تاثیر رنگ لباس در ارتباطات و تعاملات انسانی چیست؟

تاثیر رنگ لباس در ارتباطات و تعاملات انسانی چیست؟

 

تاثیر رنگ لباس در ارتباطات انسانی بر هیچ کس پوشیده نیست. شاید برایتان عجیب و غیر قابل باور به نظر برسد، اما حقیقت این است که مردم بیش از آن که به حرف های شما دقت کنند، به لباس هایتان توجه می کنند. پس تا می توانید در نحوه لباس پوشیدن، علی الخصوص در انتخاب رنگ لباس هایتان دقت به خرج داده و مخاطبانتان را تحت تاثیر قرار دهید.

تاثیر رنگ لباس در ارتباطات و تعاملات انسانی چیست؟

همه ما به خوبی می دانیم که خصوصیات روحی و روانی آدمی تاثیر به سزایی بر رفتارهای وی دارند. نوع لباس پوشیدن و رنگ لباس نیز از آن دسته ویژگی هایی هستند که بر ارتباطات و تعاملات انسانی اثرگذارند. جهان رنگ ها جهانی بی انتها و پر از ناگفته هاست. این موضوع موجب شده که رنگ ها در دنیای مد و لباس حرف اول را بزنند. شاید به همین دلیل است که طراحان مبتدی و حرفه ای در انتخاب رنگ لباس حساسیت قابل توجهی نشان می دهند.

تاثیر رنگ لباس در ارتباطات و تعاملات انسانی چیست؟

طراحان مد درباره تاثیر رنگ لباس در ارتباطات انسانی چه می گویند؟!

نورما کامالی یکی از سرشناس ترین طراحان مد و لباس است که عقیده دارد سیاه ممتازترین رنگ در میان رنگ هاست. اگر دقت کرده باشید، کاربرد این رنگ در دنیای امروز رو به کاهش بوده و استفاده از آن تنها در مراسم عزاداری مرسوم است. لازم به ذکر است که این رنگِ کم طرفدار در صنعت مد باعث تشدید حالت افسردگی و غم در افراد شده و از همین رو طرفداران چندانی ندارد. این مسئله گویای تاثیر رنگ لباس بر افسردگی است.

جون روچ یکی دیگر از مشاورین طراحی و مد است که می گوید که رنگ ها ساطع کننده انرژی هستند. او اعتقاد دارد که تنوع رنگی الهام بخش بوده و پوشیدن لباس های رنگارنگ تاثیر غیر قابل باوری در ارتباطات و تعاملات انسانی دارد. روچ به افرادی که دوست ندارند توجه و واکنش ناخودآگاه افراد را به خود جلب نمایند، توصیه می کند که بی خیال استفاده از رنگ ها شوند!

به عقیده آقای روچ رنگ سبز پر انرژی ترین رنگ و سمبل رشد و شکوفایی می باشد. کسانی که سبز می پوشند، احساس تندرستی و خوشبختی را در وجود خود پدیدار می سازند. روچ می گوید اگر دوست دارید از دیدِ دیگران پر انرژی به نظر برسید، لباس های نارنجی رنگ و اگر می خواهید پر جنب و جوش و جوان به نظر برسید، لباس هایی به رنگ زرد بپوشید.

نورما کامالی و جون روچ تنها طراحانی نیستند که از تاثیر رنگ لباس در ارتباطات انسانی سخن می گویند. اکثر قریب به اتفاق طراحان مد و لباس در این باره اظهار نظر کرده اند. اگر دوست دارید در ارتباطات و تعاملات خود با دیگران موفق باشید، از نظرات و پیشنهادات این متخصصانِ کاربلد بهره بگیرید.

 

آشنایی با تاثیر رنگ ها در روانشناسی لباس و اثر آن بر روحیات و خلق و خوی افراد

شاید برایتان جالب باشد بدانید که روانشناسی رنگ ها و تاثیر آن ها بر خلق و خو و روحیات افراد، از جمله مهم ترین مباحثی هستند که به طور مفصل در علوم رفتاری مورد بحث و بررسی قرار گرفته اند. همه ما به خوبی می دانیم که لباس ها عاملی مهم در انتقال پیام های غیر کلامی محسوب شده و نقش غیر قابل انکاری در برقراری ارتباطات و تعاملات انسانی دارند. رنگ لباسی که انتخاب می کنید، پیام های مختلفی را به اطرافیانتان منتقل می نماید. برای مثال اگر رنگ قرمز بپوشید، دور و بری هایتان پیام عشق و احساسات قوی را از شما دریافت می کنند. این در حالی است که رنگ آبی بیانگر ثبات بوده و این پیام را به طرف مقابلتان انتقال می دهد که می تواند به شما اطمینان کند. درست است که این پیام ها به صورت غیر کلامی رد و بدل می شوند، اما تاثیر غیر قابل انکاری بر رفتار و نگرش افراد دارند.

تاثیر رنگ لباس در ارتباطات و تعاملات انسانی چیست؟

تاثیر رنگ ها در رفتار اجتماعی و انفرادی

نتایج تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که رنگ ها می توانند رفتارهای اجتماعی سر زده از افراد را تحت تاثیر قرار دهند. برای مثال شما هنگامی که لباس هایی به رنگ زرد یا نارنجی می پوشید، پر انرژی تر و فعال تر از زمانی هستید که لباستان سبز است. رنگ هایی همچون آبی و سبز باعث ایجاد آرامش و سکون شده و رفتار اجتماعی فرد را به سوی تعادل سوق می دهند.

تاثیر رنگ لباس در ارتباطات و تعاملات انسانی و رفتارهای اجتماعی برای همه ثابت شده است. نمود این تاثیرگذاری را در رفتارهای فردی نیز می توان به وضوح مشاهده کرد. هر فردی ممکن است به رنگی خاص حساسیت نشان دهد. بی شک این حساسیت منجر به تغییر در رفتار انفرادی فرد می گردد. برای مثال لباس هایی به رنگ قرمز می توانند موجبات تحریک افراد را فراهم ساخته و بدین ترتیب احتمال بروز تنش را به طور چشمگیری افزایش دهند.

شاید باورتان نشود، اما حقیقت این است که رنگ لباس می تواند تصمیمات طرف مقابلتان را به طرز غیر قابل باوری تحت تاثیر قرار دهد. رنگ ها قادرند احساسی عجیب و غریب را در وجود شما پدید آورده یا نگرش متفاوتی را در ذهنتان ایجاد کنند. این موضوع استفاده از لباس های با رنگ مناسب را در جلسات کاری، علی الخصوص جلسات بازاریابی ضروری ساخته است. حتما می پرسید بهترین رنگ برای حضور موثر در این جلسات چه رنگی است؟!

تاثیر رنگ ها بر تصمیم گیری تابع عوامل متعدد و متنوعی می باشد که از جمله مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عوامل فردی
  • عوامل فرهنگی
  • عوامل اجتماعی

با این اوصاف نمی توان در این رابطه یک قاعده کلی برای همه افراد تعریف کرد. ممکن است رنگی که تصمیم شما را از این رو به آن رو می کند، هیچ تاثیری بر تصمیم برادرتان نداشته باشد یا برعکس!

 

جمع بندی

با توجه به آنچه که تا بدین جای مطلب درباره تاثیر رنگ لباس در ارتباطات انسانی گفتیم، می توان از رنگ ها به عنوان یک فاکتور قدرتمند که تعاملات انسانی را تحت تاثیر قرار می دهند؛ یاد کرد. از تاثیر فوق العاده رنگ لباس در روحیه افراد نیز به هیچ عنوان نمی توان غافل شد. خلاصه این که رنگ لباسی که تصمیم می گیرید بپوشید، بسیار حائز اهمیت تر از چیزی است که فکرش را می کنید. اگر دوست دارید لباس هایی با رنگ مناسب بپوشید، مقالاتی در رابطه با تاثیر رنگ لباس در روانشناسی مطالعه کنید و نحوه ست کردن رنگ لباس را بیاموزید. خواندن مطالب فوق العاده مفید این لینک نیز برایتان خالی از لطف نخواهد بود!

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر