خرید از سوپرمارکت هم اصولی دارد که ممکن است بسیاری از ما به ان توجه نکنیم و با حجمی از خریدهای غیرضروری به خانه بازگردیم یا نتوانیم خرید خوبی داشته باشیم. در بامیلوبلاگ شما را با اصول خرید از سوپرمارکت آشنا می کنیم.
مردم برای پولی که به دست میآورند زحمت میکشند و درنتیجه ترجیح میدهند منطقی و کاربردی هزینه کنند.خرید کردن هم آدابی دارد و تابع الزامات و مراتبی است. روانشناسان معتقدند که خیلیها سندروم خرید دارند و این کار برایشان به عادت، وسواس و بیماری تبدیل میشود. درنتیجه خرید میکنند بدون اینکه واقعاً نیازی به کالاهای جدید داشته باشند. گذشته از این خیلی وقتها چیزی میخریم که به دردمان نمیخورد؛ فقط به این دلیل که بلد نیستیم خرید کنیم یا در فرایند خرید به اطلاعات محصول و ویژگیهای کیفی توجه نکردهایم. انگار فقط در این زمینه رفع تکلیف کردهایم و برایمان مهم نیست که اجناس خریداری شده به کارمان میآیند یا نه. حتی خیلی وقتها پس از خرید ناراضی و زیاندیدهایم و فکر میکنیم کلاه سرمان رفته. اما بعضیها به صرفه و بهینه خرید میکنند. وقت و هزینۀ زیادی صرف نمیکنند اما به ظرایفی توجه میکنند که دیگران به راحتی از کنارشان میگذرند. خریدار حرفهای شیوۀ حسابشدهای برای خرید دارد. هزینهها را مدیریت میکند. بهترین زمان را برای خرید انتخاب میکند. هرگز به صرف تبلیغاتِ کاهش قیمت و تخفیف ویژه خرید نمیکند. همیشه ارزیابی میکند که آیا خرید محصول موردنظر به صرفه است یا نه. از خرید نامتعارف و به دردنخور اجتناب میکند و میداند که با بررسی و تعقل بیشتر میتواند بهتر خرید کند. این مقاله به همین موضوع یعنی ظرایف خرید توجه کرده و به طور ویژه بر خرید مواد غذایی متمرکز است و در یک کلام کوشیده تا منافع و رضایت مشتری را به حداکثر برساند.
خرید از فروشگاههای بزرگ محاسن فراوانی دارد و درعینحال میتواند ما را با مسألۀ قابلتوجهی مواجه سازد. در شرایطی قرار میگیریم که معمولاً بیش از آنچه میخواهیم خرید میکنیم و با این کار پول زیادی از دست میدهیم. اگر بخواهید فقط چند قلم خرید کنید یا اینکه قصد خرید هفتگی داشته باشید، با بهکارگیریِ چند شیوۀ ساده در در وقت و هزینه صرفهجویی میکنید. در این مقاله به ترفندهایی ساده اشاره شده تا بتوانید منطقیتر و کاربردیتر خرید کنید.
1- هرگز عصر روزهای تعطیل به فروشگاه نروید
فروشگاههای بزرگ در روزهای تعطیل فوقالعاده شلوغ و پرازدحام هستند. خرید عمده در ساعات پیکِ بازار اساساً ایدۀ نادرستی است، زیرا در ازدحام جمعیت گرفتار میشوید، مجبورید مسیرهای طولانی را بپیمایید و سبدها و قفسههای محصولاتِ وارسیشده را زیر و رو کنید. بنابراین از آخرین ساعات روزهای تعطیل صرفنظر کنید و زمان دیگری را برای خرید انتخاب کنید. معمولاً صبح زود، اواخر عصر و طول هفته، بازار خالی از جمعیت است و راحتتر میتوانید خرید کنید.
2- همیشه طبق لیست خرید کنید
همیشه فکر میکنید در بازدید از فروشگاه، همۀ چیزهایی که میخواهید بخرید یادتان میماند. اما در گیر و دار خرید، هر آن ممکن است چیزی از قلم بیفتد. پیش از ترک خانه موجودی خواروبارتان را بررسی کنید و اطمینان یابید که لیستی از اقلام ضروری تهیه کردهاید. پس اقلامی مثل روغن زیتون، ماکارونی و سایر چیزهایی که شاید در زمرۀ خریدهفتگیتان نباشند را یادداشت کنید. میتوانید از ایدۀ تنظیم برنامۀ هفتگی برای پخت غذاهای خانگی استفاه کنید و مثلاً چند غذای مشخص را برای شام در نظر بگیرید. به این ترتیب میدانید که چه میخواهید و چه کار باید بکنید و خودتان را از مخمصۀ معمول و پرسش عذاب آورِ “امشب برای شام چی بپزم؟” خلاص میکنید. پس بهتر است از دستورالعملهای کاربردی و مشخصی برای تهیۀ غذای هفتگی و مواد اولیه کمک بگیرید. بهعلاوه تهیۀ لیست برنامهریزیشده به شما امکان میدهد که به نحو مؤثر و بهینهای از فروشگاهها خرید کنید. همچنین خرید از روی لیست بهویژه با توجه به ردهبندیِ محصولات این حسن را دارد که به بخشهای مرتبط سر میزنید و با این کار در زمان صرفهجویی میکنید.
3- هرگز با شکم گرسنه خرید نکنید
با شکم گرسنه سختتر میتوان بر خرید منطقی تمرکز کرد. گرسنه خرید کردن به طور بالقوه باعث میشود از بخش مواد غذایی بیشتر خرید کنید و در نتیجه منجر به افزایش هزینههای خرید میشود. طبق پژوهشهای صورتگرفته، خرید مواد غذایی با شکم خالی ریسک خرید اضافه را به همراه دارد. خریدارانی که احساس گرسنگی میکنند، توانایی خرید اقلام غیرضروری را دارند یا تمایل دارند که سبدشان را با تنقلات ناسالم پر کنند. پس بهتر است زمانی به خرید بروید که احساس گرسنگی نمیکنید و هوس خوردن تنقلات ندارید. به این ترتیب منطقی و بهینه خرید میکنید.
4- همیشه خرید گوشت و لبنیات را به لحظات آخر موکول کنید
اگر زمان طولانی را به خرید اختصاص میدهید، باید حواستان به اقلامی باشد که در حین خرید خنکایشان را از دست میدهند. در خریدهای طولانیمدت همیشه از بخش محصولات فاسد نشدنی شروع کنید و در پایان به بخش گوشت و لبنیات سر بزنید. این قبیل محصولات، خارج از یخچال به سرعت فاسد میشوند.
5- صرفاً به این دلیل که بعضی کالاها تخفیف خوردهاند، گزینۀ مناسبی برای خرید نیستند
گاهی چشمپوشیدن از کالاهایی که برچسب تخفیف قابل توجه دارند دشوار است. اما همیشه به انواع محصولات و قیمتهایشان توجه کنید. هر کالایی که در ردۀ محصولات حراجی قرار گرفته، لزوماً بهصرفه نیست و قیمت پایینتری هم ندارد. لابهلای قفسههای محصولات چرخ بزنید و قیمتها را مقایسه کنید. به محصولاتی که برند فروشگاه روی آنها قرار گرفته توجه کنید. اینها غالباً قیمت پایینتری دارند. نکتۀ دیگر این که همیشه مبلغ را با توجه به وزن محصول درنظر بگیرید.
6- در محصولات فاسدشدنی، همیشه آنهایی را انتخاب کنید که عقبتر قرار گرفتهاند
مغازهداران در چیدمان محصول به تقدم خرید و زمان مصرف توجه میکنند و شما هم باید این نکته را در خرید محصولات فاسدشدنی مد نظر قرار دهید. آنها محصولات جدیدتر را پشت محصولات قدیمی قرار میدهند. البته بسیاری از محصولات مثل مواد غذایی بستهبندیشده یا غذاهای منجمد، تاریخ انقضاء طولانی دارند اما در اجناسی مثل لبنیات، تخم مرغ، گوشت و موارد مشابه، همیشه اقلامی که تاریخ مصرف طولانیتری دارند، عقبتر نگهداری میشوند. حتماً درخصوص این قبیل مواد غذایی به شیوههای بهینۀ نگهداری و مصرف توجه کنید.
7- از خرید مواد غذایی در میانۀ روز خودداری کنید
اگر میخواهید از تازهترین میوهها و سبزیجات استفاده کنید، زمان خریدتان را به زمان تحویل محصول از کارخانه به فروشگاه نزدیک کنید. در فروشگاههای مواد غذایی، زمان تحویل سفارش، صبح زود قبل از باز شدن فروشگاه و عصرها پیش از ساعت بستهشدن است. پس اگر خواهان تازهترین مواد غذایی هستید یا دوست دارید دایرۀ انتخابتان گستردهتر باشد، به زمان حمل و نقل محصول از کارخانه به فروشگاه توجه کنید تا بتوانید دقیقاً آنچه میخواهید بخرید. ضمناً بیش از میزان نیازتان نخرید. در فروشگاه ممکن است جوگیر و سردرگم شوید و بیش از حد خرید کنید. این کار درست نیست. همیشه به بهترین زمان مصرف محصولات توجه کنید و متناسب با نیازتان خرید کنید.
8- همیشه جویای موارد تخفیفخورده باشید
ممکن است فرصتهای خرید و موارد تخفیفخوردهای در کار باشد که شما از آنها اطلاع ندارید. همیشه این امکان وجود دارد که فروشگاه برای ردههای خاصی از مشتریانش تخفیفهایی در نظر بگیرد. پس دربارۀ کارتهای تخفیف فروشگاه، برنامههای عضویت و طرحهای خرید پرسوجو کنید و این قبیل فرصتها را از دست ندهید. کارتهای تخفیف اغلب به صورت رایگان به مشتریان ارائه میشوند و غالباً شرایط قابل توجهی دارند.
9- بدون وارسیِ تبلیغات فروش، اقدام به خرید نکنید
اگر وقت کافی برای دریافت و استفاده از کوپن خرید ندارید، توجه به تبلیغات فروش کالا، راهی هوشمندانه و سریع برای صرفهجویی در هزینه محسوب میشود. قیمتها را در فروشگاههای محلی با یکدیگر مقایسه کنید و به دنبال فرصتهای تخفیفخورده در اقلامی باشید که قصد خریدشان را دارید. اگر کالاهایی که غالباً میخرید، تخفیف خوردهاند، تعداد بیشتری سفارش بدهید. خیلی از مواد غذایی و اقلام اساسی مثل شیر را میتوان در یخچال نگهداری کرد و اگر تخفیف خوبی دارند، خریدشان به صرفه است. دقت کنید که خیلی از فروشگاههای مواد غذایی قیمتها را در مقایسه با قیمت رقبا تعیین میکنند و خیلی وقتها برای افزایش تقاضای مشتری قیمت پایینتری اعلام میکنند که همین میتواند به نفع شما باشد، سبب شود پول کمتری هزینه کنید و از گشت و گذار در فروشگاههای مختلف بینیاز شوید. پس به کاتالوگ قیمتها و تبلیغات فروش توجه کنید.
10- میتوانید در بستهبندی اقلام سفارش به کارمند خدمات کمک کنید
اجازه ندهید که مواد غذایی شما در جریان پرداخت وجه و بستهبندی فشرده و خراب شوند. همۀ اقلام سفارش را به یکباره روی ریل حسابرسی قرار ندهید. این کار اعصاب کارمند خدمات را به هم میریزد و در کار اختلال ایجاد میکند. درعوض اقلام را به ترتیبی که مایلید بستهبندی شوند، در کنار هم قرار دهید. به این ترتیب که اول کالاهای سنگینتری مثل کنسروها و شیشهها را روی ریل بگذارید، سپس جعبههای سنگین و بستهها را اضافه کنید و درنهایت به سراغ اقلام کوچکتر، سبکتر یا مواد شکنندهای مثل محصولات تازه و تخممرغها بروید. با این کار از مواد شکننده حین حمل و نقل محافظت میکنید، بهینه و کاربردی بستهبندی میکنید و زمان کمتری صرف میشود.
البته در حال حاضر، سوپرمارکت های اینترنتی نیز رونق گرفته اند. می توانید به صورت آنلاین خرید کنید و در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنید.