بن رودز: ترامپ همه چیز را خراب می‌کند

خبرگزاری فارس: «بن رودز» مشاور «باراک اوباما» رئیس جمهور پیشین آمریکا از سیاست‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا انتقاد کرد و گفت که وی تنها همه چیز را خراب می‌کند.

وی در گفتگو با نشریه آلمانی «اشپیگل» گفت که رویکرد ترامپ به شدت در جهت کاستن از نفوذ آمریکا و افزایش مسایل غیردموکراتیک و ایجاد مشکلات در حل مسایل پیچیده سیاسی در جهان است.

بن‌رودز درباره اقدامات ترامپ از جمله وادار کردن کشور‌های عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به افزایش هزینه‌های دفاعی و سیاست‌های وی در مقابل چین و مقابله وی با برنامه‌های نظامی ایران هم گفت که نظر مثبتی درباره این اقدامات ندارد و افزود: «در جنوب شرق آسیا و منطقه اقیانوس آرام، چینی‌ها در حال تبدیل شدن به قدرت غالب هستند و این شرایط احتمال در 20 یا 30 سال آینده رخ خواهد داد... ما دیگر قابل اعتماد نیستیم. در ناتو هم وی ممکن است که از کشور‌های اروپایی خواسته باشد تا هزینه‌های دفاعی خود را افزایش دهند، اما اروپایی‌ها اینکار را برای این انجام می‌دهند که می‌خواهند از لحاظ سیاست خارجی و دفاعی از آمریکا مستقل باشند. وی پایداری سازمان ناتو را زیرسوال برده است و بیشتر از آنچه روس‌ها بتوانند انجام دهند، در راستای اهداف آن‌ها اقدام کرده است.»

مشاور رئیس جمهور پیشین آمریکا افزود: «ترامپ به هر چیزی به عنوان آزمونی برای قدرتش نگاه می‌کند که سیاست خارجی هم از اینجمله است، اما وی هیچ قدرتی ندارد که به آن بیافزاید و در دراز مدت این (اقدام) برای منافع آمریکا مخرب است. اوباما تلاش می‌کرد که از رهبری و نفوذ آمریکا (در جهان) و نوع خاصی از نظم جهانی حمایت کند و این کار را به وسیله فعالیت‌هایی در سراسر جهان صورت می‌داد و این موضوع را در توافق‌ها جهانی مانند توافق پاریس، توافق هسته‌ای با ایران (برجام)، پیمان تجاری اقیانوس آرام و پیمان تجاری و سرمایه‌گذاری فراآتلانتیک (TTIP) خود را نشان داد، اما ترامپ فقط آن‌ها را پاره می‌کند و با مردم می‌جنگد.»

بن‌رودز در ادامه گفت: «من تصور می‌کنم که سران سیاسی اروپا از برخی اقدامات ترامپ درغرب آسیا پیروی نخواهد کرد. به یک دلیل ساده و آنهم این است که او قابل اعتماد نیست. به ویژه اروپا و آلمان در افغانستان به طور خاص بیشتر از سهم خود کار می‌کنند.»

وی در بخش دیگری با اشاره به تحولات سوریه و موضع آمریکا در این زمینه هم گفت: «من تصور می‌کنم که اگر آن‌ها از تسلیحات شیمیایی در ابعاد گسترده استفاده می‌کردند ما باید سوریه را بمباران می‌کردیم. اواخر سال 2012 و آغاز سال 2013 گزارش‌هایی در زمینه استفاده محدود از تسلیحات شیمیایی در سوریه منتشر شد. آنچه مسئله را دشوار می‌کرد این بود که هفته‌ها و یا شاید هم ماه‌ها طول می‌کشید تا مشخص شود در سوریه چه روی داده است؛ بنابراین با وجودی که برخی خواستار به کار گیری نیروی نظامی بودند، ما نتوانستیم به لزوم چنین اقدامی درباره موضوعی که مدت زمان طولانی نیاز به بررسی داشت، برسیم. همواره در این زمینه پیچیدگی و ابهام وجود داشت.»

رودز افزود: «باراک اوباما باید به دو پرسش پاسخ می‌داد. نخست اینکه: آیا من حق دارم که در سوریه اقدام نظامی صورت دهم؟ پاسخ این پرسش، بله بود و پرسش دوم هم این بود که آیا اقدام نظامی من موثر است؟ پاسخ این پرسش منفی بود.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان