سد گاوشان پر آب‌ترین سد کرمانشاه است

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت: بیشترین میزان حجم آب سد در استان مربوط به سد گاوشان است.

سد گاوشان پر آب‌ترین سد کرمانشاه است

علی مرادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرآنلاین کرمانشاه، با اشاره به افزایش حجم آب در سدها با توجه به بارندگی‌های اخیر، اظهار کرد: 34/50 درصد از حجم آب سدهای استان خالی بوده و 65/50 از حجم سدها پر شده‌اند.

وی افزود: برخی سدها مانند سد تنگه حمام سرریز کرده‌اند، میزان کمترین ورودی به سدها مربوط به سد گیلانغرب با 1/7 میلیون مترمکعب بوده است.

معاون حفاظت و بهره برداری آب‌ منطقه‌ای استان کرمانشاه تصریح کرد: بیشترین ورودی مربوط به سد داریان با یک میلیارد و 273 میلیون بوده، اما حجم سد 338 میلیون است و به دلیل اتصال به پالایشگاه دائماً خروجی داشته است.

وی خاطرنشان کرد: درحال حاضر حدود 15 درصد از حجم سد داریان خالی است، به غیر از آن بالاترین ورودی به سد گاوشان است که محل تامین آب شرب کرمانشاه نیز محسوب می‌شود و از ابتدای سال آبی 65/53 میلیون مترمکعب وارد این سد شده است.

مرادی اضافه کرد: حجم کنونی سدهای استان برای مصرف 81/43 میلیون مترمکعب است و قابلیت استفاده دارد، همچنین 464/31 میلیون مترمکعب از حجم سدهای استان خالی است.

معاون حفاظت و بهره برداری آب‌ منطقه‌ای استان ادامه داد: یک میلیارد و 345/74 میلیون مترمکعب میزان حجم آبی است که به طور معمول باید در سدهای استان وجود داشته باشد.

مرادی افزود: با توجه به اینکه بارش‌های زمستانی در استان کم بوده و میزان بارش نیز تبخیر یا جذب سفره‌های زیرزمینی شده، تراکنش بارش‌ها از نظر زمانی و منطقه‌ای باعث شد که کشاورزان به سمت بهره‌برداری از سفره‌های زیر زمینی نروند.

وی بیان کرد: به همین دلیل آب ذخیره شده در سفره‌ها باقی ماند و میزان قابل توجهی از آب موجود در سفره‌های زیر زمینی مصرف نشد که این امر مطلوب است.

وی در پایان گفت: انحراف آب از طریق کانال‌های میان دربند انجام شده و آب به تالاب هشیلان برده شده، این امر باعث شده آب زیرزمینی تقویت شود و آب به سراب یاوری هدایت شود و می‌توان این امر را به عنوان یک تغذیه مصنوعی بر دشت به حساب آورد.

46

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان