تیراژ خودروسازان به علت کندی در تامین قطعات داخلی و خارجی به زیر 2 هزار دستگاه در روز رسیده است. با این میزان تولید بعید به نظر میرسد که تولید خودروسازان تا پایان سال به 1 میلیون دستگاه برسد. در صورتی که تولید به 1 میلیون دستگاه برسد باز نسبت به سال گذشته با کاهش 500 هزار دستگاهی روبهرو خواهند بود. پس با این میزان تولید و تعهدات معوق صدها هزار دستگاهی خودروسازان در خودروهای ثبتنامی، بعید است این تعهدات به این زودیها به اتمام برسد.
به گزارش
خودروبانک و به نقل از ماشین نیوز، به گفته رضا رحمانی وزیر صمت، خودروسازان نزدیک 1 میلیون دستگاه خودرو پیشفروش کردهاند، با این حال بخشی از تولیدت امسال نیز صرف انجام تعهدات معوق سال قبل شده و در این صورت امکان تحویل بخش بزرگی از این خودروهای ثبتنامی معوق وجود نخواهد داشت. خودروسازان برای تحویل خودرویی مانند پراید حداقل یک تاخیر چهار ماهه دارند، پس برای تحویل خودروهای دیگر مانند ساینا،
تیبا و محصولات خانواده پژو طبیعتا زمان بیشتری برای تحویل خواهد برد. طبق گفته یک منبع آگاه، خودروهایی که افزایش قیمت 30 درصدی آنها لغو شده است، 200 روز دیگر تحویل داده خواهند شد.
حال خودروسازان با لغو افزایش 30 درصدی
قیمت خودرو برای خود امتیازاتی بدست آوردند، تامین نقدینگی از سوی مشتریانی که وجه خودروهای ثبتنامی خود را تکمیل میکنند بدون اینکه خودرویی تحویل بگیرند. موضوع این است که وقتی دعوتنامه ارسال میشود، مشتریان باید اقدام به تکمیل وجه کنند و خودرو را تحویل بگیرند، حال خودروسازان دعوتنامه برای مشتریان فرستاده و خواستار تکمیل وجه شدهاند و این در صورتی است که خودروسازان قادر به تحویل نبوده و خودرو را ماهها بعد تحویل خواهند داد و با این کار نقدینگی قابل توجهی بدست میآورند. امتیاز دیگری که از لغو افزایش 30 درصدی قیمت، خودروسازان به دست آوردهاند، عدم پرداخت سود به مشتریان در زمان تعیین شده برای تحویل خودرو است. درست است که با ارسال دعوتنامه و تکمیل وجه توسط مشتریان، دیگر سودی به خریدار تعلق نمیگیرد، اما این موضوع زمانی است که خودرو تحویل شود. حال خودروسازان در زمانی اقدام به ارسال دعوتنامه و درخواست تکمیل وجه کردهاند که قادر به تحویل نبوده و شاید چهارماه دیگر یا بیشتر زمان طول بکشد تا این خودروها را تحویل دهند. درست است که خودروسازان افزایش 30 درصدی افزایش
قیمت خودرو را لغو کردهاند، اما با توجه به امتیازاتی که بواسطه خرید زمان برای تحویل محصولات و جذب نقدینگی که از ناحیه تکمیل وجه و عدم پرداخت سود در دوره ثانویه تاخیر از مشتریان دریافت کردهاند، توانستهاند به نوعی زیان ناشی از لغو افزایش 30 درصدی
قیمت خودرو را جبران کنند.