ماهان شبکه ایرانیان

سال گذشته این روزها صنعت خودروسازی کشور در دوران اوج خود به سر می برد و تولید خودرو روز به روز بیشتر می شد اما این روزها با توجه به تحریم های جدید آمریکا، صنعت خودروسازی تقریبا فلج شده و بدترین روزهای خود را می گذراند

سال گذشته این روزها صنعت خودروسازی کشور در دوران اوج خود به سر می برد و تولید خودرو روز به روز بیشتر می شد اما این روزها با توجه به تحریم های جدید آمریکا، صنعت خودروسازی تقریبا فلج شده و بدترین روزهای خود را می گذراند.
این روزها شاهد اتفاقاتی در صنعت خودروسازی کشور هستیم که پیش از این کسی تصور نمی کرد رخ دهند. به عنوان نمونه خودروی پارس ال ایکس برای اولین‌بار با رینگ معمولی و قالپاق راهی جاده ها شده و حتی خبر رسیده که خودرویی مانند کوییک که سال گذشته در تمام نمایشگاه‌های کشور در معرض دید عموم قرار گرفت و با شعار خودرو ملی از سوی شرکت سایپا معرفی شد بدلیل تحریم‌ها دیگر تولید نمی‌شود. خودروهایی مانند برلیانس، سراتو، کلیه محصولات رنو، پراید 111 و تیبا دوگانه سوز هم حال و روز خوبی ندارند و وضعیت تولیدشان مشخص نیست.
در مورد شرکت ایران خودرو نیز وضعیت به همین صورت است. خودروهای رنو شرکت ایران خودرو و سوزوکی ویتارا خط تولیدشان به زودی متوقف می‌شود و امید می رود که ایران خودرو حداقل بتواند بخشی از تعهدات معوقه خود در خصوص این خودرو ها و سایر محصولات این شرکت را پاسخ دهد. وضعیت در مورد پژو 2008 نیز چندان جالب نیست و هر چند که ایران خودرو ادعا می کند تمام نمونه های پیش فروش شده این خودرو را تحویل خواهد داد اما گزارش های رسیده با این ادعا در تناقض است. وضعیت تحویل خودرو در ایران خودرو به هیچ عنوان مطلوب نبوده و این شرکت دعوتنامه تسویه حساب خودروهایی مانند دنا پلاس، پژو 207 و پارس ال ایکس را که موعد تحویلشان تیرماه بوده است به تازگی صادر کرده است. به عبارت دیگر ایران خودرو در مورد خودروهایی که تحویل تیرماه بوده اند در حدود 5 ماه تاخیر دارد که همین موضوع خبر از وضعیت وخیم این شرکت در خصوص تحویل خودروها دارد. به علاوه گفته می شود خودروهایی که پیش از این و با تاخیر قابل توجه تحویل داده شده اند با حذف آپشن های اختیاری همراه بوده اند. حذف آپشن کروز کنترل و رینگ آلومینیومی خودروی دنا معمولی، حذف 2 ایربگ از دنا پلاس، حذف رینگ آلومینیومی از خودروهای پژو 207 ، پارس ال‌ایکس و سمند سورن نمونه هایی برای اثبات این ادعا اند.
آشفتگی این روزهای بازار خودرو تنها مخصوص خودروسازانی همچون سایپا و ایران خودرو نبوده و حتی گریبان خودروسازان بخش خصوصی را نیز گرفته است. به عنوان نمونه یکی از فعالان این بخش که خودروهای خود را با قیمت قطعی پیش فروش کرده بود به تازگی از مشتریان خود 7.8 میلیون تومان درخواست کرده است که در نوع خود جالب است.
با این وضعیت باید دید خودروهایی که تا پایان سال 98 پیش فروش شده اند چگونه تامین قطعه شده و به دست مشتریان خواهد رسید
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان