معرفی تجهیزات چای ماچا برای دم آوری + طرز استفاده از ماچاست

معرفی تجهیزات چای ماچا برای دم آوری + طرز استفاده از ماچاست

برای اینکه چای ماچا را به روشی صحیح و کامل تهیه کنید، باید به سنت های دیرینه این چای مراجعه کنید. تجهیزاتی مانند ویسک (همزن)، بول (کاسه)، هولدر ویسک، چاشاکو و … از تجهیزات مهم ماچاست برای تهیه این چای است که در این مقاله، شما را با این تجهیزات، آشنا خواهیم کرد.

تجهیزات ماچاست

معرفی تجهیزات چای ماچا برای دم آوری + طرز استفاده از ماچاست

اجزای ست برای دم آوری ماچا، سبب می شود تا در سینی های سنتی چینی که به سینی های دم آوری چای معروف و محبوب است قرار بگیرد. برخی از مهم ترین تجهیزات ماچاست شامل موارد زیر می شود.

  1. سینی مخصوص دم آوری

  2. بول (کاسه)

  3. ویسک (همزن)

  4. نگهدارنده ویسک

  5. چاشاکو (پیمانه)

  6. استرینر (صافی و فیتلر)

1- سینی مخصوص دم آوری

معرفی تجهیزات چای ماچا برای دم آوری + طرز استفاده از ماچاست

از ابزارهای مهم و ضروری برای علاقه مندان به چای، سینی های مخصوص دم آوری هستند که با طراحی زیبا و کاربردی خود، فضای مناسبی برای قرارگیری لوازم دم آوری و سرو چای را فراهم می کند.

2- کاسه ماچا (بول)

کاسه ماچا که با نام بول شناخته می شود، محل تهیه چای ماچا است که جنس سرامیکی لعاب دار آن یکی از محبوب ترین هاست. ظرفیت این کاسه ها کمی متفاوت است اما رنگ و لعاب آن تنوع گسترده ای دارد. ظرفیت کاسه ماچا حدودا 600 میلی لیتر است که اغلب، تا نیمه آن پر می شود.

3- ویسک (همزن ماچا)

معرفی تجهیزات چای ماچا برای دم آوری + طرز استفاده از ماچاست

پس از اینکه ماچا به همراه آب داغ، درون کاسه (بول) ریخته می شود، توسط همزن چوبی به نام ویسک به خوبی هم زده می شود. این مرحله آنقدر تکرار می شود تا ماچا و آب به خوبی با یکدیگر ترکیب شود.

علاقمندان آسیای شرقی، بر این باورند که بهترین همزن ماچا، جنسی از چوب بامبو دارد. بامبو در برابر آب مقاوم است و بدون آنکه بر طعم چای تاثیر بگذارد، سبب می شود تا ماچا و آب به خوبی با یکدیگر ترکیب شود.

4- نگهدارنده ویسک

از آنجایی که ویسک ارتباط مستقیم با چای ماچا دارد، تمیز نگه داشتن آن نیز اهمیت دارد. از این رو، نگهدارنده های مخصوصی وجود دارند که ویسک را از برخورد با سطح و زمین حفظ کرده و آن را تمیز نگه می دارند.

5- چاشاکو (پیمانه)

نسبت های دم آوری (چای سبز ماچا و آب)، می توانند تاثیر بسزایی در طعم و غلظت نهایی فنجان شما داشته باشند. از این رو، پیمانه ماچا که با نام چاشاکو مطرح است، به شما کمک می کند تا چای ماچا را از درون پاکت به درون بول (کاسه ماچا) بریزید.

6- استرینر

معرفی تجهیزات چای ماچا برای دم آوری + طرز استفاده از ماچاست

صافی یا استرینر، از دیگر ابزارهای کاربردی در تهیه چای ماچا به روش سنتی و اصولی است. در واقع، با وجود اینکه چای ماچا به شکل آسیاب است، از استرینر به منظور یکدست سازی پودر استفاده می شود.

استرینرها در انواع مختلفی عرضه می شوند که شما می توانید با توجه به نیاز خود اقدام به تهیه و خرید آن ها بکنید. با این وجود، استرینر هایی که سوراخ های ریزتری دارند برای ماچا مناسب تر خواهد بود.

شاید برای شما مفید باشد : انواع استرینر(صافی) بارسرد 

طرز تهیه چای ماچا به روش سنتی

با وجود اینکه روش های متنوع و آسان تری برای تهیه چای ماچا وجود دارد، اما بومیان آسیای شرقی به روشی دیگر این چای را سرو می کردند. روش اصولی تهیه چای ماچا به روش سنتی، طعمی منحصربه فرد نیز خواهد داشت. اما بهترین روش تهیه چای ماچا چیست ؟

برای تهیه چای ماچا به روش سنتی، می توانید مراحل زیر را دنبال کنید.

  • ابتدا تجهیزات خود را آماده کرده و آن ها را بر روی سینی مخصوص دم آوری قرار دهید.

  • کاسه (بول) و ویسک را با آب داغ، کمی گرم کنید تا دمای چای ماچا حفظ و گردو غبار از ظرف پاک شود.

  • آب کاسه را خالی کرده و استرینر را در بالای کاسه نگهدارید. توسط چاشاکو (پیمانه)، چای ماچا را درون صافی بریزید.

  • توسط چاشاکو، پودر ماچا را از صافی عبور دهید تا به درون کاسه ماچا (بول)، ریخته شود.

  • آب داغ را به کاسه اضافه کرده و توسط ویسک، آن را به خوبی هم بزنید. این مرحله را آنقدر ادامه دهید تا چای ماچا به خوبی با آب ترکیب و روی سطح حباب تشکیل شود.

  • چای شما آماده سرو است.

سخن پایانی

تهیه اصولی چای ماچا با ابزارهای مناسب و رعایت تکنیک های دقیق در دم آوری، نه تنها طعم و عطر بی نظیر این چای را به ارمغان می آورد، بلکه تجربه ای لذت بخش از یک سنت کهن ژاپنی را به شما هدیه می دهد. در حال حاضر، برای تهیه ست کامل چای ماچا به همراه چای ماچا اصل، می توانید به فروشگاه های معتبر حضوری و یا آنلاین مانند چین چای مراجعه کنید.

برای تهیه چای ماچا، ابتدا مقدار مناسبی از پودر ماچا را در کاسه‌ ریخته و با آب داغ (نه جوشان) ترکیب کنید. سپس با استفاده از ویسک، پودر ماچا و آب را به آرامی هم بزنید تا کف نرم و یکنواختی روی سطح چای ایجاد شود. این فرآیند، علاوه بر حفظ خواص مفید ماچا، یک لحظه آرامش‌بخش و دلپذیر را به همراه دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر