ماهان شبکه ایرانیان

۵ ترفند اثبات شده برای نوشتن رزومه کاری خوب و کوتاه

نوشتن رزومه کاری خوب آنچنان ساده نیست و تفاوت‌های زیادی میان یک نمونه رزومه کاری حرفه‌ای با مدل‌های معمولی آن وجود دارد

5 ترفند اثبات شده برای نوشتن رزومه کاری خوب و کوتاه

نوشتن رزومه کاری خوب آنچنان ساده نیست و تفاوت‌های زیادی میان یک نمونه رزومه کاری حرفه‌ای با مدل‌های معمولی آن وجود دارد. با این وجود کاربر در ابتدا باید بداند که رزومه کاری چیست و نمونه یک رزومه کاری خوب باید شامل چه ویژگی‌هایی باشد. با این حال 5 ترفند کارآمد در رزومه نویسی وجود دارد که نوشتن رزومه کاری خوب را آسانتر از گذشته می‌کند و شما می‌توانید با کمکشان نمونه‌های فعلی خود را ویرایش کنید. با هم به مرور این 5 ترفند می‌پردازیم؛

دستاورد‌ها و سوابق شغلی مهم خود در ابتدای رزومه کاری ذکر کنید

نوشتن رزومه کاری خوب

طبق اصول رزومه نویسی باید سوابق شغلی خود را به ترتیب آخرین شغل ذکر کنید. بدین صورت که آخرین کار شما، در ابتدای سوابق شغلیتان ذکر شود.

کلیک کنید

با این وجود باید در نظر داشته باشید که نوشتن دستاورد‌ها و سوابق شغلی مهم در ابتدای رزومه کاری می‌تواند مفید باشد چرا که کارفرما در همان ابتدا متوجه می‌شود امکان استخدام چه فردی را دارد.

بدین ترتیب روزمه‌ی کاری شما بهترین تاثیر اولیه را در همان چند خط نخست می‌گذارد و شانس استخدامتان را بالا می‌برد.

با حفظ اصول نگارشی و املایی، کوتاه بنویسید

نوشتن رزومه کاری خوب

در یک رزومه کاری کوتاه بودن پاراگراف ها یک مزیت مهم به شمار می رود. افرادی که مسئول بررسی صدها رزومه هستند، ترجیح می دهند به جای یک داستان طولانی، در چند سطر مختصر اطلاعات لازم را دریافت کنند؛ پس سعی کنید در سه یا چهار خط اطلاعات مهم را منتقل نمایید. علاوه بر این با بولد کردن نکات مهم می توانید آنها را برجسته کنید.

تنها 6 ثانیه برای اثبات خود زمان دارید

نوشتن رزومه کاری خوب

«هادی محمد آبادی» یکی از بنیانگذاران جاب ویژین

«هادی محمد آبادی» یکی از بنیانگذاران جاب ویژین که پلتفرم استخدامی برخواسته از دانشگاه شریف به شمار می‌رود، در مورد اهمیت رزومه نویسی می‌گوید:

«بر اساس تحقیقات انجام شده، کارشناس استخدام تنها پس از 6 ثانیه خواندن رزومه، تصمیم می‌گیرد که فرد را رد کرده یا وی را به مصاحبه دعوت نماید. پس کاربر زمان کمی برای اثبات خود دارد و باید در همان ابتدا تاثیر خود را بگذارد.»

به باور او بهترین ترفند برای نوشتن رزومه مناسب، ذکر سوابق کاریست چرا که هر چقدر فرد توانایی‌های خود را ذکر کند ملاک مشخصی در اختیار کارفرما قرار نمی دهد. پس ذکر تجربیات مهم، اولویت بالایی دارد.

همچنین وی به افرادی که سوابق کاری زیادی ندارند پیشنهاد می‌کند فعالیت‌های داوطلبانه یا پروژه‌های دانشجویی خود را ذکر کنند.

قالب بندی مناسب را برای نوشتن رزومه کاری خوب در نظر بگیرید

نوشتن رزومه کاری خوب

شاید شما هنوز از نرم افزار‌های متنی نظیر ورد مایکروسافت برای نوشتن رزومه کاری خوب استفاده می کنید. باید در نظر داشت که این روز‌ها شبکه اجتماعی لینکدین، کار را بسیار ساده کرده و کاربر می‌تواند با استفاده از قالب بندی این شبکه اجتماعی، بهترین نمونه یک رزومه‌ کاری حرفه‌ای را تولید کند.

علاوه بر این چند وقتی که کمپانی‌های معتبر جهانی سراغ سیستم‌های خودکار بررسی رزومه رفته‌اند و دیر یا زود شرکت‌های کشور نیز به این ربات‌ها مجهز خواهند شد. پس با در نظر گرفتن این سیستم، پس از نوشتن توضیحات کلی و سوابق شغلی، توانایی ها، علایق و تحصیلاتتان را نیز به ترتیب ذکر کنید.

نوشتن مهارت‌های نرم خود را فراموش نکنید

نوشتن رزومه کاری خوب

مهارت‌های نرم اصولاً به توانایی‌هایی نظیر ارتباط عمومی مناسب، قابلیت حل مسئله سریع و توانایی کار تیمی گفته می‌شود. این توانایی ها اکنون به فاکتور مهمی بدل شده اند و ذکر کردن آنها در کنار دیگر مهارت‌ها تاثیر شگرفی بر نظر کارفرما می‌گذارد.

رزومه کاری خود را برای تمامی شغل‌ها، به صورت یکسان تنظیم نکنید

نوشتن رزومه کاری خوب

یکی از اشتباهات بزرگی که کاربران در نوشتن رزومه کاری خوب انجام می‌دهند این است که پس از نوشتن رزومه کاری، آن را بدون هیچ تغییری برای بسیاری از شرکت‌ها می‌فرستند.

شما باید چند مدل رزومه‌ی کاری برای شغل‌های مختلف در اختیار داشته باشید تا بتوانید برای هر کدام از آنها نمونه‌ی متفاوتی بفرستید. این روندی است که متخصصان رزومه نویسی برای نوشتن رزومه کاری مشتریان خود بکار می‌برند و نمونه‌های مختلفی طراحی می‌کنند.

البته در مورد شرکت های بزرگی مثل دیجی‌کالا یا اسنپ که چندین فرصت شغلی خالی دارند، تنظیم کردن رزومه برای تنها یک موقعیت خالی به معنای آن خواهد بود که احتمال بررسی آن توسط مسئولین شرکت برای دیگر فرصت های شغلی بسیار ضعیف می شود.

رزومه کاری حرفه‌ای باید در یک صفحه خلاصه شود

نوشتن رزومه کاری خوب

مشخصاً اولین رزومه‌ کاری که نوشته می‌شود در یک صفحه خلاصه نخواهد شد. قانون کلی این است که شما می‌توانید رزومه‌ کاری خود طی 15 سال را در یک صفحه خلاصه کنید و اگر چنین اتفاقی رخ ندهد، باید تمام سعی‌تان را در نوشتن رزومه کاری خوب انجام دهید.

با در نظر گرفتن شغل مورد نظر و شرکتی که قرار است برای آن رزومه کاری بفرستید، می‌توانید سوابق، مهارت‌ها و حتی مدارک یا تحصیلات غیر مرتبط خود را حذف کرده و تنها به ذکر مهمترین گزینه ها بپردازید.

از توضیح واضحات بپرهیزید

نوشتن رزومه کاری خوب

برای مثال اینکه شما مهارت بالایی در نرم افزار‌های آفیس دارید نمی‌تواند دستاورد یا قابلیت فوق العاده‌ای باشد. علاوه بر این برخی عنوان‌های شغلی به تنهایی بیانگر مسئولیت‌ها و توانایی‌های شما هستند و می‌توانید برخی مهارت‌هایتان را با درنظر گرفتن همین مسئله ذکر نکنید.

تصاویر و رنگ‌های زیادی در رزومه کاری خود بکار نبرید

نوشتن رزومه کاری خوب

حتی اگر روزمه‌ای برای شرکتی فعال در صنعت مد یا عنوان شغلی طراحی گرافیک می‌فرستید هم بهتر است از نمونه‌ روزمه های معمولی استفاده کنید چرا که متخصصین استخدام به مشاهده‌ی فرم‌ های معمولی عادت کرده‌اند و فرمت متفاوت روزمه ممکن است شانس خوانده شدن آنها را پایین بیاورد.

از نوشتن افعال ضعیف بپرهیزید

نوشتن رزومه کاری خوب

شما ممکن است در فرآیند انجام یک پروژه مهم فعالیت داشته‌اید اما بهتر است جایگزین‌های متفاوتی برای ذکر دستاور‌د‌های مهم خود پیدا کنید و از کلماتی نظیر شرکت در پروژه یا عنوان دستیاری بپرهیزد. البته این نکته مثال نقض‌های زیادی دارد اما مسلماً می‌توان روش مناسبی برای ذکر توانایی‌هایتان پیدا کنید.

حتماً با یک فرد متخصص یا توانمند مشورت کنید

نوشتن رزومه کاری خوب

شاید تنها نوشتن رزومه کاری خوب توسط شما کافی نباشد و نکاتی را از قلم انداخته باشید. پس بهتر است سراغ دوست یا فرد متخصصی بروید که در این زمینه اطلاعات زیادی دارد. بسیاری از نویسندگان حرفه‌ای نیز سراغ چنین روشی می‌روند و از کمک متخصصان یا همکارانشان بهره می‌برند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان