جشنواره طنزی که از زلزله بم سربرآورد

در نشست خبری جشنواره طنز «چرند و پرند» با اشاره به شکل گرفتن این جشنواره از زمان زلزله بم، هدف از برگزاری آن ترویج فکاهی و رویکرد هستی‌شناسانه طنز عنوان شد.

جشنواره طنزی که از زلزله بم سربرآورد

به گزارش ایسنا، نشست خبری نخستین جشنواره سراسری طنز «چرند و پرند» امروز (یکشنبه، 25 آذرماه) برگزار شد.

رضا رفیع - طنزپرداز - که اجرای این نشست را به عهده داشت، جشنواره طنز را یکی از احتیاج‌های جامعه عنوان کرد و گفت: جشنواره پشتوانه علمی مقوله طنز است و یکی از دلایل اهمیت این جشنواره نامی است که برای آن انتخاب کرده‌اند. البته سنگ بنای این جشنواره بعد از حادثه زلزله بم با شعار «درآوردن لبخند از زیر آوار» شکل گرفت.

سپس محمدعلی علومی - دبیر علمی جشنواره سراسری طنز «چرند و پرند» - گفت: من یکی از بانیان و پایه‌گذاران جشنواره‌ای هستم که یکی دو سال بعد از زلزله بم شکل گرفت. ما می‌خواستیم ثابت کنیم بم زنده است. منظور من از بم کل سرزمین ایران بود که در طول تاریخ با بلاهای زیادی روبه‌رو بوده است. من از دوستان خود خواهش کردم تا برای ادامه جشنواره مرا همراهی کنند که آن‌ها نیز بدون هیچ تعللی پذیرفتند.

او سپس با خواندن بیانیه این جشنواره با عنوان «خرد جاودانه طنز» اظهار کرد: این جشنواره یکی دو سال بعد از زلزله بم با شعار «خنده را از دل ویرانی درآوردن» آغاز به کار کرد. آن زمان دوستان بسیاری با ما همراهی کردند که برخی الان بین ما نیستند. جشنواره «چرند و پرند» به نوعی تداوم جشنواره طنز و کاریکاتور بم است و به شکلی دیگر جشنواره جدیدی است، زیرا خیلی سال از برگزاری آن جشنواره می‌گذرد. امیدواریم این جشنواره هرساله برگزار شود و نواقصش به مرور زمان برطرف شود.

این طنزپرداز افزود: امید داریم در سال‌های آینده طنزپردازانی از کشورهای همسایه به عنوان میهمان داشته باشیم. مسئله دیگر که اهمیت بسیاری دارد این است ما حامی و اسپانسری نداشتیم، بنابراین نقطه قوت این جشنواره استقلال آن است و به همین جهت این شعار برای جشنواره انتخاب شده است؛ «هر چه می‌خواهد دل تنگت بگو». هدف ما از برگزاری این جشنواره ترویج فکاهی و رویکرد هستی‌شناسانه طنز است وگرنه درباره طنز اجتماعی و سیاسی بسیار نوشته شده است.

علومی خاطرنشان کرد: امیدواریم میهن ما از این به بعد شاهد شادی و خوشحالی باشد. ما از طنزپردازان برجسته کرمانشاه دعوت کرده‌ایم تا در این جشنواره شرکت کنند.

علیرضا گیلان‌پور - دبیر اجرایی جشنواره - نیز گفت: ما هر آن‌چه را می‌خواهیم در شعارمان که شعری از مولاناست آورده‌ایم و نیازی به حرف نیست.  جشنواره با نام دهخدا گره خورده است و مراسم پایانی جشنواره همزمان با سالروز فوت دهخدا برگزار می‌شود.

 در ادامه علومی درباره انتخاب عنوان «چرند و پرند« برای این جشنواره بیان کرد: واقعیت این است که روسای قدرتمند  جهان چیزی جز چرند و پرند ننوشته‌اند و نگفته‌اند؛ همان‌طور که بقال سر کوچه نیز چیزی جز چرند و پرند نمی‌گوید.

سپس بهزاد باشو - کاریکاتوریست - گفت: این جشنواره بعد از زلزله شکل گرفت؛ زلزله‌ای که فقط فروریختن ارگ بم نبود بلکه غرور ملی ایران فروریخت. خانواده علومی در این زلزله از بین رفتند و او خودش تک تک اعضای خانواده‌اش را از زیر آوار بیرون کشید. آن زمان غرور ملی ما ترک برداشته بود. ما به بم رفتیم تا طنز را به آن‌جا تزریق کنیم. آن زمان مردم بم در چادر و کانکس زندگی می‌کردند. ما روزها در میدان شهرداری طنز اجرا می‌کردیم و شب‌ها در چادرها شب‌نشینی داشتیم. وجه تسمیه جشنواره شخص محمدعلی علومی است. او زحمت زیادی برای نقد و پژوهش طنز کشیده است. بعد از 12 سال به حمایت از ارگ جدید بم جشنواره طنز سراسری را برگزار کرده است.

او افزود: ما مردم طنزپردازی هستیم و طنز جزء فرهنگ عمومی ماست اما هیچ‌گاه به آن نگاه علمی نشده است و بیشتر جنبه سرگرمی داشته است. امیدوارم موضوع علمیت طنز در این جشنواره رقم بخورد و طنز وارد دوره جدیدی بشود.

باشو با بیان این‌که مردم ما جدا از طنز نبوده‌اند، گفت: در سال‌های اخیر طنز حالت مصرف‌گرایانه پیدا کرده است و به قدری این موضوع در تولید طنز مورد توجه قرار گرفته که تلقی عمومی از این موضوع این است که طنز صرفا برای خنداندن است. ما چنین تلقی‌ای از طنز نداریم. ما طنز را به همراه تفکر و تعقل دنبال می‌کنیم؛ چیزی که باعث خردورزی شود نه خندان صرف.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان