در برنامه ثریا مطرح شد:

برج‌سازی‌های بانکی که از بودجه عمرانی ۵ تا ۱۰ استان کشور بیشتر است

بانک انصار که برای یک نهاد انقلابی است، که باید خودشان در حوزه اقتصاد مقاومتی باید پیشگام باشند، ولی انتظار نداشتیم، که در این حوزه، در رقابت قرار بگیرند و خود مشغول مال سازی شوند

برج‌سازی‌های بانکی که  از بودجه عمرانی 5 تا 10 استان کشور بیشتر است/ رقابت برخی از نهادهای انقلابی با بانک ها در مال سازی قابل توجیه نیست/ روایتی از تذکر رهبر انقلاب  به ستاد اجرایی فرمان امام+ فیلم

گروه سیاسی_رجانیوز: «برج هایی که از بودجه عمرانی 5 تا 10 استان کشور بیشتر است» موضوع این هفته برنامه تلوزیونی ثریا بود. برج ها و مال هایی که از جیب مردم و بیت‌المال برای اعیان و اشراف ساخته می‌شوند و مردم و اقتصاد مقاومتی فراموش می شوند! از برج‌هایی با زیربنای چندصد هزار متری که هرکدام از بانک‌های ملت، تجارت، پاسارگاد، پارسیان، سرمایه و ...می‌سازند تا مجتمع تجاری 1.5 میلیون متر مربعی بانک آینده در تهران.

 

به گزارش رجانیوز کارشناس این برنامه با اشاره به بخشی در نهادهای عمومی و بانک ها با عنوان «شرکت های سرمایه گذاری ساختمانی» گفت:

«معمولا در بانک ها و نهاد های عمومی یک بخشی داریم با نام «شرکت های سرمایه گذاری ساختمانی». این نام اغلب در بانکهای مختلف تکرار می شود. که ما، مبتنی بر اطلاعات منتشر شده بر روی سایت آنها، اطلاعات را استخراج کردیم و همچنین تلاش کردیم که اطلاعات مختلف از شهرهای تهران، مشهد، شیراز و مکان های دیگر جمع آوری کنیم».

 

 


video_2019-01-22_14-36-40.mp4 ؛ دانلود فیلم 

 

این کارشناس در ادامه با اشاره به تصاویر پروژه های ساختمانی و مال سازی بانک ها، نهادهای عمومی و انقلابی گفت:

«اینها عکسهایی از پروژه های رسمی است که شرکت های مختلف اجرا کرده اند؛ گروه توسعه ساختمان تدبیر، مجموعه ای که وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و متولی مجتمع تجاری اداری رویال در سعادت آباد تهران است. این خبر بعدا تکذیب شد ولی از خود سایت استخراج شده بود و تعجب است که چیزی که رسما در سایت وجود دارد، چطور تکذیب می شود؟ عکس های دیگری هم وجود دارد. مثل مجتمع تجاری تفریحی کودکان شاپرک تهران، پروژه تجاری اداری رویال تهران، که در دو جای مختلف است. همه این پروژه ها، پروژه هایی است که با سبک اداری و تجاری و حتی مسکونی لوکس ساخته می شود. یعنی اساسا کسی که وارد اینها می شود، متوجه می شود که اینها برای طبقه عمومی مردم طراحی نشده است. کسانی که در تهران هستند، با این ها آشنا هستند».

 

 

مقصودی: خبر موثق دارم که رهبر انقلاب تذکر جدی داده اند که ستاد اجرایی برای چه به سمت مال سازی رفته است؟

وی تاکید کرد: «مثال های دیگری هم وجود دارد. پروژه امید در مشهد، بعضی از اینها در فاز طراحی است و هنوز کامل نشده است، یا مثلا پروژه اداری خدامی تهران، پروژه اداری حقانی تهران مثال های دیگر است. اغلب فازهای این پروژه ها را نگاه کنید، متعلق به ستاد فرمان اجرایی حضرت امام است. چیزی که در خود سایت ستاد اجرایی هم منتشر شده بود، ولی در رسانه ها تکذیب شد! اما واقعیت این است که چنین پروژه هایی را با پول ستاد فرمان اجرایی حضرت امام انجام می دهند».

 

 

محسن مقصودی، مجری این برنامه در ادامه گفت: «این نکته خیلی مهمی است. ستاد اجرایی و نهاد های دیگر مثل بنیاد مستضعفان، سپاه و... که از آها انتظار می رود در اقتصاد مقاومتی واقعا یک کار جدید انجام دهند و در آن حوزه پیشرو باشند، علی رغم خیلی کارهای خوبی که انجام می دهند، اما چنین پروژه هایی را انجام می دهند. واقعا از این نهاد ها انتظار نمی رود که در این رقابت سرمایه داری، با این توجیه که بیت المال دست ماست و اگر درکارهای دیگر ورود کنیم حیف می شود و سود کمی عائد می شود، و برای حفظ این سرمایه و خدمت بهتر، وارد این پروژه ها می شویم، دست به ساخت چنین ساختمان هایی بزنند.

 

ستاد اجرایی کارهای خوبی در محرومیت زدایی در شهرستان های مختلف انجام می دهد، اما واقعا این روش، روش درستی نیست. راجع به پروژه رویال که در سعادت آباد واقع شده است، خبر موثق دارم که رهبر انقلاب تذکر جدی داده اند و انتقاد کردند که ستاد اجرایی برای چه به این سمت باید برود؟ نگاه رهبر انقلاب کاملا مخالف این رویه است، و خبر خوب این است که آقای مخبر، مدیر ستاد اجرایی، از سه ماه پیش، بخش نامه کردند که به هیچ وجه در پروژه های مال سازی ورود کنند و فقط باید در پروژه های اقتصاد مقاومتی و اشتغالزایی ورود کنند. ستاد اجرایی کارهای خوبی انجام داده اما نباید سرمایه را با این کارها که باعث فاصله طبقاتی می شود تامین کرد.»

 

 

در ادامه کارشناس این برنامه پروژه های بانک ملت را نمونه دیگری از ورود به پروژه های مال سازی دانست و عنوان کرد: «برای مثل برج جام بانک ملت با 64 هزار متر مربع از فعالیت های مدیریت سابق بانک ملت در این عرصه است. پروژه تجاری اداری مادر، معین و سایت جیحون از دیگر نمونه هاست. این مهم است که وقتی مردم دارند، پول خود را در بانک می گذارند، این حجم عظیم از پول کجا خرج می شود؟ اگر ما توجه نکنیم به این مسائل، در بخش اثر سنجی، معلوم نمی شود که اقتصاد سیاسی چگونه می چرخد؟»
 

محسن مقصودی مجری برنامه ثریا گفت: «پروژه های بانک ملت در تهران را چهارسال قبل به صورت سرانگشتی حساب کردیم. 5هزار میلیارد تومن پول فروش آنها می شد، شما این را با بودجه استان ها مقایسه کنید. تقریبا می توانیم بگوییم بودجه 5 تا 10 استان ما».

 

کارشناس این برنامه تصاویری از بانک‌های دیگر نیز منتشر کرد. وی با اشاره به فعالیت بانک انصار گفت: «بانک انصار مبدع پروژه های اطلس مال است. یعنی سبکی از پروژه که اصلا متفاوت است. حتی یک مجتمع تجاری نیست، بلکه یک پارک-بازار است».

 

 

مجری این برنامه با انتقاد از ورود نهادهای انقلابی به این رقابت گفت: «این پروژه ها تاسف آور تر است. بانک انصار که برای یک نهاد انقلابی است، که باید خودشان در حوزه اقتصاد مقاومتی باید پیشگام باشند، ولی انتظار نداشتیم، که در این حوزه، در رقابت قرار بگیرند و خود مشغول مال سازی شوند. البته خیلی از مسئولین، الان متوجه اشتباه خود شده اند و پشیماند. یا این که برخی از آنها پروژه هایی بوده است، که از سوی دولت به آنها داده شده است، ولی به هیچ وجه قابل توجیه نیست».

 

کارشناس این برنامه افزود: «نکته جالب تر انواع و اقسام تخلفات دراین پروژه هاست. در مشهد برای یکی از این پروژه ها، مسیر خط مترو را تغییر میدهند».

 

محسن مقصودی تاکید کرد: «البته خیلی وقت ها این مسائل وارد بحث های سیاسی می شود، ولی اصل داستان این است که این سبک از ساختمان و برج تجاری، واقعا در شان این نهاد ها نیست»

 

کارشناس برنامه گفت: «بنیاد مستضعفان هم در این مساله حضور دارد. در خود سایت بنیاد مستضعفان برای این پروژه ها عنوان "مدرن ترین مجتمع اداری در شمال تهران" را انتخاب کرده است. اصلا ظاهر این پروژه تناسبی با نام بنیاد مستضعفان دارد؟»

 

مقصودی گفت: «اینها تخلف نبوده و در مورد فساد اینها صحبت نمی کنیم، ولی در جنگ اقتصادی و تحریم ها نباید به این سمت رفت. ما راجع به یک اشتباه و یک ریل گذاری اشتباه در اقتصاد صحبت می کنیم. به جای آنکه به سمت حمایت از تولید و اشتغال برویم وارد پروژه ها و کالاهای لوکس شده ایم، البته حدود یک ماه قبل اعلام شد که بنیاد مستضعفان از پروژه های مال سازی خارج می شود، نشان می دهد که تذکر رهبر انقلاب در این حوزه جدی بوده است».

 

اینها نمونه ای است از سونامیی که در حال اتفاق است. بانک ها برای کسب سود بیشتر وارد این مسیر شده اند. علاوه بر بانک ها، برخی از نهاد های عمومی و انقلابی هم وارد شده اند. و یک رقابت منفی در این حوزه شکل گرفته است.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان