شیرها تمایلی به شنا ندارند، اما این شیر سه‌پا ۱۶۰۰متر بین کروکودیل‌ها شنا کرد / فیلم

به گفته محققان، دو شیر آفریقایی حدود ۱۶۰۰ متر شنا کرده‌اند که این رکورد طولانی‌ترین شنای گربه‌سانان بوده است. جالب‌تر اینکه این دو شیر از درون رودخانه‌ای شنا کردند که مملو از کروکودیل‌های عظیم است.

شیرها تمایلی به شنا ندارند، اما این شیر سه‌پا 1600متر بین کروکودیل‌ها شنا کرد / فیلم

غزال زیاری: در یک شب تاریک در ماه فوریه (بهمن) گذشته، دو قلاده شیر نر در بخش کم‌عمق کانال کازینگا در پارک ملی الیزابت در اوگاندا ایستاده بودند و به آن‌سوی آب نگاه می‌کردند. آن‌ها با ساحل سمت دیگر کانال، حدود 1600 متر (1.6 کیلومتر) فاصله داشتند و به عبور از عرض آن فکر می‌کردند؛ اما این کانال، کانال معمولی‌ای نبود؛ عمق آن در برخی مناطق به 6 متر می‌رسید و در آن اسب‌های آبی و کروکودیل‌های 5 متری زندگی می‌کنند که هر یک به‌تنهایی می‌توانند از پس هر موجودی بربیایند.

به گزارش خبرآنلاین، این دو شیر مأیوس، حدود 12 ساعت قبل در نبردی بر سر قلمرو شکست‌خورده بودند و با خوش‌شانسی زنده مانده بودند. این دو برادر ازیک‌طرف می‌دانستند که زندگی در این‌سوی کانال خطرناک است و از سوی دیگر، احتمالاً صدای غرش شیرهای ماده از سمت دیگر کانال به گوششان می‌خورد.

شیرها تمایلی به شنا ندارند، اما این شیر سه‌پا 1600متر بین کروکودیل‌ها شنا کرد / فیلم

طولانی‌ترین شنای شیرها

شیرها هم مثل اکثر گونه‌های گربه‌سانان، شنا کردن را دوست ندارند. یکی از این دو شیر که محققان آن را جیکوب نامیده‌اند، سه پا دارد و در سال 2020، یکی از پاهایش را در تله شکارچیان از دست داد. حتی باوجود این نقص عضو، جیکوب و برادرش تیبو از شنا کردن به‌سوی دیگر کانال منصرف نشدند و سفری را آغاز کردند که توسط محققان، طولانی‌ترین شنای ثبت‌شده توسط شیرها نام گرفته است.

آن‌ها سه بار برای عبور از این کانال تلاش کردند. در دومین تلاش، پهپادی که حرکت آن‌ها را دریابی می‌کرد، علامت حرارتی بزرگی را در کانال شناسایی کرد که احتمالاً یک کروکودیل یا اسب‌آبی بود که به تعقیب آن‌ها می‌پرداخت و آن‌ها که متوجه این تهدید شده بودند، برای بازگشت به سمت ساحل، به شکل حرف Y به حرکت درآمدند تا شکارچی را گمراه کنند.

یک ساعت بعد از دومین تلاش ناکام، این دو شیر برای سومین بار به آب زدند؛ مسیر برای آن‌ها روشن بود و آن‌قدر به راهشان ادامه دادند تا درنهایت موفق به عبور از کانال آب شدند.

الکساندر براکوفسکی، زیست‌شناس حفاظتی که از سال 2017 درباره شیرها مطالعه می‌کند دراین‌باره گفت: «خیلی دراماتیک بود. به نظر می‌رسید دو نشانه کوچک گرما در حال عبور از اقیانوس هستند.»

کانال کازینگا پارک ملی الیزابت را به بخش تقسیم می‌کند. دکتر براکوفسکی و تیمش سه بار جیکوب و برادرش را در آن‌سوی کانال دیده بودند و فکر می‌کردند که این دو برادر بارها از یک‌سوی رودخانه به‌سوی دیگر شنا کرده‌اند؛ اما مدرکی برای این سفرهای مکرر در اختیار نداشتند.

شیرها تمایلی به شنا ندارند، اما این شیر سه‌پا 1600متر بین کروکودیل‌ها شنا کرد / فیلم

اطلاعات موجود درباره شنای شیرها

البته بارها مشاهده‌شده که شیرها در دلتای اوکاوانگو در بوتسوانا شنا می‌کنند؛ اما فاصله‌ای که این شیرها طی می‌کنند، به‌ندرت به بیش از 45 متر می‌رسد.

در یکی از موارد رؤیت شده در سال 2012، شیر حدود 100 متر در رودخانه زامبزی و از زیمبابوه تا زامبیا شنا کرده بود و در نوامبر 2023، شیر نر جوانی با شنا کردن در رودخانه روفیجی در جنوب تانزانیا، از عرض 300 متری رودخانه عبور کرد. برخی دیگر از شواهد حاکی از آن است که شیرها بین ساحل دریاچه کاریبا (مرز بین زامبیا و زیمبابوه) و یکی از جزایر دریاچه در فاصله 950 متری شنا کرده‌اند که البته ویدیویی دراین‌ارتباط وجود ندارد.

البته گربه‌سانان دیگر، بیشتر از شیر تن به آب می‌زنند. در رودخانه‌های برزیل، جگوارها به شکار کایمن (نوعی تمساح کوچک) در رودها معروف‌اند.

در سال 2022، در مطالعه‌ای مشخص شد که یک شیرکوهی در رودخانه‌ای در ایالت واشنگتن حدود 1200 متر شنا کرده است؛ اما طبق برآورد دکتر براکوفسکی، این دو شیر در اوگاندا تقریبا 1600 متر در کانال کازینگا شنا کردند.

شیرها تمایلی به شنا ندارند، اما این شیر سه‌پا 1600متر بین کروکودیل‌ها شنا کرد / فیلم

دلیل این شنای طولانی چه بود؟

کریگ پکر که 35 سال پروژه شیر سرنگتی را اداره کرد، قاطعانه پاسخ این سؤال را داد: «رابطه جنسی!» او دراین‌باره گفت: «وقتی کسی برای جفت‌گیری نباشد، چه باید کرد؟ شیر نر، عمر زیادی ندارد؛ بنابراین باید به فکر تداوم نسل باشد، به‌ویژه وقتی مصدوم و معلول است.»

طبق گفته دکتر براکوفسکی، جمعیت شیرها در پارک از 71 قلاده در سال 2018، به حدود 40 قلاده کاهش‌یافته است. حداقل 17 قلاده شیر عمدتاً ماده، توسط ساکنان منطقه که قصد حفاظت از دام‌هایشان را داشتند، مسموم شده‌اند و حالا تعداد شیرهای نر منطقه دو برابر شیرهای ماده است.

دکتر براکوفسکی توضیح داد: «بدین ترتیب شنای این دو شیر نر، نشانه‌ای از این مشکل است. شیرهای نر در منطقه قلمرو خودشان، شیر ماده‌ای را نیافتند و بر این باور بودند که شاید در سمت دیگر کانال بتوانند شیر ماده‌ای ببینند.»

دکتر پکر هم توضیح داد: «در این شرایط، شیرهای نر تصمیم می‌گیرند تا شانسشان را در جای دیگری امتحان کنند.»

منبع: nytimes

54321

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر