ماهان شبکه ایرانیان

بهترین سورپرایزهای صنعت ویدیوگیم در سال ۲۰۱۸

صنعت بازی پر از شگفتگی‎های غیرمنتظره است؛ بازی‎هایی که انتظارش را ندارید شاهکاری بی‎بدیل از آب در‎می‎آیند و استودیوهایی که فکرش را نمی‎کنید به ناگاه تعطیل می‎شوند.

بهترین سورپرایزهای صنعت ویدیوگیم در سال 2018

صنعت بازی پر از شگفتگی‎های غیرمنتظره است؛ بازی‎هایی که انتظارش را ندارید شاهکاری بی‎بدیل از آب در‎می‎آیند و استودیوهایی که فکرش را نمی‎کنید به ناگاه تعطیل می‎شوند.

اما ما اینجا نیامده‎ایم تا درباره اتفاقات ناخوشایند صحبت کنیم؛ سال 2018 سالی بود که برخی از بهترین‎ بازی‎های چند وقت اخیر عرضه شدند، سالی بود که بازی‎سازان مستقل شگفتی آفریدند و از همه مهم‎تر، سالی بود که بالاخره Red Dead Redemption 2 را تجربه کردیم، بعد از 8 سال.

در این مقاله، نگاهی خواهیم انداخت به برخی از مهم ترین و هیجان انگیزترین اتفاقات صنعت گیم در سالی که گذشت؛ اتفاقاتی که بعضی‎شان باعث شدند به گیمر بودن‎مان افتخار کنیم و بعضی دیگر ما را برای یک سال بی‎نظیر دیگر آماده کنند. این هم از لیست بهترین سورپرایزهای صنعت گیم در سالی که گذشت:

زیرنویس فارسی در Darksiders 3

دارک‎سایدرز 3 متاسفانه مثل دو نسخه قبلی بازی چندان دندان‎گیری نیست و تغییر تیم توسعه بازی، به وقوع اتفاقی که نباید منجر شده. منتقدان نمراتی متوسط به بازی دادند و مجموعاً آن را یکی از معمولی‎ترین بازی‎های 2018 دانستند. اما ما ایرانی‎ها دلایل بیشتری برای تجربه ماجراجویی‎های سومین سوار آخرالزمان داریم؛ چرا که دارک‎سایدرز 3 اولین بازی ویدیویی خارجی با زیرنویس فارسی است. تمام بخش‎های بازی به زبان فارسی برگردان شده‎اند و دیگر لازم نیست نگران از دست دادن دیالوگ‎های مهم باشید. فقط ای کاش دارک‎سایدرز اولین و آخرین مثال از اهمیت دادن به فارسی‎زبانان نباشد و شرکت‎های بزرگ‎تر (یوبیسافت، راک‎استار، الکترونیک آرتز و غیره، روی صحبت‎مان با شماست) هم همین رویه را ادامه دهند.

Shadow of the Tomb Raider با پایان اشتباه عرضه شد!

بهترین سورپرایزهای صنعت گیم

از زمانی که ایریس در فاینال فانتزی 7 جان به جان آفرین تسلیم کرد، طرفداران بازی‎های ویدیویی عاشق گمانه‎زنی در فضای مجازی و درباره شایعات مختلف بوده اند؛ شایعاتی مثل پایان‎های مخفی بازی‎ها که معمولاً به چشم درصد کمی از گیمرها می‎آیند. در اکثر موارد، این شایعات کاملاً بی سر و ته هستند؛ بنابراین وقتی متوجه شدیم که یکی از شایعات مربوط به پایان Shadow of the Tomb Raider واقعاً حقیقت داشته، به قوه تخیل گیمرها ایمان آوردیم.

در پایان‎بندی ابتدایی Shadow of the Tomb Raider، که متاسفانه بعد از آپدیت روز نخست جایش را به پایانی خسته‎کننده‎تر داد، لارا کرافت نامه‎ای از ناتلا، شخصیت منفی نخستین توم ریدر دریافت می‎کند که نشان می‎داد باید منتظر بازگشت او به ریبوت کریستال داینامیکس باشیم. اما سازندگان بازی بعداً اعلام کردند که این پایان به اشتباه در بازی قرار داشته و باید حذف می‎شده است.

«در جریان توسعه Shadow of the Tomb Raider، چندین صحنه برای نمایش پس از لیست سازندگان بررسی شد. متاسفانه یکی از گزینه‎های مورد بررسی قرار گرفته، اما نه گزینه‎ای که در نهایت انتخاب شد، به اشتباه در بازی قرار گرفت». اما طبیعی است که بسیاری از گیمرها آپدیت روز نخست را دریافت نکردند. در هر صورت حیف شد؛ شاید ناتلا می‎توانست ریبوت توم ریدر را از این رخوتی که به مرور گرفتارش شده نجات می‎داد.

بازی‎سازان اتحادیه‎ها را جدی گرفتند

برای مدت‎های طولانی بر هیچکس پوشیده نبوده که بازی‎سازی کاری بسیار دشوار است. توسعه‎دهندگان هم معمولاً مجبور به پشت سر گذاشتن ساعات کاری طاقت‎فرسا می‎شوند؛ و گاهی بعد از اتمام پروسه ساخت، از استودیو اخراج. امسال اما توسعه‎دهندگان شروع به همکاری بر سر چگونگی حل این معضلات کردند.

طی کنفرانس توسعه‎دهندگان (GDC) سال 2018، سازمانی به نام Game Workers دست به کار شد و بروشورهایی درباره اتحادیه‎ها به دست بازی‎سازان رساند. Game Workers در GDC 2018 پنلی درباره سازمان‎گرایی در صنعت بازی برگزار و مجموعاً اتحادیه‎ها را به موضوعی مهم در این رویداد صنعت بازی تبدیل کرد.

چند ماه بعد، دن هاوزر، هم‎موسس کمپانی راک‎استار طی یک مصاحبه گفت که برخی کارمندان تا 100 ساعت در هفته روی Red Dead Redemption 2 کار می‎کنند و این مسئله در کنار انتشار جزییات بیشتر درباره محیط کاری راک‎استار، بار دیگر به گفتگوها درباره تشکیل اتحادیه‎های بازی‎سازی دامن زد. همین اواخر، شعبه انگلیس Game Workers به زیرشاخه‎ای از «اتحادیه کارگران مستقل بریتانیای کبیر» تبدیل شد؛ اما گفتگوها هنوز در آمریکا به نتیجه خاصی نرسیده. ولی چیزی که مشهود است، اینست که بازی‎سازان حالا بیشتر از هر زمان دیگر به حق و حقوق طبیعی خود اهمیت می‎دهند.

No Man's Sky با هر بدبختی احیا شد و حالا بخش چندنفره دارد

وقتی نو منز اسکای عرضه شد، تصور گیمرها بر این بود که در صورت حضور همزمان در یک نقطه خاص از جهان عظیم بازی، قادر به مشاهده و برقراری ارتباط با یکدیگر خواهند بود. اما مشخص شد که استودیوی Hello Games مثل خیلی دیگر از مسائل صرفاً اطلاعات غیرواقعی در اختیار ما گذاشته؛ بنابراین جای تعجب ندارد که خون خریداران به جوش آمد.

در سال 2017، هلو گیمز شکلی بسیار ابتدایی از حالت چندنفره را به بازی خود آورد و می‎توانستید سایر بازیکنان حاضر در محیط را به شکل‎های گوی‎های درخشان نور ببینید. این گام‎ها گرچه رضایت نسبی کاربران را جلب کردند، اما کافی نبودند. با این همه کار هلو گیمز هنوز تمام نشده بود و آن‎ها شروع به نمایش قابلیت‎هایی کردند که بالاخره امسال در قالب یک به‎روزرسانی بزرگ -که NEXT نام گرفت- از راه رسیدند.

به این ترتیب، فوقع ما وقع. هم‎اکنون می‎توانید سایر بازیکنانی که در سیاره‎ مقصد شما حضور دارند را ببینید و حتی به آنها بپیوندید و شروع به گشت و گذار در کهکشان با یکدیگر کنید. البته جهان بازی به قدری بزرگ است که به ندرت بازیکنی دیگر را در آن مشاهده می‎کنید، اما وقتی چنین اتفاقی می‎افتد به همان اندازه که ممکن است تصویر کنید هیجان‎انگیز و جادویی خواهد بود.

فیلم Detective Pikachu واقعاً باحال به نظر می‎رسد

تا به امروز فیلم‎ها و سریال‎های زیادی براساس فرنچایز پوکمون ساخته شده؛ برخی واقعاً دیدنی، برخی مزخرف و برخی دیگر جایی در این بین. علاوه بر این تا امروز فیلم‎های زیادی براساس بازی‎های ویدیویی ساخته شده که اکثر آن‎ها فاجعه‎ای بیش نیستند و آدم متعجب می‎ماند که ناشر بازی‎ها چطور به چنین خزعبلاتی چراغ سبز نشان می‎دهند.

Detective Pikachu تازه‎ترین فیلم با محوریت دنیای پوکمون‎ها است که به صورت مستقیم براساس بازی Detective Pikachu ساخته می‎شود. تریلری که از این فیلم منتشر شد، نشان داد که گویا با فیلمی واقعاً خوب طرف هستیم. نه یک فیلم خوب براساس یک بازی‎ ویدیویی و نه یک فیلم خوب براساس پوکمون، صرفاً یک فیلم خوب، همین.

اگرچه استفاده از رایان رینولدز (بازیگر شخصیت Deadpool) در نقش پیکاچو مثل یک خبر اسف‎بار به نظر می‎رسید، با انتشار تریلر مشخص شد که اتفاقاً یکی از بهترین تصمیماتی بوده که تیم تولید Detective Pikachu اتخاذ کرده.

ریدلی بالاخره به Smash آمد

اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که عناوین نینتندو را برای بچه‎ها می‎دانید، می‎توانید همین حالا از خیر این چند پاراگراف بگذرید و به سراغ مورد بعدی بروید. اما اگر کودک درونتان هنوز زنده است و از شاهکارهای نینتندو لذت می‎برید، باورتان نمی‎شود اگر بگوییم که ریدلی (یا Geoform 187) بالاخره به کاراکتری قابل بازی در سری Smash Bros تبدیل شده.

به عنوان یکی از آنتاگونیست‎های اصلی سری متروید، ریدلی قبلاً و از زمان نینتندو 64 در بازی‎های Smash حضور یافته بود. در نخستین Super Smash Bros می‎توانستید او را در پس‎زمینه مشاهده کنید، در Super Smash Bros Melee یک تروفی قابل جمع‎آوری بود، در Super Smash Bros Brawl به عنوان باس ظاهر می‎شد و در Super Smash Bros Wii U هم یکی از چالش‎های محیطی بود.

اما حالا و حدوداً بعد از دو دهه رویاپردازی، این اتفاق بالاخره محقق شد. نینتندو از ریدلی در Super Smash Bros Ultimate رونمایی کرد و تجربه مبارزات با او واقعاً لذت‎بخش هم هست. ضمناً به لطف یک آب‎رفتگی حساب شده، ریدلی نه زیادی بزرگ است و نه زیادی کُند. ماساهیرو ساکورای، خالق Smash قبلاً نگران بود که ابعاد و وزن او دردسرساز شود.

تجربه انحصاری‎ها در روز نخست با ایکس باکس گیم پس

چه چیزی بهتر از اینکه ماهانه 10 دلار بپردازید و به کالکشنی عظیم از بازی‎های نخستین ایکس باکس، ایکس باکس 360 و ایکس باکس وان دسترسی نامحدود داشته باشید؟ اگر این موضوع به اندازه کافی قانع‎تان نمی‏‎کند، نظرتان درباره اینکه با خرید گیم پس به جدیدترین عناوین انحصاری ایکس باکس وان، از همان روز نخست دسترسی داشته باشید چیست؟

این سرویس اشتراکی وقتی در سال 2017 شروع به کار کرد ضعف‎های زیادی داشت، اما در ژانویه 2018 بود که همه‎چیز شکلی جذاب‎تر و مشتری‎پسندتر به خود گرفت. دسترسی آنی به بازی‎هایی مثل Sea of Thieves، فورتزا هورایزن 4 و State of Decay 2 باعث شد که سرویس مایکروسافت در سال 2018 هیجان‎انگیزتر از هر زمان دیگر باشد؛ فقط حیف که مایکروسافت هنوز تقاص گناهانش در سال 2013 را پس می‎دهد و به جز یک یا دو بازی، انحصاری‎های چندان درخور تحسینی ندارد.

فورت‎نایت به یک پدیده بین‏‎المللی تبدیل شد

فورت‎نایت بتل رویال که به عنوان یک انشعاب رایگان از بازی Fortnite: Save the World در ماه سپتامبر 2017 عرضه شد، خیلی زود از زیر سایه ایده ابتدایی بازی و هم‏‎چنین منبع الهام اصلی‎اش، یعنی PlayerUnknown's Battlegrounds یا همان پابجی بیرون آمد.

اما زمانی که فورت‎نایت بتل رویال در دسترس عموم قرار گرفت، هیچ‎کس فکرش را هم نمی‏‎کرد که بازی در عرض یک سال به جایگاه کنونی‎اش برسد. تا ژانویه 2018 فورت‎نایت بیش از 40 میلیون بازیکن در سراسر جهان داشت و این رقم هم‎اکنون که این مطلب نوشته می‎شود به 150 میلیون نفر رسده است. در ماه مارس نینجا، استریمر معروف فورت‎نایت همراه با دریک، خواننده آمریکایی به استریم فورت‎نایت در توییچ پرداخت و توانست به آمار رکوردشکن 600 هزار بیننده به صورت همزمان برسد.

حالا سلبریتی‎ها هم فورت‎نایت بازی می‎کنند، تاک شوها درباره‎اش حرف می‎زنند و رقص‎هایی که اپیک برای این بازی طراحی کرده در نقاط مختلف جهان اجرا می‎شوند. و اگر به کسی بگویید که از طریق نوشتن درباره بازی‎های ویدیویی روزگار را سپری می‏‎کنید، به احتمال فراوان نخستین سوالی که می‎پرسد اینست که «تا حالا فورت‎نایت بازی کردی؟»

سونی به کراس-پلی و تغییر نام کاربری در PSN رضایت داد

بیایید مهم‎ترین دستاوردی که فورت‎نایت بتل رویال به تحقق آن در سال 2018 کمک کرد را هیچوقت فراموش نکنیم. به لطف محبوبیت غیرقابل وصف این بازی، سونی بالاخره غرورش را کنار گذاشت و حاضر شد که کراس-پلی با پی سی و ایکس باکس وان را به واقعیت تبدیل کند. بعد از چند سال بهانه‎تراشی بی‎اساس درباره اینکه چرا پلی استیشن با پلتفرم‎های دیگر سازگار نیست، سونی بالاخره راهی برای پشتیبانی از کراس پلتفرم در تعداد معدودی از بازی‎های شخص ثالث «شناسایی» کرد. و همه چیز با ورژن بتای فورت‎نایت بتل رویال، محبوب‎ترین بازی کره خاکی آغاز شد. احتمالاً سونی در سپتامبر 2017 قادر به شناسایی این روش بود؛ یعنی زمانی که اپیک گیمز «به صورت اتفاقی» کراس-پلی با پلی استیشن 4 را شخصاً به راه انداخت.

در مثالی دیگر از کارهایی که سونی باید سال‎ها پیش انجام می‎داد، این کمپانی در ماه اکتبر امسال اعلام کرد که کاربران پلی استیشن نتوورک به‎زودی می‎توانند نام کاربری خود را در این شبکه تغییر دهند. بنابراین اینطور نیست که رویاها به حقیقت تبدیل نشوند، فقط یه چند ده سالی باید صبر کنید.

بازار پی سی دیگر در چنگال‎های استیم نیست

گرچه پلتفرم توزیع بازی‎های دیجتال 15 ساله شرکت والو هنوز آنقدر در خطر نیست که به این زودی‎ها از میدان نبرد خارج شود، اما در سال 2018 شاهد ظهور چندین کمپانی بودیم که بالاخره جرئت لازم را برای برای مقابله با این پلتفرم پیدا کرده اند. درحالی که سرویس‎های پیشین مثل Origin الکترونیک آرتز و بتل.نت بلیزارد به فروش‎ بازی‎هایشان در خارج از قلمرو استیم ادامه دادند، تازه‎واردانی مثل فروشگاه دیجیتالی دیسکورد هم از راه رسیدند که سهم بیشتر از فروش را به توسعه‎دهندگان پیشنهاد کردند.

اما بزرگ‎ترین رقیب استیم در ماه پایانی سال از راه رسید و اپیک گیمز، سازنده فورتنایت ضمن راه‎اندازی Epic Games Store، موفق به عقد چند قرارداد نشر انحصاری در پلتفرم خود شد. مشاهده اینکه برتری استیم برای بیش از یک دهه در حال به چالش کشیده است جذابیت خاص خود را دارد و این رقابت در نهایت هم به نفع مصرف‎کنندگان خواهد بود و هم به نفع توسعه‎دهندگان.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان