کارگردان مستند «جمهور» در گفتگو با رجانیوز گفت:

زمانی که «جمهور» را می‌ساختیم، سران فتنه هنوز به این روز نیفتاده بودند / برایمان مهم بود که هر حرفی می زنیم سند تصویری داشته باشد

مستند «جمهور» روایت دوره های مختلف انتخاباتن ریاست جمهوری پس از انقلاب اسلامی است که این شب ها از شبه های مختلف تلویزیون در حال پخش است و واکنش های مختلفی را به همراه داشته است.در رجانیوز با حسن حبیب زاده تهیه کننده و کارگردان این کار گفتگو کرده ایم که در ادامه می خوانید.

زمانی که «جمهور» را می‌ساختیم، سران فتنه هنوز به این روز نیفتاده بودند / برایمان مهم بود که هر حرفی  می زنیم سند تصویری داشته باشد
حسن حبیب زاده کارگردان مستند «جمهور» در خصوص دلیل  ساخت این مستند در گفتگوی با رجانیوز گفت: هدف ما روایت تاریخ بود. قالب را هم آرشیوی انتخاب کردیم و اساس بر آرشیو بود. بنابراین بیشترین وقتمان را گذاشتیم که در مورد هر چیزی که می خواهیم بیان کنیم از آن تصویر داشته باشیم. بعد اگر تصویر پیدا نمی شد سراغ  صوت آن می رفتیم  و بعد هم اسناد مکتوبی مثل روزنامه ها بود. 
 
این مستند ساز درباره اینکه تماشای این کار چه آورده ای برای مخاطب دارد گفت: تاریخ خواندن دانشی برای مخاطب به وجود می آورد که در زندگی کمک بسیاری به درست تصمیم گرفتن می کند. این مستند هم می خواهد در همان مسیر باشد. 
 
وی همچنین در خصوص چگونگی انتخاب روایت در بیان تاریخ افزود: در این جنس کارها ناگزیر انتخاب و گزینش وجود دارد اما ما تا حدی که توانستیم تلاش کردیم که بدون موضع نسبت به اتفاقات، صرفاً روایتگر تاریخ باشیم . انتخاب روایت و لحن مستند یک قرار نا نوشته است بین من به عنوان تهیه کننده و سازمان صدا و سیما به عنوان متولی اصلی کار. خیلی به این معنا نبوده که خط بدهند چرا که تقریباً نگاهمان مشترک است. ما بر اساس یک قرار ناگفته ای کار را تولید کردیم. 
 
حبیب زاده ادامه داد: برای ما مهم بود که حرفی که می گوییم سند داشته باشد و چون بعضی حرف ها سند تصویری نداشتند خود این باعث می شد که گزینشی در مورد تاریخ اتفاق بیفتد. 
 
کارگردان مستند «جمهور» در مورد استفاده از آرشیو در این کار گفت: تجربه به من می گوید آرشیو یک موجود زنده است. بر خلاف تصوری که از آرشیو وجود داره وقتی کسی وارد آرشیو می شود احساس می کند که یک موجود زنده مواجه شده و هر چه بیش تر می گردیداین احساس بیشتر می شود.  البته هر کس وارد این فضا می شود متفاوت است که چگونه از آن استفاده کند. 
 
وی درباره پخش تصویر سران فتنه در این مستند گفت: ما نگاهمان در این کار روایت تاریخ بود و از این رو باید بدون کم و کاست اتفاقات را نمایش می دادیم. البته تصاویری هم که ما در مستند گذاشته بودیم برای آن موقع است که هیچ کدام از این آقایان به این روز نیفتاده بودند. از طرفی من کار را همین شکل و با همین تصاویر تولید کردم و تحویل سازمان دادم و سازمان هم تصمیم گرفت که کار به این مدل پخش شود. 
 
حبیب زاده در خاتمه در مورد بازخورد های مخاطبین نسبت به این کار گفت: من احساس می کنم کار دیده می شود. همین وجه نوستالژیک و خاطر انگیز بودن تصاویر در لحظاتی باعث درگیر شدن مردم با مستند می شود و خود دیدن آرشیو برای مردم جذاب است. 
 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان