دریافت عوارض از مصرف کنندگان بنزین؛ پیشنهادی تازه به جای افزایش قیمت سوخت

چندی پیش بود که با کاهش اعتبار پول ملی، نرخ بنزین در کشور ما نسبت به کشورهای همسایه بسیار افت پیدا کرده و همین موضوع سبب افزایش فاجعه بار قاچاق سوخت شد و در این حالت بود که دولت محترم اطلاعیه صادر کرده و از مالکان خودروها خواست که نسبت به دریافت کارت سوخت خود اقدام کنند و تاکنون نزدیک به ۳ میلیون ایرانی کارت سوخت خود را احیا کرده و یا کارت سوخت جد ...

چندی پیش بود که با کاهش اعتبار پول ملی، نرخ بنزین در کشور ما نسبت به کشورهای همسایه بسیار افت پیدا کرده و همین موضوع سبب افزایش فاجعه بار قاچاق سوخت شد و در این حالت بود که دولت محترم اطلاعیه صادر کرده و از مالکان خودروها خواست که نسبت به دریافت کارت سوخت خود اقدام کنند و تاکنون نزدیک به 3 میلیون ایرانی کارت سوخت خود را احیا کرده و یا کارت سوخت جدید دریافت کرده اند. این موضوع سبب شد که احتمال سهمیه بندی مجدد بنزین جان بگیرد. در این خصوص شایعات فراوانی نیز مطرح شد که بنزین 5 هزار تومانی و اختصاص 1 لیتر به هر ایرانی به صورت روزانه تنها نمونه های کوچکی از آن هستند. هنوز کارشناسان و متخصصان این حوزه نتوانسته اند به یک طرح جامع در این زمینه دست پیدا کنند و تاکنون هرچه طرح و نظریه نیز از جانب نمایندگان مجلس محترم ارائه شده به تصویب نرسیده است.
حالا به تازگی معاون پیشین مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در خصوص سهمیه بندی بنزین عنوان کرده است که بهترین حالت این است که استفاده از کارت سوخت اجباری شود و اگر فردی از کارت سوخت جایگاه داران استفاده کرد، باید مبلغ اضافی پرداخت کند.
به نقل از ایرنا، محمدرضا محمدخانی در مصاحبه به یکی از خبرگزاری های داخلی توضیح داد که به عنوان نمونه اگر قیمت بنزین لیتری هزار تومان باشد، در صورتی که فردی از کارت سوخت جایگاه داران استفاده کند باید به ازای هر لیتر سه هزار تومان پرداخت کند و به این ترتیب استفاده از کارت سوخت همگانی می شود. به علاوه باید از افراد پرمصرف نیز عوارض آلودگی و استفاده از زیرساخت های جاده ای دریافت شود. بهتر است به جای افزایش نرخ بنزین یا مالیات، از پرمصرف ها عوارض دریافت شود.
معاون پیشین مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی در ادامه توضیح داد که در صورتی که استفاده از کارت سوخت به طور کامل صورت می پذیرفت، ما اکنون اطلاعات کاملی از افراد پر مصرف داشته و می توانستیم خودروهای پر مصرف را شناسایی کنیم.
وی توضیح داد که در کنار طرح کارت سوخت طرح تکمیلی دیگری نیز وجود داشت که هرگز به مرحله اجرا نرسید. بر اساس این طرح پس از ورود خودرو به پمپ بنزین، علاوه بر کارت سوخت، خودرو نیز باید شناسایی و تایید می شد و پس از آن سوخت گیری امکان می یافت. به این ترتیب مشخص می‌شد که هر خودرو چه میزان سوخت مصرف می کند و چه افرادی پرمصرفند.
بنا به گفته های محمدرضا محمدخانی قدم نخست برای مدیریت مصرف سوخت کشور این است که آمار مربوط به مصرف سوخت مردم از طریق کارت های سوخت استخراج شده و تجزیه و تحلیل شود. سپس بر اساس تجزیه تحلیل های صورت رفته و با در نظر گرفتن عوامل اقتصادی و اجتماعی تصمیمات مدیریتی درستی در سطح کلان گرفته شود.
وی یادآور شد که طرح هایی مانند اختصاص روزی یک لیتر بنزین برای هر نفر، طرح های فاقد کارشناسی هستند و باعث گسترش بی اعتمادی در جامعه شده و سرمایه اجتماعی را کاهش می دهند.
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان