داروهای دست سازی که عاقبت مصرفش مرگ است

خبرگزاری ایسنا: فرزاد صیادی فر در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه طرح ساماندهی عطاری‌های استان با جدیت تمام و با همکاری سایر ارگان‌های نظارتی در استان اجرا می‌شود افزود: اگر چه عطاری‌های احیا کننده طب سنتی وجود دارد، ولی مراکز غیر مجاز و عطاری نما‌هایی هستند که از این حرفه سوء استفاده کرده و بر درد‌های بیماران رنجور می‌افزایند.

صیادی فر با اشاره به بازرسی انجام شده تصریح کرد: از میان اقلام دست ساز و غیرمجاز جمع آوری شده در عطاری‌ها دارو‌هایی با ادعای چاقی، لاغری، ترک اعتیاد و محرک جنسی آقایان، بیش‌تر به چشم می‌خورند. این دارو‌ها به آزمایشگاه معاونت غذا و دارو ارسال و مورد بررسی قرار گرفتند.

وی ادامه داد: متاسفانه در تمامی دارو‌های چاقی که ادعا می‌شد 100 درصد گیاهی هستند دارو‌های شیمیایی مثل سیپروهپتادین که یک اشتها آور با عارضه‌ی خواب آوری است و دگزامتازون که یک کورتیکواستروئید با خاصیت ضدالتهابی است و مصرف آن عوارضی همچون چاقی (خصوصا در ناحیه صورت و پشت)، سرکوب سیستم ایمنی، پوکی استخوان، افزایش قند خون و ... دارد، یافت شده است.

صیادی فر گفت: در میان دارو‌های لاغری وضع کمی بغرنج‌تر است، در دارو‌های لاغری آزمایش شده که این روز‌ها به شدت در ماهواره و شبکه‌های مجازی تبلیغ می‌شوند ترکیبات آمفتامینی مثل مت آمفتامین که همان ماده مخدر خیابانی شیشه بوده یافت شده است. مصرف این ماده مخدر سبب کاهش وزن به مقدار زیاد و در مدت کم می‌شود، اما عوارض خطرناکی مثل اعتیاد، توهم، بی‌خوابی، افزایش فشار خون، تپش قلب، سرگیجه، لرزش دست، دیسفوریا (حالتی از آشفتگی و افسردگی همراه با بی میلی نسبت به محیط اطراف) و در بسیاری از موارد ایست قلبی ناگهانی را به همراه دارد. البته ترکیبات ملین و محرک شیمیایی دیگری هم هستند که به عنوان داروی لاغری 100 درصد گیاهی به فروش می‌رسند.

رئیس اداره نظارت بر فرآورده‌های طبیعی سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی آذربایجان غربی در ادامه افزود: در دارو‌های غیر مجاز محرک جنسی برای آقایان، بدون استثنا داروی مخدر و روانگردان ترامادول یافت شده و مصرف این ضد درد اپیوئیدی در طول زمان سبب اعتیاد و در صورت مصرف با دوز بالا موجب دپرسیون تنفسی و مرگ می‌شود.

وی ادامه داد: به علاوه این دارو با بسیاری از دارو‌های ضدافسردگی منع مصرف و تداخل دارد که در صورت استفاده هم زمان موجب لرزش، بی‌قراری، افزایش دمای بدن، تعریق، افزایش فشار خون و افزایش ضربان قلب می‌گردد و در صورتی که دوز مصرفی بالا باشد می‌تواند سبب شوک و مرگ شود.

چندی پیش جلال غفارزاده معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی گفته بود 600 واحد عطاری فعال در استان وجود دارد که نیمی از آن‌ها پروانه مجوز فعالیت صنفی ندارند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان