ماهان شبکه ایرانیان

سبقت نرخ های کارخانه از بازار/ قیمت خودرو با فرمول جدید چگونه محاسبه می شود؟

در خصوص افزایش قیمت کارخانه ای خودروها خبرهای متفاوت و گاها ضد و نقیضی به گوش می رسد.یکی از اخبار منتشر شده در این خصوص عرضه خودروها با قیمت ۵ درصد کمتر از حاشیه بازار بود که البته گفته می شود این افزایش قیمت مخصوص خودروهای بالای ۴۵ میلیون تومان بوده و خودروی کمتر از ۴۵ میلیون تومان مشمول قیمت‌گذاری از سوی سازمان حمایت خواهند بود

در خصوص افزایش قیمت کارخانه ای خودروها خبرهای متفاوت و گاها ضد و نقیضی به گوش می رسد.
یکی از اخبار منتشر شده در این خصوص عرضه خودروها با قیمت 5 درصد کمتر از حاشیه بازار بود که البته گفته می شود این افزایش قیمت مخصوص خودروهای بالای 45 میلیون تومان بوده و خودروی کمتر از 45 میلیون تومان مشمول قیمت‌گذاری از سوی سازمان حمایت خواهند بود.
البته دبیر انجمن قطعه سازان مازیار بیگلو معتقد است که با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه که بیش از 150 درصد است و تأثیر آن بر صنعت قطعه سازی، بعید است خودروی کمتر از 45 میلیون تومان باقی بماند.
گفته می شود قرار است دو خودروی پرتیراژ پراید و پژو 405 در قالب‌های حمایتی قیمت‌گذاری شوند تا اقشار ضعیف جامعه بتوانند این خودروها را خریداری کنند.
البته اگر بر اساس منطق خودروسازان و قطعه سازان جلو برویم و افزایش 150 درصدی قیمت ها را ملاک قرار دهیم خودرویی که تا پیش از این 40 ملیون تومان قیمت داشت اکنون 100 میلیون تومان قیمت گذاری می شود که این قیمت حتی از قیمت حاشیه بازار نیز بیشتر است.
محمد شهپری عضو هیأت مدیره انجمن قطعه سازان در خصوص افزایش قیمت مواد اولیه توضیح داد ورق فولادی که چند ماه پیش 2 هزار تومان می‌خریدیم اکنون 6 هزار تومان شده است. مس کیلویی 25 هزار تومان از 60 هزار تومان هم فراتر رفته و آلومینیوم کیلویی 7 هزار تومان، بیش از 35 هزار تومان شده است. از ابتدای سال‌ جاری تاکنون 140 هزار نفر از صنعت قطعه‌سازی به خاطر کاهش تولید، تعدیل نیرو شدند و از 747 واحد ثبت شده، 260 کارخانه اعلام تعطیلی کردند. در این میان قطعه سازان در هفته بین 2 تا 3 روز کار می‌کنند.
مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان هم از ضررهای میلیاردی که قطعه سازان طی ماه‌های اخیر داشتند، یاد کرده و توضیح داد که قطعه سازان با زیان 50 درصدی کار می‌کنند، اگر دولت بتواند 20 هزار میلیارد تومان به صنعت خودروسازی وام بدهد تا آنها بدهی‌های خود به قطعه سازان را پرداخت کنند ما 6 تا 8 هفته بعد از آن توانایی تأمین 2 هزار قطعه را داریم. قطعه سازان در حدود 15 هزار میلیارد تومان طلب دارند که این عدد جدا از ضرر روزانه 100 میلیارد تومانی آن هاست.
وضعیت در خصوص صنعت خودروسازی نیز به همین صورت است و در حال حاضر زیان خودروسازان از ابتدای سال 7500 میلیارد تومان است.
شاپور سامعی نایب رئیس انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در انتها توضیح داد که مشکل اصلی صنعت خودرو و صنایع وابسته در حال حاضر نبود نقدینگی است. قطعه سازان می توانند تحریم ها را دور بزنند اما نبود نقدینگی مشکل ساز شده است. حداقل این امیدواری وجود دارد که با دریافت بدهی قطعه سازان از خودروسازان نقدینگی برای خرید قطعه فراهم شود.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان