کاربرد سوزاندن رگ بینی و مزایا و عوارض آن

در سطح پوست بافت داخل بینی، رگ و مویرگ های فراوانی تکثیر شده است که در اثر کوچکترین خراش پاره می شوند و با خونریزی، اشکال خون دماغ شدگی را در افراد همراه می آورد. اگر با فشار دادن سوراخ های بینی این اشکال بهبود پیدا نکرد، مراجعه به پزشک و تجویز سوزاندن رگ بینی می تواند نجات دهنده باشد.

کاربرد سوزاندن رگ بینی و مزایا و عوارض آن

شاید به احتمال زیاد با داستان سوزاندن رگ بینی آشناییت خاصی نداشته باشید. بهتر است بدانید که این روش درمانی با تصمیم پزشک برای درمان بریدگی و مبارزه با حملات عفونت در اثر خونریزی های مکرر تجویز می شود به گونه ای که سینوس و بینی همواره با مشکلات اساسی درگیر بوده و دارو هیچ تاثیری نداشته است.اما آیا این درمان با درد های آنی یا عوارض پس از جراحی همراه است؟ این عمل سرپایی در مدت کوتاه چند دقیقه، با ایجاد حرارت به محل مورد نظر بسته شدن رگ و قطع خونریزی حاصله از آن همراه می شود که در ادامه با درد ها و عوارض پیشآمده آن آشنا خواهید شد.

دلیل خونریزی بینی چیست؟

خونریزی در تمامی آدم ها امکان پیشآمد داشته اما خوب سطحی بوده و در مدت کم به بند رسیده است. گاهی خونریزی آنقدر شدید شده که با گذشت یک ربع بیشتر هم به توقف نرسیده است در این صورت تنها چاره مراجعه فوری به اورژانس می باشد. این شایع ترین گزینه اورژانسی گوش، حلق و بینی گاه بی علت و معمولا در اثر دستکاری های مکرر و وارد شدن ضربه پیش می آید. مخاط داخل بینی بافت مرطوب و حساسی داشته که تمامی اطراف آن با رگ های خونی احاطه شده است. اگر ظریف گونه هم مخاط آسیب ببیند، خونریزی های سبک و در اثر جراحت زیاد خونریزی گسترده تر به بار می آورد. خونریزی های سطحی را می توان با فشار دادن به توقف رساند اما همانطور که گفته شد خونریزی های شدید نیاز به مراجعه فوری اورژانسی دارند.

نشانه های آشکاری خونریزی بینی چه مواردی هستند؟

خونریزی از یک یا هر دو حفره بینی

احساس به وجود یک مایع روان در قسمت انتهایی حلق

تمایل به بلعیدن های مکرر

پیش از درمان سوزاندن رگ بینی با خونریزی بینی آشنا شوید

دلایل نهایی بروز اختلال خونریزی

این اختلال با دلایل متفاوتی در بینی آشکار می شود. اکثر مواقع خشکی هوا به دلیل زندگی در آب و هوای خشک باعث آسیب رسانی به بافت درونی بینی می شود به گونه ای که با سفت شدن داخل بینی، سیستم خارش را در ذهن تحریک می کند که این آزار دهندگی خونریزی را به بار می آورد. حتی استفاده مکرر از دارو های ضد حساسیت و ضد التهاب، سرماخوردگی و مشکلات سینوسی اختلال گرفتگی بینی و نتیجه خونریزی را منجر می کند.

در ادامه عوامل دیگری نیز با بروز خونریزی شایع هستند از جمله:

  1. حساسیت و واکنش های آلرژیک
  2. آسیب دیدگی در اثر ضربه های وارد شده به بینی
  3. عفونت در دستگاه تنفسی
  4. وارد سازی اشیاء خارجی به درون بینی
  5. عطسه های مکرر
  6. حساسیت به مواد شیمیایی
  7. استفاده از پوشش های سخت برای پاکسازی بینی
  8. آب و هوای خشک و سرد
  9. مصرف دوز بالای داروی آسپرین برای کنترل حساسیت های پزشکی

جدی ترین عوامل شکل دهنده خونریزی شامل این موارد می شوند:

  1. اختلالات خونریزی
  2. ابتلا به فشار خون بالا
  3. اختلال شکل گرفتگی لخته خون
  4. سرطان

دلایل بروز اختلال خونریزی بینی برای شروع جراحی سوزاندن رگ بینی

چگونه می توان از خونریزی بینی پیشگیری کرد؟

هرگز اشیاء سخت را از شوخی یا غیر مزاح به درون بینی وارد نکنید.

سخت نه بلکه به صورت ملایم محتویات بینی را پاکسازی کنید.

سیگار کشیدن را کنار بگذارید.

از انواع سیستم های مرطوب کنندگی هوا در منزل استفاده کنید.

از اسپری سالین برای مرطوب سازی فضای داخلی بینی بهره بگیرید.

پیش از خواب برای چرب کردن فضای دخل سوراخ های بینی از وازلین کمک بگیرید.

هرگز فرصت وارد شدن ضربه به بینی را توسط دیگران و اشیاء ندهید.

برای پیشگیری از تنفس مواد شیمیایی تحریک آمیز از ماسک کمک بگیرید.

سوزاندن رگ بینی چطور انجام می شود؟

برای شروع این درمان پزشک باید تشخیص دهد که خونریزی از کجا و به چه دلیل ناشی شده است، حتی امکان دارد آزمایش خون را برای آگاهی بیشتر تجویز داشته باشد تا احتمال ابتلا به بیماری کم خونی و وجود ضد انعقاد بودن آن را به بررسی برساند، سپس این درمان را برای فرد مبتلا انجام می دهد. در این جراحی پزشک از بی حسی موضعی برای بی حس کردن عضلات بینی استفاده کرده، آنگاه یک سوزن پلاتینی یا نیترات نقره ای را با جریان برق داغ می کند. پس از اینکه سوزن کاملا داغ شد، آن را داخل بینی وارد می کند تا بافت را مسدود سازد. این روش درمانی بسیار سریع و آسان هنگامی که به صورت درست انجام بگیرد، محل پارگی رگ بهبود پیدا کرده و خونریزی شدید متوقف خواهد شد.

چگونگی جراحی سوزاندن رگ بینی

پس از جراحی چه باید کرد، مراقبت های درمانی لازمه چیست؟

این جراحی سرپایی به نسبت جراحی های دیگر ساده بوده، اما باز هم دوره نقاهت در هر دو حالت نیاز است. پس از پایان پذیری عمل، پزشک جراح از اسفنج مخصوص همچون ژلفوم یا سرجی برای پانسمان بینی به کار می گیرد، حتی با پلی اسپورین داخل بینی را پر می کند. ترکیب پانسمان و پلی اسپورین به خوبی از بافت سوخته شده بینی مراقبت کرده تا جایی که پس از 3 تا 5 روز کاملا تجزیه می شود.

اما با مرخص شدگی بیمار تازه کار نقاهت شروع می شود چون طی گذشت 7 تا 10 روز امکان خونریزی دوباره وجود خواهد داشت. در این بهبودی یک هفته ای باید مراقب باشید تا هیچگونه ضربه در اثر سرفه کردن، ورزش های شدید و .. وارد نشود و در آسودگی تمام به استراحت بپردازید. حالا پیشنهاد می شود اقدامات زیر را برای بهبودی بینی جراحی شده رعایت کنید:

  1. تا جایی که امکان دارد از دمیدن بینی خود خودداری کنید و به هنگام سرفه کردن دهان خود را باز نگه دارید.
  2. به مدت زمان حداقل یک هفته مصرف الکل و دخانیات را کنار بگذارید.
  3. بلند کردن اجسام سنگین با حتی ورزش های سنگین را در برنامه های روزانه نقاهت خود هدف نداشته باشید.
  4. برای چرب کردن داخل بینی و پیشگیری از خشکی آن از قطره های بینی استفاده کنید.

امکان دارد پس از سوزاندن رگ بینی در مدت زمانی چند روز احساس سوزش یا درد داشته باشید برای این کار می توانید از تیلنول یا محلول سالین استفاده کنید. در حالت طبیعی و ایده آل پزشکان جراح در یک جلسه تنها رگ یک حفره بینی را می سوزانند و از انجام این عمل به تعداد مکرر خودداری می کنند.

این جراحی سرپایی چه عوارضی را برای شخص بیمار به بار می آورد؟

از جمله شایع ترین عوارض جراحی سوزاندن رگ بینی، خونریزی نقطه ای یا تراوش جزئی خون می باشد. برای درد یا ناراحتی های خفیف تجویزی که پزشک دارد، استفاده از دارو های مسکن است چون این عوارض جدی نبوده و پس از گذشت 1 تا 2 روز برطرف می شوند در جدی ترین حالت نیز نیاز به انجام جراحی مجدد برای شخص بیمار می باشد. سایر عوارض نادره نیز شامل واکنش منفی آلرژیک به ماده بی حس کننده و در نتیجه عفونت بوده که باز هم همه احتمالات به تشخیص پزشک مرتبط می شود.

عوارض جراحی سوزاندن رگ بینی شامل چه مواردی می شود؟

مزایای جراحی رگ بینی

در صورت بهبود سازی اختلال خونریزی با جراحی سوزاندن بینی تورم، قرمزی و درد خفیف را منجر می شود. این جراحی سرپایی نیاز به بخیه نداشته و به گونه ای باید انجام شود که گرمای سوزن کاملا بافت زخم شده را استرلیزه کند. به طور معمول نقاهت این درمان بین 2 تا 4 هفته زمانی به طول می انجامد ولی اگر ناحیه بزرگی از بافت درمان شده باشد به دوره نقاهت بیشتری نیازمند است. در نتیجه بیماران با گذراندن نتیجه بخش سوزاندن رگ ها می توانند آسوده خاطر باشند که خونریزی مداوم آن ها برای همیشه برطرف شده و زندگی جدیدی را می توانند شروع داشته باشند.

حال به پایان مقاله مورد نظر رسیده ایم، از همراهی شما دوستان عزیر آرگا تشکر لازم را داریم و پیشنهاد می کنیم تا با اشاره به لینک های قرار داده شده: اقدامات قبل و بعد سوزاندن رگ های بینی و راه های جلوگیری از خون دماغ شدن و راه حل های خانگی برای قطع سریع خونریزی آگاهی خود افزایش دهید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان