رحیم‌پور ازغدی: پیام‌های امام توسط علمای افغانستانی منتقل می‌شد

خبرگزاری فارس: حسن رحیم‌پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران در سخنرانی خود در مدرسه «مدینةالعلم» غرب کابل اظهار داشت: افغانستان بیش از 200 سال است که میان استعمارگران شرق و غرب دست به دست می‌شود، اما هنوز با مبارزات قاطع، عزت خود را حفظ کرده است.

رحیم پور ازغدی خاطرنشان کرد: سالگرد پیروزی مجاهدین بر اشغالگران شرق، همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران می‌باشد. این دو نهضت دوقلو بوده و به‌نوعی یکی هستند.

وی افزود: امام خمینی (ره) در سخنان خود می‌گفت: ما پیش از اینکه مسلمین را نجات بدهیم باید اسلام را نجات بدهیم؛ چه در ایران باشد یا افغانستان و یا هر جای دیگری؛ زیرا امروز اسلام گرفتار تفسیر‌های غلط غربی و کمونیسیتی و جریان‌های متحجری به نام اسلام یعنی تکفیری‌ها و وهابی‌ها شده است.

این مقام ایرانی ادامه داد: امام خمینی (ره) گفته است که وظیفه همه ماست که اسلام را درست معرفی کنیم تا بتوانیم مسلمین را به برکت آن نجات بدهیم. امام همواره تاکید می‌کرد که کاش تمام جهان کفر در افغانستان با اسلام، آشکارا رو در رو بودند تا حق از باطل درست تشخیص داده می‌شد. هرچند این مبارزه با کفر صریح گاهی سخت است، اما از لحاظ فکری و عقیدتی آسان است، زیرا دوست و دشمن در این مبارزه معلوم می‌باشد.

وی یادآور شد: امام خمینی (ره) در سخنان خود تصریح می‌کرد که یک اسلام جعلی دیگری به نام اسلام آمریکایی و انگلیسی وجود دارد که صریحا علیه اسلام حقیقی سخن نمی‌گویند و دعوت به الحاد نمی‌کنند، اما اسلام و مسلمین را دور می‌زنند، فریب می‌دهند و ارزش‌ها را تحریف می‌کنند، لذا مبارزه با این اسلام سخت است، چون به اسم کمک می‌کنند، غارت می‌کند و به اسم دفاع، از پشت خجر می‌زند.

این اندیشمند اسلامی خاطرنشان کرد: به قول امام خمینی، اسلام آمریکایی پیچیدگی خاصی دارد که باید هویتش را برای مسلمانان پا برهنه جهان روشن ساخت؛ اما متاسفانه هنوز هم مسلمانان مرز میان اسلام آمریکایی و اسلام ناب محمدی را درست نمی‌دانند.

وی افزود: امام خمینی فریاد می‌زد که ما از مسلمانان پابرهنه در برابر مسلمانان غرب‌گرا و مقدس‌نما‌های متحجر و احمق و مسلمانان پیرو نظام سرمایه‌داری خدانشناس دفاع می‌کنیم.

رحیم‌پور ازغدی خاطرنشان کرد: اسلام ناب، اسلام فاطمه زهرا (س) است که گفت، ما دنبال منافع مادی خود نیستیم، اگر اعتراض کردیم و خطبه‌ای خواندیم برای دفاع از منافع شخصی نه بلکه برای دفاع از مستضعفین و محرومین و توحید و عدالت بود.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ایران ادامه داد: حضرت زهرا فرمود که ما می‌خواهیم همه در جامعه اسلامی، حتی غیر مسلمانان خوشحال باشند و با خنده و گشاده‌رویی به چهره هم نگاه کنند، ما با کسی خصومت شخصی نداریم بلکه طبق دستور خداوند، امامت و رهبری باید به دست کسی باشد که از جنگ و خون‌ریزی میان مسلمانان جلوگیری کند. امامت و رهبری که در اسلام مطرح است معنایش آوردن عدالت و وحدت میان مردم است.

وی تاکید کرد: شیعه فاطمه، طرفدار وحدت همه مسلمانان و حتی کل بشریت است.

این مقام ایرانی در ادامه گفت: چهل سال پیش چه کسی باور می‌کرد که جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان تشکیل شود. چه کسی احتمال می‌داد که یک وقت ملت‌های وابسته به اوج عزت برسند و جمهوری اسلامی تشکیل شود؛ اما به کمک خداوند و پیروی از خط پیامبر (ص) و حضرت علی (ع) این کار عملی شد.

رحیم‌پور ازغدی تصریح کرد: هرچند امروز نیز ایران و افغانستان مشکلات زیادی دارند. اما باید به کمک همدیگر حل کنند. چون ایران و افغانستان از هر نگاه یکی هستند؛ اصلاً ما یک ملت به نام خراسان قدیم بودیم، اما ما را از هم جدا ساختند.

وی افزود: در دوران انقلاب اسلامی، افغانستان یکی از بازوان مهم انقلاب بود و در بسیاری از موارد پیام‌های امام توسط علمای متدین افغانستانی منتقل می‌شد. در جنگ عراق و ایران افغانستانی‌ها هزاران شهید و زخمی دادند، زیرا بر این باور بودند که این مبارزه دفاع از اسلام است؛ لذا همواره به دستور مرجع‌شان حضرت امام خمینی از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کردند.

وی گفت: 10 سال پیش از انقلاب رابطه میان دو نهضت از طریق حضرت امام خمینی و علامه شهید بلخی استوار بود و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، امام خمینی حتی یک لحظه حاضر نشد بر سر افغانستان معامله کند. هرچند ایران تحت فشار و تحریم بود. تروریست‌ها هفده هزار تن را در ایران کشتند و در عین حال جنگ با صدام نیز شروع شده بود. در آن هنگام، شوروی وقت به امام پیشنهاد کرد که اگر شما مداخله نکنید تا افغانستان در دست ما باشد ما کمک‌های خود به صدام را قطع می‌کنیم و به شما کمک می‌کنیم. اما امام گفت که من کسی نیستم که ملت شریف افغانستان را به شما بفروشم بلکه در کنار آن‌ها هستم و از مجاهدین افغانستان دفاع می‌کنم.

به گفته رحیم‌پور ازغدی، با اینکه ایران خودش در تحریم بود و هزاران آواره جنگی داشت، اما در عین حال پذیرای نزدیک به سه میلیون آواره افغانستانی گردید.

وی تصریح کرد: هرچند ممکن است ایران به وظیفه مهمان‌داری خود درست عمل نکرده باشد؛ اما رهبری ایران حضرت امام می‌گفت: اگر لازم شد نان خالی بخوریم با برادران افغانستانی یکجا خواهیم خورد و بگذارید مهاجرین پناهنده شوند.

ازغدی رابطه افغانستان و ایران را ناگسستنی خواند و تاکید کرد: تنها دو ملتی که در خط و زبان و دین یکی هستند افغانستان و ایران می‌باشند؛ حتی تاجیکستان خطش با ما فرق دارد. این رابطه در آینده نیز حفظ خواهد شد و پرچم اسلام به دست فرزندان رشید اسلام بالاتر خواهد رفت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان