یلدا، یک شب کاملا ایرانی

مراسم شب یلدا (چلّه) از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است. شب یلدا یعنی طولانی‌ترین شب سال به تولد مهر، خدای پیمان و راستی که خدایی ایرانی است، تعلق دارد

یلدا، یک شب کاملا ایرانی

مراسم شب یلدا (چلّه) از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است. شب یلدا یعنی طولانی‌ترین شب سال به تولد مهر، خدای پیمان و راستی که خدایی ایرانی است، تعلق دارد. زمان شب چله را از آخرین روز پاییز تا نخستین روز زمستان می‌دانند. ایرانیان در این شب، گرد هم آمده به قصه‌گویی و حافظ‌خوانی میپردازند. خوراکی‌های مرسوم چلّه، هندوانه و انار، تنقلات، میوه‌ و آجیل است. این جشن ریشه دهقانی دارد؛ مردم آن روزگار، خوراکی‌، خشکبار و میوه‌های تابستانی را که در طول سال و با سپری شدن فصل‌ها اندوخته‌ بودند بر سر سفره قرار داده و جشن می‌گرفتند. این شب، یادآور کوتاه بودن زندگی و ارزش یک دقیقه بیشتر کنار هم بودن است.

با ما همراه شوید تا این شب را کاملا ایرانی، برگزار کنیم:

سفره شب یلدا

سفره در فرهنگ ایرانی، نماد سخاوت است. برای آن‌که چیدمان چشمگیری داشته باشید بهتر است از رومیزی‌های ترمه و قلمکار با طرح و نقش اصیل که دارای رنگ‌‌های متنوع و جذاب هستند، استفاده نمایید.

انتخاب ظروف با طرح و نقش ایرانی جلوه سفره شما را دو چندان می‌کند. بهترین انتخاب برای قراردادن آجیل، میوه و شیرینی بر روی سفره یلدا، ظروف سفالی و میناکاری با نقش و نگار ایرانی است. همچنین برای برش‌های هندوانه می‌توانید از ظروف رنگی شیشه‌ای و یا سینی‌ها و ظروف مسی استفاده نمایید. این ظروف علاوه بر طرح‌های خلاقانه، سفره شما را ایرانی و خاص جلوه می‌دهد.

چیدمان شب یلدا

برای چیدمان سفره شب یلدا می‌توانید، از پرنده‌ها و انارهای شیشه‌ای خاص و تزیینات سفالی بهره ببرید. به کمک این دکوری‌های تزیینی و با ترکیب و هماهنگی رنگی با ظروف می‌توانید چیدمان یلدایی منحصر به فردی داشته باشید. رنگ‌های جذاب به کار رفته در این ظروف، هماهنگی خوبی با میوه‌های پاییزی و آجیل سفره شما خواهد داشت. همچنین می‌توانید سفره یلدایی خود را با مجسمه و تندیس‌های ایران باستان زیباتر کنید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان