وقتی مادر‌ها احساس تنهایی می‌کنند

همیشه حفظ تعادل بین شخصیت یک زن و یک مادر آسان نیست، خصوصا زمانی که بسیاری از زنان تصور می‌کنند تلاش هایشان برای رسیدن به استاندارد‌های یک مادر ایده آل کافی نیست، عدم تعادل ببشتر حس می‌شود. در این مطلب به شما می‌گوییم که چرا گاهی اوقات مادران احساس تنهایی می‌کنند.

برترین ها - ترجمه از صدف حقیقت: همیشه حفظ تعادل بین شخصیت یک زن و یک مادر آسان نیست، خصوصا زمانی که بسیاری از زنان تصور می کنند تلاش هایشان برای رسیدن به استانداردهای یک مادر ایده آل کافی نیست، عدم تعادل ببشتر حس می شود. در این مطلب به شما می گوییم که چرا گاهی اوقات مادران احساس تنهایی می کنند.

مادر شدن مرحله ای است که تغییرات بزرگی در زندگی رخ می دهد. بعد از زایمان و به دنیا آمدن فرزند عزیز، مسئولیت های بسیار و کارهای زیادی در جلوی رویتان قرار می گیرد و همین تغییرات، زندگی زن قبل از مادر شدن را تحت تاثیر قرار می دهد. گاهی این تغییرات باعث غرق شدن در نقش جدید می شوند و به همین دلیل احساس تنهایی را به همراه می آورد.

گاهی مادر‌ها احساس تنهایی می‌کنند

ترکیب موفقیت آمیز مادر بودن و زن بودن راحت نیست. جایگاه مادری، در برخی از موقعیت ها با شک و تردید و نبود شبکه خانوادگی حمایت کننده همراه است. این شرایط نیز مانند دیگر تغییرات استرس زا، تغییرات فیزیکی و هورمونی را شامل می شود. علاوه بر این موقعیت پیچیده، برخی از شرایط اجتماعی حاضر با واقعیتی که بسیاری از زنان با آن زندگی می کنند و در دوران مادری احساس می کنند، در تضاد هستند. در نتیجه ممکن است احساس نا امیدی، سرخوردگی و تنهایی به وجود آید.

نمونه یک مادر ایده آل

در جامعه ای که ما زندگی می کنیم، اغلب نمونه های مختلفی از یک مادر دیده می شود. به عنوان مثال به آگهی های بازرگانی تلویزیون، برنامه ها و فیلم ها نگاه کنید. چه تصویری از مادران دارای نوزاد یا فرزندان کوچک دیده می شود؟ همه آنها آراسته، منظم، خوش اندام و با لبخند زیبا حضور پیدا می کنند. این مادران اغلب زنان نحیفی هستند که انرژی و سرزندگی زیادی دارند و به گونه ای پوشک کودک خود را تعویض می کنند که گویا یک عمل شاعرانه انجام می دهند! مادرانی که در تبلیغات وجود دارند زنانی هستند که از خستگی، بی خوابی، تنهایی و درد رنج نمی برند. برای رسانه های جمعی مادر بودن تنها به این شکل تعریف می شود: یک حالت طبیعی از سعادت، شادی و روابط معنوی.

این مادر ایده آل به نمونه ای اشاره می کند که فرزندش را بالاتر از همه خواسته های خود می بیند. این نمونه ادعا دارد که می توان در نقش زن بودن و مادر بودن تطابق به وجود آورد. این مادر می گوید مراقبت از کودکی که کاملا به شما وابستگی دارد، بسیار آسان است. یک مادر واقعی با این نمونه مطابقت ندارد و به همین دلیل است که گاهی ممکن است با مشاهده این نمونه های غیر واقعی، احساس تنهایی به سراغ مادران آید.

گاهی مادر‌ها احساس تنهایی می‌کنند

مادر در زندگی واقعی

اگر در حال حاضر فرزند کوچکی دارید، به خوبی می دانید که یک مادر ایده آل که در مورد آن صحبت شد، اساسا از زندگی واقعی خارج شده است. این جمله به آن معنا نیست که مادر شدن تجربه ای از سختی ها و تلخی هاست. در حقیقت این مرحله به اندازه ای زیباست که عشق و شادی را نیز به همراه می آورد. مادر بودن ترکیبی از احساسات مخالف است که به طور همزمان درون زنان به وجود می آید.

به عنوان مثال در طول دوره بارداری می توانید احساس شادی و خوشحالی داشته باشید چرا که زندگی جدیدی در راه است و مخلوق کوچکی درون بدن شما رشد می کند. ولی به طور همزمان حس سرگیجه، حالت تهوع و ضعف شما را آزار می دهد. شاید تصور کنید احساس ضعف و بی قراری مادر باید نشان داده شود ولی جامعه انتظار دارد که این احساسات سرکوب شوند. پس از آنجایی که زنان برای بیان نارضایتی و افکار خود آزاد نیستند، احساس تنهایی به سراغ آنها می آید.

گاهی مادر‌ها احساس تنهایی می‌کنند

احساس تنهایی در مادر

یک مادر واقعی زنی است که به دلایل مختلف تنها می شود. یکی از این دلایل برخی از اطلاعات است که از یک نسل به نسل دیگر منتقل نمی شود. شما هرگز به کسی نمی گویید که نمی توانید بخوابید، خسته و زودرنج هستید، احساس نا کارآمد و گناهکار بودن می کنید چرا که نمی توانید همه وظایف و کارهای خود را مثل قبل انجام دهید.

بسیاری از زنان یاد گرفته اند به شکل یک مادر مستقل زندگی کنند، زنی که می تواند همه کارها را انجام دهد. ولی زمانی که با چالش مادری مواجه می شوند و همچنان سعی دارند که سبک زندگی قبلی خود را حفظ کنند، احساس تنهایی و بی کفایتی چیره می شود. به همین دلیل مادر بودن در کنار افرادی که دوستشان دارید ارزشمند است، کسانی که نه تنها مشوق هستند، بلکه شما را حمایت کرده و زمانی که با مشکلات و شک و تردید مواجه می شوید، به شما مشورت می دهند.

در جستجوی حمایت عاطفی

انسان یک موجود اجتماعی است. ما به گونه ای خلق شده ایم که در جامعه زندگی کنیم و یک شبکه حمایتی برای زمان های سخت به وجود بیاوریم. دوران مادری یکی از مناسب ترین شرایط برای درخواست کردن این نوع کمک های حمایتی به شمار می رود. درد و دل کردن، نصیحت و پند خواستن، به دنبال جواب گشتن از افراد با تجربه، درک کردن و کمک خواستن موارد مهمی هستند تا بتوانید با استفاده از آنها ترس و اضطرابی که با مسئولیت های مادر شدن به وجود می آید را از بین ببرید.

در برخی از نقاط دنیا مانند اسپانیا و آمریکا، زنانی که احساس تنهایی می کنند، گروه مخصوص به خود را تشکیل داده اند. در این انجمن ها مادرها دور هم جمع می شوند و تجربیات خود را با یکدیگر به اشتراک می گذارند، در مورد شک و تردید، ترس و آرزوهای خود بحث می کنند. هدف از این گروه ها دوری از احساس تنهایی و ایجاد یک شبکه حمایتی است تا به مادران اجازه دهد از ایفای نقش خود لذت ببرند.

گاهی مادر‌ها احساس تنهایی می‌کنند

شما تنها نیستید

حتی اگر مادری هستید که گاهی احساس تنهایی می کنید، بدانید که تنها نیستید. این نکته اهمیت دارد که به یاد داشته باشید خستگی و خواب بر خلق و خو و کارکرد فیزیکی و مغزی شما اثرگذار است. هیچ مادری کامل و ایده آل نیست و حتی نمی تواند اینگونه باشد. همه ما انسان هستیم و مادران با وجود قوی بودن، محدودیت دارند.

از احساس تنهایی نترسید، چون این حس معمول است. این حس به شما یادآوری می کند که به افراد دیگر نیاز دارید و باید به طور همزمان از خودتان هم مراقبت کنید. حفظ تعادل ساده نیست، ولی غیر ممکن هم نیست. با در نظر گرفتن این موارد در صورت احساس تنهایی به دنبال حامی باشید. مادر بودن راه ساده ای نیست ولی با خود شادی به همراه می آورد.

منبع: steptohealth

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان