ماهان شبکه ایرانیان

نقش حجت الاسلام رئیسی در مبارزه با اولین فساد کلان اقتصادی بعد از انقلاب/ قاطعیت و شجاعت در مبارزه با «فاضل خداد»ها توسط سیدابراهیم رئیسی

در دهه هفتاد کشف و اعلام شدن فساد اقتصادی معروف به ۱۲۳میلیاردی یا همان پرونده فاضل خداد نه تنها با موانع بسیار رو به رو میشد که اسامی خانواده های مشهور را هم بر زبان ها انداخت. این پرونده با پیگیری های قاطع مقامات مسئول وقت انجام شد و به سرانجامی امیدوارکننده در موضوع مبارزه با فساد رسید.

نقش حجت الاسلام رئیسی در مبارزه با اولین فساد کلان اقتصادی بعد از انقلاب/ قاطعیت و شجاعت در مبارزه با «فاضل خداد»ها توسط سیدابراهیم رئیسی
گروه سیاسی - رجانیوز، فساد اقتصادی، اختلاس، اخلال در نظام، ارتشا، کلاهبرداری و...واژه هایی است که امروز در رسانه ها راحت تر شنیده میشود.
 
اما در دهه هفتاد و رشد طبقه لیبرال در ارگان های مختلف دولتی و همچنین دولت مرحوم رفسنجانی به عنوان دولتی بسته و مخالف آزادی بیان و شفافیت کمتر کسی می توانست از فلان فساداقتصادی به راحتی صحبت کند.
 
به گزارش رجانیوز، اما در دهه هفتاد کشف و اعلام شدن فساد اقتصادی معروف به 123میلیاردی یا همان پرونده فاضل خداد نه تنها با موانع بسیار رو به رو میشد که اسامی خانواده های مشهور را هم بر زبان ها انداخت. این پرونده با پیگیری های قاطع مقامات مسئول وقت انجام شد و به سرانجامی امیدوارکننده در موضوع مبارزه با فساد رسید.
 
حجت الاسلام رئیسی که در کشف و پیگیری بسیاری از مفاسد اقتصادی نشان داد که به هیچ عنوان ترسی از عناوین و جایگاه های طرف مقابل ندارد در پرونده های زیادی چون پرونده 123میلیاردی به عنوان بزرگترین پرونده فساداقتصادی تا سال 1390، پرونده المکاسب، شهرام جزایری، کرباسچی وفساد3000میلیاردی نقشی پررنگ و قابل توجه داشته است که نتیجه آن کوتاه شدن دست بسیاری از مفاسد اقتصادی از بیت المال و همچنین فحاشی و اتهام پراکنی علیه وی توسط ذی نفعان فساد اقتصادی است.
 
حال با مطرح شدن سیدابراهیم رئیسی به عنوان مهمترین رقیب وضع موجود و دولت حسن روحانی هجمه وسیع رسانه ای و شایعه پراکنی از جانب کسانی که روزی از روحیات ضدفساد رئیسی ضربه خورده اند آغاز شده است چرا که میدانند حضور وی در مقام رئیس قوه مجریه دست آنها را تا حد بسیار زیادی از بیت المال کوتاه میکند.
 
رجانیوز در این قسمت توضیحاتی اجمالی از فساد123میلیاردی را در اختیار مخاطبان خود قرار میدهد:
 
فاضل خداداد اولین اختلاس‌گر کلان اقتصاد ایران که در نهایت پای چوبه دار رفت به همراه مرتضی رفیق‌دوست در دهه 70 متهم به اختلاس 123 میلیارد تومانی از بانک صادرات شدند. گفته می‌شد که خداداد توانسته بود با چک تضامنی به مبلغ 150 میلیون تومان از بانک صادرات وام کلان بگیرد و بعد از ارتباط با رفیق‌دوست از این بانک اختلاس کنند.
 
 خداداد نخستین مجرم اقتصادی اعدامی در تاریخ جمهوری اسلامی ایران و تا شهریور 1390 رکورددار اختلاس در ایران بود.
 وی که با شروع جنگ تحمیلی ایران را ترک کرد و به محض ورود دوباره پس از پایان جنگ با معرفی مرتضی رفیق دوست به یکی از شعب بانک صادرات مراجعه و یک حساب جاری مشترک با شماره رند 2000 باز کرد.
 
 
بعد از اطلاع رئیس بانک صادرات از فسادهای بوجود آمده در سیستم بانکی و پیگیری های نهادهای قضایی فاضل خداداد به فرانسه فرار کرد که با یک برنامه دقیق و کارشناسی شده توانستند وی را در روز 9 بهمن 1373 به کشور بازگردانده و رسیدگی به پرونده وی و صدور حکم در جریان قرار بگیرد.
 
ریاست دادگاه پرونده اختلاس بانک صادرات بر عهده حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای بود که منجر به صدور حکم شد. حکم نهایی به پرداخت 20 میلیارد و 277 میلیون و 732 هزار و 796 ریال خسارت در حق بانک صادرات و همچنین اعدام به عنوان مفسد فی الارض قاطعیت وشجاعت مسئولین پیگیر در این پرونده را به خوبی نشان میدهد. مرتضی رفیق دوست نیز به پانزده سال حبس محکوم شد.
 
تاریخ گواهی داده است نقش ویژه حجت الاسلام رئیسی که در مقام دادستان تهران و در ادامه در کسوت سازمان بازرسی کشور با قاطعیت، توانمندی و شجاعت تمام و بدون مصلحت اندیشی های شخصی وارد این معرکه سنگین شدند قدم های بزرگی در برخورد با این فساد و فسادهای مشابه داشته است.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان