتی به بالای 86 دلار رساند چرا که بازارهای جهانی به شدت نگران کاهش عرضه در نتیجه توقف صادرات نفتی ایران بودند در حالی که آمریکا با سناریو سازی و بازی قیمت جهانی نفت را به نرخ های فروردین ماه برگرداند.

وی با اشاره به این مطلب که کاهش قیمت جهانی نفت بخشی از سناریوسازی آمریکا برای بازگرداندن قیمت ها به مارچ سال گذشته بود، ادامه داد: در حالیکه تقاضا برای نفت در سال 2019تقریبا 1/29 درصد افزایش یافته، عرضه کشورهای غیر اوپک 2/23 درصد افزایش یافته و این موضوع نشاندهنده عرضه مازاد نفت در بازارهای جهانی در سال آتی و به ویژه در کشورهای غیر اوپک است.

دهدشتی با اشاره به این موضوع که صادرات نفتی ایران در ماه گذشته 156 هزار بشکه و صادرات نفت ونزوئلا نیز 40 هزار بشکه کاهش داشته، ادامه داد: در صورتی که عربستان 127 هزار بشکه مازاد تولید و امارت 140 هزار بشکه اضافی روانه بازار کردند یعنی این دو کشور به تنهایی کاهش عرضه نفت ایران و ونزوئلا را پوشش دادند و شاهد مازاد عرضه در کشورهای اوپک و نیز اوپک بودیم.

وی با بیان این مطلب که از نظر بنیادی عرضه در سال 2019 بیشتر از تقاضا خواهد بود و قیمت های جهانی کاهش خواهند یافت، دو موضوع را در آینده قیمت جهانی نفت موثر دانسته و خاطر نشان کرد: عربستان می خواهد به منظور افزایش قیمت نفت، تولید خود را کاهش دهد ولی این امر منوط به نشست دسامبر کشورهای عضو اوپک و موافقت آنها برای این موضوع است.

دهدشتی با اشاره به اینکه 8کشوری که از تحریم های نفتی ایران معافیت دریافت کرده اند، 2 ماه فرصت دارند که واردات خود را به صفر برسانند، ادامه داد: اینکه 2 ماه دیگر آمریکا این معافیت ها را تمدید خواهد کرد و عربستان بتواند اوپک را قانع کند، می تواند قیمت نفت را در دورنمای 2019 کاهش دهد در غیر اینصورت مازاد عرضه قیمت نفت را کاهش خواهد داد.

دلار همچنان فاکتور بنیادی در قیمت طلا و سکه

کارشناس بازارهای جهانی با اشاره به این مطلب که قیمت طلا در ایران از دو عامل قیمت های جهانی و نرخ دلار تبعیت می کند، تصریح کرد: قیمت طلای جهانی احتمالا با توجه به برنامه فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره که منجر به تقویت دلار شده مقداری قیمت جهانی طلا را تضعیف خواهد کرد ولی حول و حوش قیمت های کنونی خواهد بود و بنابراین قیمت های جهانی طلا کاهشی خواهد بود ولی قیمت ها آنقد نوسان نخواهد داشت که بر بازار داخلی ایران موثر باشد.

وی ادامه داد: البته در شرایط فعلی این تصمیم فدرال رزور است و باید دید در آینده بانک مرکزی آمریکا چه تصمیمی خواهد گرفت.

دهدشتی تاکید کرد: فاکتور اثرگذار در ایران بر قیمت طلا دلار بوده بر این اساس پیش بینی می شود که قیمت دلار علی رغم عرضه ها و تزریق های جدیدی که طی چند روز اخیر به بازار شده و قیمت دلار را کاهش داده، همچنان سیر صعودی داشته باشد و با توجه به نزدیکی به عید انگیزه های خاصی برای افزایش دلار در این فصل وجود دارد.
وی ادامه داد: در صورتی که پس از پایان ضرب العجل 2 ماهه ترامپ به 8 کشور برای به صفر رساندن واردات نفت از ایران، این معافیت تمدید نشود در آن صورت نرخ دلار افزایش خواهد یافت و به تبعیت از آن قیمت طلا و سکه نیز روند صعودی قرار داشت.

بررسی تکنیکالی روند قیمتی کامودیتی ها: مس و سرب در الگوی سرشانه برعکس، آلومینیوم در مسیر نزول

کارشناس بازار سرمایه در قسمتی دیگر از گفت و گوی خود با تابناک در خصوص روند قیمت های جهانی کامودیتی ها، گفت: با توجه به اخبار ضد و نقیضی که در مورد فلزاتی از قبیل سرب و روی و تجزیه عرضه و تقاضاهای آنها شاهد اخبار میکس حتی در سایت های تحلیلی همچون LMEهستیم، برای پیش بینی روند قیمتی آنها در آینده باید بر نمودارهای تکنیکالی متمرکز شد.

دهدشتی ادامه داد: مثلا در مورد "روی" در نمودار تکنیکال شاهد آن هستیم که این فلز در نقاط کلیدی قرار دارد و حرکت رو به بالا را نشان می دهد، در صورتی که قیمت آنها طی روزهای آتی کاهش یابد ، ریزش های شدیدی خواهند داشت.

وی افزود: روی اگر بتواند از سطوح 2700 دلاری طی هفته آینده عبور کند به سطح 3000 دلاری حرکت و در نهایت پتانسیل رسیدن به سطح 3500 نیز وجود دارد ولی این موضوع منوط به عبور از سطح 2700 دلاری بوده و چنانچه نتواند این سطوح را بشکند حرکت ریزشی آن احتمالا ادامه داشته باشد چرا که هنوز در چین هیچ سیگنالی مبنی بر افزایش تقاضا برای کامودیتی ها دیده نمی شود.

دهدشتی با اشاره به این مطلب که یک هفته تا 10 روز آتی در تعیین حرکت قیمتی برخی کامودیتی ها حیاتی خواهد بود، ادامه داد: فلز مس نیز همچون روی الگوی سرشانه برعکس داشته و در صورتی که بتواند ازخط گردن 6300 دلاری در این الگو که سطح مقاومتی بسیار مهمی بوده، عبور کند، روند افزایشی خوبی خواهد داشت و به سمت سطوح بعدی قیمتی یعنی 6700 تا 7000 دلار حرکت خواهد کرد اما اگر نتواند طی روزهای آتی این سطح مقاومتی را بشکند همچنان باید منتظر ریزش قیمتی مس باشیم.

وی با اشاره به این مطلب که در ایران به پیش بینی 6 ماهه برای بازارهای مالی نیاز داریم، ادامه داد: تقویت دلار آمریکا منجر به تضعیف قیمت کامودیتی ها خواهد شد و با توجه به برنامه فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره تا سال 2020 طی 4 مرحله که موجب تقویت دلار آمریکا و فشار قیمتی به کامودیتی ها و ممانعت از رشد آنها خواهد شد این سطوح قیمتی در بازارهای جهانی برای سال 2019 تا 2020 پیش بینی می شود.

وی افزود: در خصوص قیمت آلومینیوم تفاوت وضعیت را با آنچه در فلزاتی مثل مس، سرب و روی شاهد بودیم، می بینیم و احتمال اینکه با فشار فروش قیمت ها بیشتر کاهشی شود، وجود دارد و بر این اساس کاهش قیمت تا 1500 دلار به عنوان یک موج اصلاحی وجود دارد و احتمال تدوام روند نزولی حتی تا سطح 1200 دلاری نیز وجود دارد.

دهدشتی در مورد قیمت جهانی فولاد نیز گفت: هیچ سیگنالی برای افزایش تقاضا مثل سایر کامودیتی ها وجود ندارد و در گزارش های اخیر شاهد تغییر خاصی نسبت به دوره های قبل نبوده ایم.

وی با اشاره به نمودار تکنیکال فولاد نیز گفت: به نظر می رسد قیمت جهانی فولاد با نوسانات اندکی طی ماه های آتی مواجه شود مگر اینکه جنگ تجاری بین امریکا و چین وارد مراحل جدیدی شود.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان