۱۰ دلیلی که ما باید همیشه عسل مصرف کنیم

عسل اغلب به عنوان غذا و دارو استفاده می شود. به ویژه هنگامی که به عنوان جایگزین شکر استفاده شود سالم است. در اینجا ۱۰ مزیت برتر سلامتی عسل آورده شده است.

C:\Users\narin\Downloads\Telegram Desktop\AdobeStock_202788682-scaled.jpeg

عسل اغلب به عنوان غذا و دارو استفاده می شود. به ویژه هنگامی که به عنوان جایگزین شکر استفاده شود سالم است. در اینجا 10 مزیت برتر سلامتی عسل آورده شده است.

1. عسل حاوی مواد مغذی مفید برای سلامتی است

عسل مایع شیرینی است که از شهد گل‌ها به دست می‌آید و با فرآیند خاص زنبورها جمع‌آوری و تولید می‌شود. طعم و رنگ عسل بستگی به نوع گلی دارد که عسل را از آن جمع آوری کرده اند.

از نظر تغذیه ای، یک قاشق غذاخوری عسل (21 گرم) حاوی 64 کالری و 17 گرم قند (شامل فروکتیوز، گلوکز، مالتوز و ساکارز) است. در ترکیب تقریبا حاوی فیبر، چربی و پروتئین نیست. همچنین حاوی کمتر از 1 درصد از ویتامین ها و مواد معدنی روزانه مورد نیاز بدن است.

عسل های رنگ روشن حاوی مقادیر زیادی ترکیبات گیاهی فعال زیستی و آنتی اکسیدان ها هستند. این مواد همچنین سهم بیشتری از عسل های تیره تر را تشکیل می دهند.

2. عسل خام سرشار از آنتی اکسیدان است

عسل خام حاوی بسیاری از آنتی اکسیدان های مهم مانند اسیدهای آلی و ترکیبات فنلی (فلاونوئیدها، ...) است. ترکیب این ترکیبات به عسل قدرت آنتی اکسیدانی می بخشد.

نشان داده شده است که عسل گندم سیاه شاخص اکسیژن رسانی خون را افزایش می دهد، آنتی اکسیدانی که با کاهش خطر حمله قلبی، سکته مغزی و انواع خاصی از سرطان مرتبط است. همچنین به حفظ سلامت چشم کمک می کند.

3. استفاده از عسل برای جایگزینی شکر به بهبود دیابت کمک می کند

نشان داده شده است که عسل خطر عوارض قلبی عروقی را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش می دهد. می تواند کلسترول بد LDL، تری گلیسیرید، التهاب را کاهش دهد و کلسترول خوب HDL را افزایش دهد. با این حال، عسل نیز قند خون را افزایش می دهد اما به میزان کمتری از قند سفره، به همین دلیل است که خرید عسل سماق بسیار پیشنهاد میشود.

اگرچه عسل به اندازه قند سفره بر قند خون تأثیر نمی گذارد، اما همچنان باید در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 با احتیاط مصرف شود. در واقع، برای به حداقل رساندن این وضعیت، افراد مبتلا به دیابت دیابتی ها باید غذاهای غنی از کربوهیدرات را محدود کنند.

توجه داشته باشید، هنوز محصولات عسل مخلوط با شربت معمولی در بازار وجود دارد. با وجود اینکه برچسب عسل بر روی آن گذاشته شده است، قند بالایی دارد و مواد مغذی کامل عسل خالص را ندارد.

4. آنتی اکسیدان های موجود در عسل به کاهش فشار خون کمک می کند

خرید عسل آویشن یک الزان است زیرا عسل حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی است که باعث کاهش فشار خون می شود. مطالعات بر روی موش‌ها و انسان‌ها نشان داده است که عسل می‌تواند فشار خون را به میزان متوسطی کاهش دهد.

5. عسل به بهبود کلسترول کمک می کند

سطوح بالای کلسترول LDL عامل اصلی افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی است. این عامل اصلی آترواسکلروز است، رسوبات چربی در شریان ها که می تواند باعث حمله قلبی و سکته شود.

نشان داده شده است که عسل با کاهش کلسترول LDL تام و افزایش قابل توجه کلسترول HDL، سطح کلسترول را بهبود می بخشد. یک مطالعه روی 55 بیمار، عسل را با شکر سفره مقایسه کرد و نشان داد که عسل LDL را 5.8٪ کاهش می دهد، کلسترول HDL را 3.3٪ افزایش می دهد و منجر به کاهش وزن خفیف تا 1.3٪ می شود.

6. عسل به کاهش سطح تری گلیسیرید کمک می کند

افزایش تری گلیسیرید خون یکی دیگر از عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی است. همچنین با مقاومت به انسولین، عامل اصلی دیابت نوع 2 مرتبط است. سطح تری گلیسیرید در رژیم های غذایی سرشار از قند و کربوهیدرات های تصفیه شده افزایش می یابد.

خوردن منظم عسل، به ویژه به عنوان جایگزین قند، می تواند سطح تری گلیسیرید را کاهش دهد. یک مطالعه که سطح تری گلیسیرید موجود در عسل و شکر را مقایسه کرد، نشان داد که سطح تری گلیسیرید موجود در عسل 11 تا 19 درصد کمتر از قند سفره است.

7. آنتی اکسیدان های موجود در عسل برای سلامت قلب مفید است

عسل غذایی غنی از فنل ها و سایر ترکیبات آنتی اکسیدانی است. بسیاری از این مواد پتانسیل کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را دارند.

ترکیبات آنتی اکسیدانی به گشاد شدن شریان های قلب و افزایش جریان خون به قلب کمک می کند. آنها همچنین می توانند به جلوگیری از تشکیل لخته های خون، عامل حملات قلبی و سکته کمک کنند.

مطالعه ای روی موش ها نشان داد که عسل از قلب در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می کند. در حال حاضر هیچ مطالعه طولانی مدتی در مورد اثرات عسل بر سلامت قلب وجود ندارد.

8. عسل به بهبود سریع زخم ها کمک می کند

استفاده از عسل در درمان موضعی زخم‌ها و سوختگی‌ها از زمان مصر استفاده می‌شده است و امروزه نیز رایج است.

عسل در التیام سوختگی‌های گسترده و زخم‌های عمیق عفونی بعد از جراحی با درصد موفقیت تا 43.3 درصد مؤثر است.

عسل همچنین یک درمان موثر برای زخم پای دیابتی است، یک عارضه جدی که می تواند منجر به قطع عضو با نرخ بهبودی تا 97٪ شود.

محققان پیشنهاد می کنند که توانایی عسل در ترمیم زخم ناشی از اثرات ضد باکتریایی و ضد التهابی آن و همچنین توانایی آن در تغذیه بافت های اطراف اندام آسیب دیده است.

عسل همچنین به درمان سایر بیماری های پوستی مانند پسوریازیس و ضایعات ویروس هرپس کمک می کند. عسل مانوکا به ویژه در درمان سوختگی موثر است.

9. عسل به تسکین سرفه در کودکان کمک می کند

سرفه یک علامت شایع در کودکان مبتلا به عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی است. می تواند بر خواب و کیفیت زندگی کودک و خانواده تأثیر بگذارد. داروی سرفه همیشه موثر نیست، حتی عوارض جانبی به همراه دارد. عسل با شواهد قوی برای اثربخشی آن در درمان سرفه ممکن است جایگزین بهتری برای دارو باشد.

مطالعات نشان می دهد که عسل نسبت به برخی از داروهای رایج سرفه بهتر عمل می کند و علائم سرفه را تسکین می دهد و خواب را بیشتر از داروهای سرفه بهبود می بخشد.

لازم به ذکر است که مصرف عسل برای کودکان زیر یک سال به دلیل خطر مسمومیت ممنوع است.

10. عسل همچنان حاوی کالری و قند بالایی است، بنابراین باید به طور معقول از آن استفاده کرد

خرید عسل ترکیبی جایگزین خوشمزه و سالم تری برای شکر است. باید به دنبال خرید محصولات عسل از برندهای معروف باشید زیرا می توان برخی از محصولات را با شربت ها مخلوط کرد تا از کیفیت عسل کاسته شود. عسل را فقط باید در حد اعتدال مصرف کرد زیرا همچنان حاوی مقدار زیادی کالری و قند است. مزایای آن تنها زمانی آشکار می شود که برای جایگزینی شیرین کننده های ناسالم استفاده شود. زمانی که عسل در شب مصرف شود، به سادگی شیرین کننده مفیدتری نسبت به شربت ذرت و شکر با فروکتوز بالا است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان