ماهان شبکه ایرانیان

/لایحه بودجه ۹۸/

سقوط تراز عملیاتی بودجه به ۱۱۲ هزار میلیارد

دولت برای سال آینده حدود ۲۰۸ هزار میلیارد تومان درآمد پیش‌بینی کرده که در مقابل آن ۳۲۰ هزار میلیارد تومان هزینه دارد. بر این اساس تراز عملیاتی بودجه به ۱۱۲ هزار میلیارد تومان می‌رسد که نشان می‌دهد دولت نتوانسته این رقم از هزینه‌های جاری خود را از محل درآمدها تامین کند و بازهم باید درآمدهای نفتی جور تامین حقوق و دستمزد کارکنان را بکشد.

سقوط تراز عملیاتی بودجه به 112 هزار میلیارد

به گزارش ایسنا، طبق قانون برنامه پنجم توسعه دولت موظف بوده بودجه سالانه را به گونه‌ای پیش‌بینی کند که بتواند سهم هزینه‌های جاری از درآمدهای نفتی را به صفر رسانده و از محل درآمدها (شامل مالیات و سایر درآمدها) تامین کند.

این درحالی است که طی سال‌های اخبر همواره تراز عملیاتی بودجه که اختلاف بین درآمدها و هزینه‌های جاری است، منفی بوده و هر سال بر آن افزوده شده است؛ به طوری که از منفی 56 هزار میلیارد در سال 1395 به 77 هزار میلیارد تومان در سال 1396، حدود 80 هزار میلیارد تومان در سال جاری و در نهایت منفی 112 هزار میلیارد تومان برای سال آینده رسیده است.

در این حالت همواره بخشی از درآمدهای نفتی به حساب هزینه‌های جاری رفته و سهم چندانی برای پروژه‌های عمرانی باقی نمانده است. هزینه‌های جاری دولت را عمدتا و تا 80 درصد حقوق و دستمزد تشکیل می‌دهد.

طبق آنچه در لایحه بودجه سال آینده پیش‌بینی شده، دولت از 208 هزار میلیارد تومانی که از محل درآمدها به دست می‌آورد تا 153 هزار میلیارد تومان متعلق به درآمدهای مالیاتی و مانده آن از محل درآمدهای ناشی از کمک‌های اختصاصی، مالکیت دولت، فروش کالا و خدمات، جرایم و خسارات و همچنین درآمدهای متفرقه است.

برای خروج تراز عملیاتی از روند منفی باید از محل همین درآمدها، هزینه‌ جاری دولت که حدود 320 هزار میلیارد تومان است، تامین شود. هزینه‌های جاری دولت در هفت فصل شامل جبران خدمت کارکنان، استفاده از کالا و خدمات، هزینه‌های اموال و دارایی، یارانه، کمک‌های بلاعوض، رفاه اجتماعی و سایرهزینه‌ها می‌شود.

اما مشخص است که نتوانسته 112 هزار میلیارد تومان آن را از این محل تامین مالی کند و در این حالت تراز عملیاتی بودجه  نسبت به حدود 80 هزار میلیارد تومان سال گذشته بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان افزایش دارد.

البته تراز عملیاتی و منفی بودن آن به معنی کسری بودجه نیست و تنها اختلاف درآمد و هزینه‌ دولت را مشخص می‌کند.

در مجموع درآمد 208 هزار میلیاردی دولت بخشی از منابع 407 هزار میلیاردی عمومی است که باید با آن کشور را در سال آینده اداره کند. سایر بخش‌های منابع عمومی به درآمدهای ناشی از نفت و فروش اوراق مالی بر می‌گردد.

خلاصه درآمد و هزینه دولت در سال آینده

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان