۱۱ هزار شعبه بانکی در ایران تعطیل می‌شود؟

تسنیم نوشت: طبق اعلام معاون وزیر اقتصاد " تعداد شعب نظام بانکی کشور باید در مجموع ۱۲ هزار شعبه باشد " این درحالی است که هم اکنون ۲۳ هزار و ۴۵۸ شعبه در کشور با مجوز بانک مرکزی فعال هستند.

11 هزار شعبه بانکی در ایران تعطیل می‌شود؟

طبق اعلام عباس معمارنژاد معاون بانک و بیمه وزیر اقتصاد بر اساس مطالعات صورت گرفته در وزارت امور اقتصادی و دارایی بر پایه شاخص های تولید ملی، وسعت و جمعیت کشور، تعداد شعب نظام بانکی کشور باید در مجموع 12 هزار شعبه باشد.

معاون وزیر اقتصاد در همین ارتباط تاکید کرده است که تمامی بانک ها باید بهینه سازی شعب خود را در دستور کار قرار دهند.

این اظهارات عباس نژاد بار دیگر موضوع با اهمیت شعب سرسام آور بانکی را زنده کرد؛ در سال های قبل برخی از شعب بانکی به عنوان بمب های ساعتی یاد کرده بودند که هر لحظه امکان انفجارشان وجود داشت.

این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که در اختلاس های بزرگ تاریخ ایران، همواره فساد از یکی دو شعبه معمولی بانک آغاز شده بود که اختلاس 3 هزار میلیاردی مثال بارز این حکایت است.

به گفته کارشناسان بانکی، شعبه محوری و قراردادن امکانات و اختیارات بی‌حد و حصر به شعب منشأ بسیاری از مشکلات بزرگ و فساد در بانکها شده است.

برخی از معایب شعبه محوری عبارتند از برخورداری از ریسک های سیستماتیک در مدیریت فرایندها ،‌ مشکلات حقوقی در قراردادها و ترهین وثایق، اعتبارسنجی ، کارشناسی و نظارت اعتباری غیرحرفه ای، وجود فساد در خدمات اعتباری، منفعل بودن سیستم های IT در بانکها، اداره غیرحرفه‌ای برخی بانکها و نظارت ناپذیر بودن آنها.

باتوجه به اظهارات جدید معاون وزیر اقتصاد مبنی بر ساماندهی شعب بانکی و رسیدن به 12 هزار شعبه این احتمال وجود دارد که دور جدیدی از ساماندهی شعب بانک ها در آینده آغاز شود.

البته این درحالی است که طبق آمار حاضر در سایت بانک مرکزی در مجموع 23 هزار و 548 شعبه در کل کشور با مجوز رسمی، درحال فعالیت هستند.

بنابراین اگر وزارت اقتصاد و بانک مرکزی عزم جدی در ساماندهی شعب بانکی داشته باشند، باید 11 هزار و 500 شعبه که هم اکنون در سراسر کشور فعال هستند، به کار خود پایان دهند.

223223

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان