نکات مهم فعالیت در حوزه تجهیزات پزشکی

بدون شک تمرکز اصلی روی تقاضای بازار، ترندهای تجهیزات پزشکی و نیازهای مردم از مهم‌ترین پارامترهای موفقیت برای تولید و واردات تجهیزات پزشکی است.

راه‌اندازی خط تولید تجهیزات پزشکی یا واردات آن برای رونق دادن به این صنعت از اهمیت زیادی برخوردار است. این حوزه از جمله صنایع درامدساز کشور است و همواره تقاضا زیادی در این مارکت وجود دارد. برای فعالیت در این حوزه می‌توانید با تامین سرمایه و کسب جواز به سادگی شروع به کار کنید. فعالیت در حوزه تجهیزات پزشکی، شامل برخی نکات است که در ادامه بررسی می‌کنیم.

نکات مهم برای فعالیت در حوزه تجهیزات پزشکی

موفقیت در هر حوزه کاری به برخی از نکات و مراقبت‌ها وابسته است. در فرایند تولید و ساخت شرکت تجهیزات پزشکی و واردات تجهیزات پزشکی در ایران همواره پارامترهای متعددی دخیل و تاثیرگذار هستند. بعضی از آن‌ها نقش مهمی در موفقیت یا عدم موفقیت شما دارند. در بین تمام این پارامترها و نکات متعدد، در این مقاله به 4 نکته موثر در این حوزه اشاره می‌کنیم:

بازار

بدون شک تمرکز اصلی روی تقاضای بازار، ترندهای تجهیزات پزشکی و نیازهای مردم از مهم‌ترین پارامترهای موفقیت برای تولید و واردات تجهیزات پزشکی است. همچنین شناخت بازار اهمیت زیادی در مقوله ساخت شرکت تجهیزات پزشکی دارد. البته موارد دیگری مانند مسائل سیاسی یا اقتصادی مردم هم همواره روی این مقوله موثر است؛ اما به نظر می‌رسد که بهترین استراتژی برای این منظور، شناخت دقیق بازار است. در آغاز ورود به هر حوزه تجاری بی‌شک باید بازار را بشناسید و نیاز و تقاضا مردم را بررسی کنید. کافی است به کمک روش‌ها و تکنیک‌های علمی و آگاهی از آمار واردات و تولیدات داخلی و بررسی رقبا و غیره بدانید که بازار هم‌اکنون به کدام محصول نیاز دارد.

تکنولوژی تولید

شناخت و انتخاب بهترین تکنولوژی یکی از مهم‌ترین عوامل برای تولید بهتر یک محصول در کشور است. برای اینکه بهتر با این مقوله آشنا شوید؛ تکنولوژی تولید محصولات پزشکی و دندان‌پزشکی در سه دسته الف، ب و ج بیان شده‌اند. با توجه به شرایط کنونی و تجربه خودمان به نظر می‌رسد که تنها در دو دسته ب و ج می‌توانید وارد شوید. البته تولید دسته ب نسبت به دسته ج ریسک بیشتری دارد؛ اما سود آن نیز بیشتر است. همچنین دسته ج تکنولوژی پایین و بازار رقابتی دارد و تنها در صورتی توجیه‌پذیر است که بازار مصرفی برای محصولات حتی به صورت محلی موجود باشد.

دسته محصولات

توضیحات

الف

محصولات این دسته در حوزه ساخت شرکت تجهیزات پزشکی از تکنولوژی بالایی برخوردار هستند و فرایند تولید آن‌ها معمولا تماما در اختیار شرکت‌های تولید کننده است. با توجه به بالا بودن تکنولوژی تولید این دسته از محصولات ورود به تولید این محصولات از بعد فنی، ریسک‌پذیر است.

ب

تکنولوژی تولید این دسته از محصولات نسبت به محصولات دسته الف پایین‌تر است. در صورتی که سرمایه مورد نیاز برای تولید آن‌ها تامین شود؛ می‌توان به ماشین‌آلات بین‌المللی دست پیدا کرد.

ج

محصولات این دسته تکنولوژی تولید پایین‌تری دارند و تولید آن‌ها نیاز به دانش فنی کمتری دارد.

 

برای اینکه این موضوع بهتر برای شما روشن شود؛ در ادامه محصولاتی را در هر دسته بررسی می‌کنیم. مثلا درخصوص انواع مختلف استنت‌های قلبی: از بین ترندهای تجهیزات پزشکی این محصولات حساسیت بالایی دارند و تولید آن‌ها در حال حاضر در کشور امکان‌پذیر است. در بین انواع مختلف این محصولات، استنت‌های غیردارویی به دسته ب تعلق دارند و استندهای دارویی به دسته الف.

به نسبت توضیحاتی که در بالا گفتیم؛ ورود به حوزه تولید استنت‌های غیردارویی اولویت بیشتری دارد. محصولاتی همچون انواع البسه، ظروف جمع‌آوری و امحا زباله‌های بیمارستانی مانند انواع مختلف Safety Box جز محصولات دسته ج هستند. در تولید این محصولات، شرایطی که در دسته ج توضیح دادیم؛ حاکم است.

تامین مواد اولیه مورد نیاز

تامین مواد اولیه مورد نیاز همواره روی موفقیت یا عدم موفقیت احداث شرکت تجهیزات پزشکی موثر است. بر اساس تجربه هروقت مواد اولیه محصول در کشور موجود باشد یا امکان تولید آن‌ها وجود داشته باشد؛ تولید کننده محصول با مشکلات و چالش‌های کمتری برای تولید محصول مواجه بوده است و نتیجه نهایی نیز رضایت بخش‌تر بوده است. برای نمونه ملزوماتی که معمولا مواد اولیه مورد نیاز آن‌ها در فرایند تولید، جز مواد پلیمری هستند؛ از اولویت کمتری برخوردار هستند.

ماشین‌آلات خط تولید

برای تولید یک محصول در کشور، همیشه این مسئله حائز اهمیت است که تولید با تکیه بر کدام نوع از ماشین‌آلات صورت بگیرد. براساس تجربه می‌توان گفت که اگر تکنولوژی تولید یک محصول و تامین ماشین‌آلات توسط شرکت‌های معتبر داخلی امکان‌پذیر باشد؛ این گزینه می‌تواند با توجه به پستی‌ها و بلندی‌های حوزه تولید به عنوان یک گزینه قابل توجه، عنوان شود. اما اگر امکان تولید ماشین‌آلات از طریق شرکت‌های داخلی وجود نداشته باشد؛ دو گزینه دیگر به صورت کلی مطرح می‌شود. تولید کننده می‌تواند ماشین‌آلات را از تولید کنندگان معتبر اروپایی یا آمریکایی و تولید کنندگان ماشین‌آلات چینی خریداری کند. در این خصوص به تجربه ثابت شده است که شرکت‌های چینی برای تامین ماشین‌آلات خط تولید، گزینه مناسبی نیستند. پس با وجود هزینه بالاتر در شرکت‌های اروپایی و آمریکایی بهتر است که ماشین‌آلات را از شرکت‌های چینی تهیه کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان