چگونه دندان‌های از دست رفته را احیاء کنیم؟

دندان، عضو مهمی است که نبود آن مشکلات فراوانی را به همراه خواهد داشت. با گذشت زمان، ممکن است افراد دندان‌های خود را به هر دلیلی از دست بدهند. اما اگر این اتفاق بیفتد، چه جایگزینی برای دندان از دست رفته وجود خواهد داشت؟

دندان، عضو مهمی است که نبود آن مشکلات فراوانی را به همراه خواهد داشت. با گذشت زمان، ممکن است افراد دندان‌های خود را به هر دلیلی از دست بدهند. اما اگر این اتفاق بیفتد، چه جایگزینی برای دندان از دست رفته وجود خواهد داشت؟

احتمالا تا کنون اصطلاح «ایمپلنت دندان» را بارها شنیده‌اید. بسیاری از افراد به دلیل از دست دادن دندان، دچار مشکلات فراوان می‌شوند. امروزه می‌توان با کمک ایمپلنت، مشکلات بسیاری را حل کرد. اما ایمپلنت دندان چیست؟

برای خواندن این مطلب با بنیتا همراه باشید.

ایمپلنت

ایمپلنت‌ دندان، نوعی قاب فلزی است که در داخل استخوان فک، زیر لثه قرار می‌گیرد و دندان‌پزشک، یک دندان مصنوعی جایگزین را روی این قاب سوار می‌کند.

ایمپلنت به استخوان فک متصل می‌شود و بستر را برای سوار کردن دندان مصنوعی فراهم می‌آورد. با کمک ایمپلنت، دندان مصنوعی و بریج در جایشان ثابت باقی می‌مانند و در هنگام خودن و صحبت کردن، تکان نمی‌خورند. در گذشته استفاده از دندان مصنوعی بسیار رایج بود. اما دندان مصنوعی در دهان به راحتی جا‌به‌جا می‌شد و شکل آن طبیعی به نظر نمی‌رسید. ایمپلنت این امکان را به وجود آورد که تاج هر دندان مصنوعی جداگانه در جایش قرار بگیرد و به فک متصل شود. ایمپلنت نسبت به دندان مصنوعی سنتی، شکل طبیعی‌تری دارد و دوامش نیز بیشتر است.

ایمپلنت

در گذشته افرادی که به هر دلیلی دندان خود را از دست داده بودند و از دندان مصنوعی استفاده می‌کردند، در هنگام غذا خوردن و ورزش کردن با مشکلات جدی و خطراتی مانند خفگی مواجه بودند. با اختراع ایمپلنت، بسیاری از این مشکلات برطرف شد. لازم است برای استفاده از این امکان نسبتا جدید نکاتی را بدانیم.

برای کاشت ایمپلنت، نیاز به لثه‌های سالم و استخوان‌های قوی فک برای نگه داشتن ایمپلنت وجود دارد. همچنین استخوان فک باید فضای کافی را برای این کار داشته باشد. لازم است که برای این کار، پیش از انجام کاشت ایمپلنت، مدت زیادی تحت مراقبت دائمی دندان‌پزشک قرار بگیرید تا در صورت لزوم، درمان‌ها و اقدامات لازم صورت بگیرد. کاشت ایمپلنت، نسبت به سایر روش‌های جایگزینی دندان، کار پر هزینه‌ای است و معمولا بیمه بخش عمده‌ی هزینه‌ها را تقبل نمی‌کند. بنابراین برای انتخاب ایمپلنت باید نهایت دقت را داشت تا ایمپلنت مرغوب و با کیفیت کاشته شود و از هزینه‌های بعدی جلوگیری شود.

در حال حاضر، انجمن دهان و دندان آمریکا دو نوع از ایمپلنت‌های موجود را استاندارد تلقی می‌کند:

ایمپلنت

1. ایمپلنت درونی: نوعی از ایمپلنت که با جراحی مستقیما در استخوان فک کاشته می‌شود. زمانی که لثه در اطراف محل جراحی ترمیم شود، جراحی دوم برای قرار دادن پست و اتصال آن به ایمپلنت انجام می‌شود. نهایتا هر دندان مصنوعی به صورت مجزا روی پست نصب می‌شود و یا دندان‌ها از طریق بریج به ایمپلنت اتصال می‌یابند.

2. ایمپلنت‌های ساب‌پریواستال: این نوع ایمپلنت، از قابی فلزی تشکیل می‌شود که زیر لثه و روی استخوان فک قرار می‌گیرد. پس از آن عمل، با بهبودی لثه، قاب فلزی در جایش محکم می‌شود. پست‌ها به قاب وصل می‌شوند و سر آن‌ها از لثه بیرون می‌زند و دندان‌های مصنوعی روی پست‌ها سوار می‌شوند.

مزایای ایمپلنت

ایمپلنت

این روش نسبت به سایر روش‌های ایجاد دندان مصنوعی مزایای بلند مدتی دارد که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست.

1. ایمپلنت دندان، مانند دندان طبیعی عمل می‌کند و نسبت به سایر روش‌ها از استحکام بیشتری برخوردار است.

2. ایمپلنت یک راه حل طولانی مدت است و اگر فرآیند کاشت درست انجام بگیرد، بیش از ده سال دوام خواهد داشت. البته ممکن است در موارد خاص نیاز به تعویض باشد.

3. بسیاری از افراد از داشتن دندان مصنوعی خجالت می‌کشند و این امر موجب می‌شود که اعتماد به نفسشان کاهش یابد. پزشکان به شما اطمینان می‌دهند که ایمپلنت کاملا شبیه به دندان عادی است و کسی متوجه مصنوعی بودن آن نخواهد شد.

4. با بالا رفتن سن و از دست رفتن دندان‌ها، صورت افراد شکل طبیعی خودش را از دست می‌دهد و فرد پیر به نظر خواهد رسید. ایمپلنت با حفظ حالت طبیعی صورت، باعث می‌شود که شما جوان‌تر از سنتان به نظر برسید.

5. در هنگام از دست دادن دندان، وجود جای خالی در فک باعث می‌شود که استخوان فک و لثه‌ها به مرور تحلیل بروند. ایمپلنت از این مشکلات جلوگیری می‌کند و باعث می‌شود که فرآیند تحلیل به تعویق بیافتد.

6. به جای آن که دندان‌هایتان را در شب درون یک لیوان پر از محلول نمک قرار دهید، آن‌ها را در دهانتان نگه دارید و دیگر نگران بیرون افتادن و قورت دادن دندان مصنوعی نباشید.

7. یکی از مهم‌ترین مزایای ایمپلنت، سهولت در صحبت کردن است. با کاشت ایمپلنت شما به راحتی قادر خواهید بود بدون هیچ مشکلی صحبت کنید.

ایمپلنت

به خاطر داشته باشید که تمام این موارد ممکن است خوب به نظر برسند اما دندان‌های طبیعی، بهترین گزینه هستند. پس بهتر است قبل از تمام این اقدامات، نهایت سعیتان را در مراقبت از دندان به کار بگیرید تا دندان‌های قوی و سالمی داشته باشید. دندان نعمت خدادادی است که مراقبت از آن را باید جدی گرفت.

همراهان همیشگی بنیتا، می‌توانید «افسردگی در زنان و هر چه در مورد آن باید بدانید [قسمت اول]» را نیز بخوانید.

منابع: aaid-implant.org، colgate.com


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر