چرا توپخانه رسانه‌ای دشمن سپاه را مورد حمله قرار داده است؟

بعد از احداث فاز ۳ که ۶۷ درصد مهندسی آن، ۷۰ درصد کالا و ۱۰۰ درصد اجرای آن داخلی بوده، سپاه روند ساخت فاز ۴ پالایشگاه را در آذرماه سال گذشته آغاز کرده که به گفته سعیدمحمد، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه ۱۰۰ درصد عملیات ساخت آن در تمام ابعاد ایرانی خواهد بود.

چرا توپخانه رسانه‌ای دشمن سپاه را مورد حمله قرار داده است؟
قراردادن نام سپاه در لیست سازمان‌های وزارت امور خارجه آمریکا(FTO) بیشتر از آنکه عملی برای افزایش فشارهای اقتصادی و امنیتی بر ایران باشد، برای افزایش فشارهای رسانه‌ای به کار می‌آید. با توجه به جایگاه سپاه در ایران و منطقه این اقدام باید همراه با اقدام متقابل از سوی ایران باشد.
 
پس از جنگ تحمیلی شاهد جنگ نرم غرب در مقابله با این پدیده جهانی بودید. بعد از فتنه 88 این تقابل چهره‌ای جدید به خود گرفت، تحریم‌های اقتصادی، البته این بار با شدتی متفاوت که حاصل امیدواری آن‌ها به جریانات داخلی بود؛ اما این تمام ماجرا نیست و از ظهور انقلاب اسلامی تابه‌حال، خاورمیانه صحنه برخورد غرب و این قدرت نوظهور منطقه بوده است. تقابل‌هایی که به ایجاد گروه‌هایی همچون داعش به‌وسیله آمریکا و نابودی آن توسط سپاه و دیگر بازوان جمهوری اسلامی منجر شده است. این تقابل منطقه‌ای تا به اینجا به قرار گرفتن نام سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی وزارت امور خارجه آمریکا (FTO) و قرار گرفتن پایگاه‌های نظامی آمریکا در منطقه در لیست تروریستی شورای عالی امنیت ملی ایران ختم شده است. اگر کمی بیشتر دقت کنیم خواهیم دریافت که این تقابل سپاه و آمریکا فقط در منطقه خلاصه نشده و سپاه با توجه به اختیاراتی که در قانون اساسی دارد یکی از بازوان جنگ اقتصادی ایران اسلامی بوده است.
 
شرایط اقتصادی برای سپاه تغییر نکرده
وزارت امور خارجه آمریکا در 19 فروردین‌ماه سپاه را در لیست سازمان‌های تروریستی خود قرارداد. پیش‌ازاین ایالات‌متحده در تحریم‌های کاتسا که در سال 2017 علیه جمهوری اسلامی اعمال کرده است با سپاه به‌مثابه یک‌نهاد تروریستی برخورد کرده است و تمام تحریم‌هایی که بر یک‌نهاد تروریستی اعمال می‌شود بر سپاه نیز اعمال شده است. پس عملاً شرایط درزمینهٔ اقتصادی برای سپاه متفاوت نشده است. درواقع شرکت‌ها و نهادهایی که پیش‌ازاین با سپاه همکاری می‌کردند  در آمریکا منافعی برای از دست داشتن نداشتن و یا همکاری با ایران برای آن‌ها کفه سنگین‌تر ترازو بوده است، پس بعدازاین هم به همکاری خود ادامه خواهند داد.
 
اقدام اخیر ایالات‌متحده در جنبه امنیتی شرایط را برای ارتش این کشور تغییر می‌دهد. درواقع با قرار گرفتن نام سپاه در کنار سازمان‌های تروریستی توسط وزارت امور خارجه این کشور، ارتش امریکا اجازه برخوردهای متفاوت نسبت به سپاه را دارد. با توجه به اقدام متقابل شورای عالی امنیت ملی برای تروریستی دانستن پایگاه‌های آمریکا در خاورمیانه، این آزادی بیشتر، در برخوردها بین دونیروی نظامی برای هر دو طرف صدق می‌کند. البته تنش‌ها و اظهارات اخیر در بین مقامات آمریکایی برای گرفتن اختیار شروع جنگ با ایران از دولت آمریکا نشان از ترس این کشور از برخورد نظامی با ایران و پوشالی بودن این عمل است.
 
حاصل این اقدام جز فشار روانی و رسانه‌ای نیست
حاصل تروریست خواندن سپاه برای ایالات‌متحده می‌تواند ادامه فشار روانی به ملت و فشار رسانه‌ای به مسئولین دولتی باشد. اگر این اقدام را در کنار اقداماتی همچون اجلاس لهستان و یا تشکیل گروه ویژه مربوط به ایران به ریاست برایان هوک قرار دهید، خواهید دریافت که این اقدام جز ادامه فشار رسانه‌ای بر ایران دستاوردی برای آمریکا ندارد. درواقع در بحبوحه فشار غرب برای پذیرش لوایح مربوط به (FATF) این کار می‌تواند از منظر آن‌ها فشارها را بر مسئولین جمهوری اسلامی افزایش دهد تا از تبعات احتمالی تصمیمات خود بترسند.
 
سپاه، بازوی قدرتمند جمهوری اسلامی ایران
حال که آمریکا این‌گونه برای فشار به سپاه اقدام کرده است، لازم است تا حمایتی همه جانبه از سوی ملت و دولت ایران صورت گیرد. لزوم این حمایت را نیز فرای از خدمات چندین ساله سپاه در خارج از مرزهای کشور می‌توان در خدمات قابل‌توجه آن در داخل دید. مصداق‌های خدمات سپاه به اقتصاد ایران بسیار است، برای مثال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
 
1. احداث فاز 3 پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس در بهمن‌ماه سال گذشته، این پالایشگاه بزرگ‌ترین از نوع خود در خاورمیانه است. در زمان فشار تحریم‌های نفتی که منجر به سخت شدن صادرات میعانات گازی نیز شده است، ظرفیت 360 هزار بشکه‌ای خوراک این پالایشگاه می‌تواند راهگشا باشد. همچنین با ساخت این پالایشگاه ظرفیت ستاره خلیج‌فارس تکمیل‌شده و با تولید روزانه 37 میلیون لیتر بنزین نیاز کشور به واردات بنزین را به صفر رسانده است. بعد از احداث فاز 3 که 67 درصد مهندسی آن، 70 درصد کالا و 100 درصد اجرای آن داخلی بوده، سپاه روند ساخت فاز 4 پالایشگاه را در آذرماه سال گذشته آغاز کرده که به گفته سعیدمحمد، فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیا سپاه 100 درصد عملیات ساخت آن در تمام ابعاد ایرانی خواهد بود.
 
2. یکی دیگر از ابعاد مهم خدمات‌رسانی سپاه را می‌توان در محرومیت‌زدایی از نقاط مختلف کشور دانست که این مهم نیز در گفته‌های فرمانده سابق قرارگاه خاتم‌الانبیا، سردار عبدالهی در سال گذشته کاملاً قابل‌مشاهده است. به گفته سردار عبدالهی در آن زمان 12 هزار پروژه محرومیت‌زدایی در نقاط مختلف کشور در حال اجرا بوده است.
3. در آخرین قسمت از خدمات سپاه به ایران اسلامی نیز می‌توان کمک به سیل‌زدگان با تمام توان اشاره کرد. خدماتی که باروحیه جهادی در حال پوشاندن نقاط ضعف مسئولین حال و گذشته است.
 
خدمات ذکرشده در فوق فقط گوشه‌ای از فواید این نهاد برای جمهوری اسلامی ایران بود؛ اما همین هم لزوم حمایت تمام‌قد از آن را نشان می‌دهد. برای مقابله با تروریست خواندن سپاه توسط وزارت امور خارجه آمریکا می‌توان اقدامات زیر را اجرا کرد:
 
1. هرچند مفاد لوایح مربوط به (FATF) که در حال حاضر در تشخیص مصلحت نظام است به‌خودی‌خود برای رد آن توسط مجمع کفایت می‌کند؛ اما می‌توان رد این لوایح را نیز اقدامی در مقابله با قرار گرفتن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی در نظر گرفت.
 
2. با توجه به خدمات سپاه برای ریشه‌کن کردن تروریسم در منطقه و خدمات ایالات‌متحده برای ایجاد گروه‌های تروریستی در خاورمیانه می‌توان این اقدام را مضحک خواند. با توجه به این شرایط می‌توان گفت وزارت امور خارجه می‌تواند با ارائه شکایت در مجامع بین‌المللی اقدامی در تقابل با تروریست خواندن سپاه انجام دهد.
 
3. استفاده ایران از مزیت‌های منطقه می‌تواند هزینه این اقدام را برای آمریکا افزایش دهد. ایران می‌تواند با افزایش همکاری خود با نیروهای نظامی مقاومت همچون (حشد الشعبی، حزب ا... و...) خاورمیانه را بیش‌ازپیش برای آمریکا ناامن کند.
 
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان