اسرای داعشی؛ از تهدید ترامپ تا اقدام روسیه!

بیش از ۵ هزار اسیر داعشی از دوران فعالیت این گروه تروریستی روی دست عراق و سوریه مانده اند.

اسرای داعشی؛ از تهدید ترامپ تا اقدام روسیه!

زهرا چنگیز: پس از سقوط رسمی حکومت تروریستی داعش، بازماندگان خارجی و عراقی این گروهک تروریستی معضل جدیدی برای کشورهایشان ساخته اند.

اگرچه قرار است 10 کامیون حامل از این متهمان و خانواده شان از سوریه به پایگاه‌های نظامی «بدیعا» و «جزیرا» در استان الانبار عراق منتقل شوند اما با توجه به تهدید اهالی کاخ سفید، بازماندگان اروپایی داعش باید در کشورهای خودشان محاکمه شوند؛ در غیراین صورت آمریکا اعلام کرده است که آنها را آزاد خواهد کرد.

تروریست‌ها آزاد شوند؟
پس از گذشت 2 سال از شکست داعش در عملیات موصل که منجر به نابودی این گروهک تروریستی شد، اکنون نوبت به محاکمه متهمان بازمانده آن رسیده است. با این وجود سوریه قادر نیست تمامی این اسرا را در زندان ها و اردوگاه های خود مراقبت و محاکمه کند. از طرفی با توجه به این که تعدادی از این اسرای خارجی توسط نیروهای کرد دموکراتیک سوریه که از حمایت آمریکا برخوردارند بازداشت شده اند، امکان آزاد شدن یا فرار از بازداشت این اسرا پس از خروج آمریکایی ها از این کشور وجود دارد. به همین علت دونالد ترامپ طی بیانیه ای از اروپا خواسته که مسئولیت اسرای تبعه خود را برعهده گیرد و آنها را محاکمه کند. 

سرنوشت نامعلوم برخی از اسرای خارجی داعشی
براساس گزارشی از پارلمان اروپا که در سال 2016 تنطیم شد، بین 3900 تا 4300 داعشی تبعه ای از کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند. در این آمار انگلیس، آلمان، فرانسه و بلژیک بیشترین داعشی را داشتند. گرچه حدود 30 درصد از این تروریست ها همان سال های ابتدایی به خانه های خود بازگشته اند اما تکلیف باقی آنها همچنان در هاله ای از ابهام است. البته آلمان به طور قطعی اعلام کرده که حاضر به پذیرش متهمان خود نیست. مایک پمپو، وزیر امور خارجه ایالات متحده روز چهارشنبه گفت که زنان آمریکایی که به گروه داعش ملحق شده اند، برای شهروندی ایالات متحده واجد شرایط نیستند و هیچ حقی برای بازگشت به کشورشان ندارند.

روسیه و تاجیکستان، متهمان خود را در خاک کشورشان محاکمه می کنند
با وجودی که کشورهای زیادی از پذیرش متهمان داعشی خود سرباز زده اند اما روسیه و تاجیکستان خواستار انتقال اسرای داعشی و محاکمه آنها در خاک کشور خودشان شده اند. گرچه این تصمیم چندان عاقلانه به نظر نمی رسد اما روسیه به زودی و با یک هواپیما حمل بار کودکان 4 تا 13 ساله داعشی که پدر یا مادرانشان روس بودند را دریافت خواهد کرد. پس از آزمایش های بهداشتی، این کودکان به سایر سرپرستان خود در قفقاز شمالی( محل نگهداری روس هایی که به داعش پیوستند) سپرده می شوند. به گفته کدا ساراتوا، مشاور رمضان قدیروف رهبر چچن، این کودکان به مدرسه و مهدکودک هایی فرستاده می شوند که در آنها علاوه بر آموزش های عادی توضیحاتی راجع به آنچه بدانها گذشته و چه اشتباهاتی در غالب مذهب بدانها آموخته شده، داده می شود.

روسیه؛ سفیر صلح یا شیطان مخفی
" به نظرم اقدام بسیار خوبی برای افزایش محبوبیت قدیروف صورت گرفته. اقدامی که او را شخصی ترسیم کرده که نه تنها از خشونت ر برابر تروریست ها استفاده نمی کند بلکه برای آنها مساجدی می سازد و اقدامات بشردوستانه انجام می دهد." این بخشی از گفته های گریجوری شودوف، خبرنگار و سرپرست ویراستاران وب سایت Caucasian Knot پیرامون اقدام قدیرف است. تا سال 2015 ولادیمیر پوتین ارتش خود را راهی خاک ها سوریه کرد تا از پیش روی داعش و ورود آن به خاک سرزمین خود جلوگیری کند. اکنون وی از اقدامات کدا ساراتوا و رمضان قدیرف تقدیر به عمل آورده و اعلام کرده به آنها در این مسیر کمک خواهد کرد.

52311

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان