شگفتانه های یک قطعه ساز؛ مرغ همسایه دیگر غاز نیست

در شرایطی که بیش از ۵۰ درصد ظرفیت کارخانجات کشور، خالی است و تولید به لطف مداخله های دولت، سودجویی دلالان، کارکرد رانتی و بنگاه داری، تحریم های خارجی و مانع تراشی های داخلی، حال و روز خوبی ندارد، دهها مهندس جوان ایرانی در کنار ۱۴ هزار نیروی کار ماهر در زمینه قطعه سازی خودرو، جهش تولید را معنایی واقعی داده اند.

شگفتانه های یک قطعه ساز؛ مرغ همسایه دیگر غاز نیست

سال هاست که بسیاری از دلسوزان و مسئولان کشور به دنبال یک حلقه مفقوده در توسعه ایران هستند. این حلقه غایب که به جرات می توان گفت در بخش عمده ای از صنایع ما، هنوز وجود ندارد، جایی است که باید بتواند قدر دانشگاه و ایده های جوانان خلاق این مرز و بوم را بداند و طرح های نسبتا خام را که هنوز در مواجهه با مصاعب و چالش های بازار واقعی، قرار نگرفته به کوره تجربه بسپارد، انعطاف دهد، صیقلی کند و نهایتا گوهرها و آبگینه های زیبای اندیشه متخصص ایرانی را روی میز بگذارد.

چه کسی دانشگاه و صنعت خودرو را به هم پیوند زد؟

بین دانشگاه ها و کارخانه های ما، این حلقه وصل را کمتر جایی می توان یافت؛ جایی که ایده های علمی به محک عمل و تجربه در می آید تا عیار خود را نشان دهد. این جایی که از آن حرف می زنیم، شتاب دهنده و مغز متفکر یک مجموعه است.

اینجا، دهها متفکر متخصص که هم، تئوری را خوب بلدند و هم می دانند کار کارشناسی و نیاز بازار چیست؛ به چکش کاری این ایده ها می پردازند.

البته که گرد آوردن چنین مجموعه ای و تبدیل ایده های آن به ارزش افزوده تولیدی برای توسعه کشور، کار شرکت هایی است که در دنیا حرفی برای گفتن دارند و صد البته که این شرکت ها، خصوصی هستند اما فایده شان به عموم می رسد؛ تخصصی هستند اما دستاوردشان اختصاص به طیف و مجموعه خاصی ندارد. این، می تواند یک کارگاه بزرگ باشد مثل شرکت های بزرگ دارای شتاب دهنده های نام آور در دنیا، مثل بزرگ ترین تولید کننده و شتاب دهنده قطعات خودرو در خاورمیانه؛ مثل کروز.

راز موفقیت کروز چیست؟

مغز متفکر و خلاق کروز، یک شرکت تحقیقات و نوآوری، به عنوان یک شتاب دهنده تخصصی سرشار از ایده، پویا و جویای تحول است؛ یک مرکز ایده پردازی آوانگارد و پیشرو که با خرد جمعی برآمده از نوآوری مهندسان جوان ایرانی در کنار تجربه گرانسنگ قدیمی ترها، فقط چشم به قله نمی دوزند و دچار شعار زدگی هم نمی شوند، بلکه با انگیزه ای قوی، پای در راه گذاشته اند، پیشران های پیشرفت را یک به یک می سازند و سطح علم و تولید را در وانفسای تحریم های خارجی ها و خودتحریمی برخی داخلی ها، ارتقا می دهند.

مرکز تحقیق و نوآوری شرکت کروز بزرگترین مجموعه تحقیق و نوآوری در خاورمیانه و یک شرکت دانش بنیان در هلدینگ کروز برای طراحی و تولید قطعات جدید و پیشتاز در صنعت الکترونیک خودروی خاورمیانه با فضای 2400 متری مطابق با استانداردهای مراکز تحقیقاتی دنیا است. پیشرفته‌ترین تجهیزات طراحی، تست و نمونه‌سازی را می توانید ببینید که کروز را تبدیل به یک شرکت طراح در زمینه قطعات خودرو، همسو با تغییرات بسیار سریع و تحولات تکنولوژی جهانی کرده است.

روایت خدمت و پیشرفت کروز در نمایشگاه بین المللی

 قدرشناسی را قرار نیست فقط از نگاه دولتی ببینیم و تنها از دستاوردهای دولت ها تقدیر کنیم. خدمات بجای دولت برای شهروندان، قطعا قابل تقدیر است اما باید یاد بگیریم که اگر یک شرکت خصوصی، خوب عمل می کند و در کنار عواید تجاری، گرهی از مشکلات تولید در کشور می گشاید نیز در رویکردی حاکمیتی و ملی، «روایت خدمت» کنیم و منصفانه به خاطر سهمش در پیشرفت کشور، زبان تقدیر داشته باشیم. از این رو، این نوشتار می تواند «روایت پیشرفت و خدمت» باشد.

کانسپتی که اخیرا کروز در نمایشگاه بین‌المللی قطعات خودرو تهران رونمایی کرد، شامل 130 قطعه داخلی از جمله قطعات پیشرفته الکترونیکی مثل قطعات ACU و ECU  با همان کامپیوتر خودرو بود که به جهش تولید خودرو، کمک قابل توجهی خواهد کرد.

ای‌سی‌یو (Electronic Control Unit) وظیفه کنترل سنسورها و عملکردهای خودرو را با الکترونیکی ‌شدن کنترل کننده ها بر عهده دارد. در جهان، شمار کشورهایی که قادر به ‌تولید این قطعه حساس هستند به تعداد انگشتان دست ها نمی رسد اما کروزی ها این کار را کردند و بر این محصول، حالا مهر «ساخت ایران» دیده می شود؛ قطعه ای که شانه به شانه تکنولوژی روز دنیا حرکت می کند.

سخت‌افزار و نرم‌افزار ECU برای خودروهای توربوشارژ، قطعه ECU دوگانه‌سوز و تک‌سوز، قطعات داخلی‌سازی‌شده انواع ACU (مغز متفکر ایربگ خودرو که در نسخه جدید قابلیت کارکرد برای ایربگ پرده‌ای را نیز دارد شامل سخت‌افزار و نرم‌افزار) و قطعه رادار نقطه‌کور، فناوری هایی هستند که تنها برخی خودروسازان در کشورهایی معدود، می توانند همه اینها را به صورت داخلی سازی شده، کنار هم جمع کنند.

در توضیح ایربگ پرده‌ای یا جانبی باید گفت شکلی از فناوری کیسه هوا است که در خودروهای مدرن با ایمنی بالا به‌کار رفته و قادر است از برخورد سر سرنشینان با شیشه‌های جانبی خودرو در زمان تصادفات جلوگیری کند؛ همچنین در صورت شکستن شیشه پنجره‌های جانبی، مانع از تماس خرده‌شیشه‌ها با صورت و بدن سرنشینان می‌شود.

کروز در این نمایشگاه که 29 خرداد تا یکم تیرماه 1403 برگزار شد، یک عرض اندام خلاقانه با نمایش داخلی سازی قطعاتی داشت که از صندلی تا قطعات های تک و سنسور کیسه هوا عموما وارداتی است اما نه برای کروز و نه برای ایرانیان باورمند و هوشمند که اگر بخواهند می توانند علم را از ثریا در قعر آسمان به روی زمین بکشند.

این محصول حساسیت، دقت، انضباط و کنترل مداوم کیفیت است

در بخش تولید قطعات الکترونیک شرکت کروز، انضباط علمی و فنی دقیقی را می توان دید؛ از همان ورودی سالن که از گیت های ویژه عبور می کنید تا الکتریسیته ساکن بدنتان برای ایمنی بیشتر قطعات حساس الکترونیکی خنثی شود تا خطوط تولیدی که با دقت و حساسیت، دائما توسط متخصصان حرفه ای، کنترل می شود و محصولات آن پیش از رسیدن به خروجی خط، تحت دقیق ترین آزمایش های کنترل کیفیت و عملکرد قرار می گیرد.

شاید به جرات بتوان گفت که دقت در این جزئیات تعیین کننده، حتی دقیق تر از یک بیمارستان پیشرفته و مجهز که پرسنلش دائما در حال استریل کردن تجهیزات و محیط آن هستند، انجام می شود. اینجا همه چیز برای بهترین عملکرد، راستی آزمایی می شود. هیچ قطعه ای نباید بتواند حتی یک بار از یکی از دهها ایستگاه کنترلی بگریزد.   

با همت اهالی کوشای کروز و با خلاقیت مبتکران نواندیش این گروه صنعتی امروز این مجموعه در حوزه طراحی به دانش فنی کامل رسیده است و می‌تواند هر قطعه‌ای از یک خودرو را از صفر تا 100 طراحی و تولید کند و در نهایت در اختیار خودروساز قرار دهد.

به این ترتیب کروز تنها در سال 1402 حدود 58  میلیون قطعه برای خودروسازان تهیه کرد که در قالب 1400 کدمحصول عرضه شد. این یک رکورد قابل توجه است؛ هم در کیفیت و هم در کمیت.

زنجیره تامین کارآمد کروز

اداره مجموعه‌ای با 14 هزار پرسنل اصلا کار آسانی نیست، جایی که هم با استانداردهای روز دنیا منطبق باشد و هم به صورت غیرمستقیم در قالب 300 شرکت با تولید بیش از سه هزار و 500 قطعه برای دستکم 20 هزار نفر دیگر نیز به صورت غیرمستقیم ایجاد شغل کند و زنجیره تامین کارآمدی کم نظیری بسازد.

223223

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان