نقش یک انگل در تصادفات رانندگی اردبیل!؟

خبرگزاری تسنیم: ظهر امروز جلسه کمیسیون مدیریت ایمنی حمل و نقل و سوانح رانندگی استان اردبیل در بررسی علل تصادفات فوتی، جرحی و خسارتی به عامل جدید و ناشناخته‌ای رسید که به تعبیر کارشناسان برخلاف بسیاری از استان‌ها، مطالعه آن در اردبیل به صورت منسجم آغاز نشده است.

جانشین پلیس راه استان اردبیل در خصوص آخرین علت‌های احصا شده در بروز تصادفات فوتی به انگلی به نام توکسو پلاسما گوندی اشاره کرد که به تازگی زیر میکروسکوپ دانشمندان ایرانی رفته و از عوامل بروز تصادف شناخته شده است.

سید محمد صفوی با بیان اینکه بر اساس مطالعات 18 درصد از علت تصادفات فوتی استان به اختلال عملکرد مغز راننده با این انگل مرتبط است، گفت: در مناطق گرمسیر به دلیل رشد بیشتر این انگل سهم تصادفات به واسطه آن به مراتب بیشتر است.

وی به ضرورت انجام مطالعات علمی در این خصوص تاکید کرد و گفت: در استان اردبیل به این موضوع علمی توجه چندانی نشده است و لازم است نقش این انگل در بروز تصادفات فوتی به صورت جدی بررسی شود.

به گفته جانشین پلیس راه استان این انگل با تاثیر منفی بر روی مغز و ایجاد اختلال لحظه‌ای قدرت تصمیم‌گیری از راننده از جمله برای ترمز کردن را سلب می‌کند.

صفوی در خصوص وضعیت تصادفات فوتی گفت: از ابتدای فروردین امسال 13 نفر در جاده‌های استان جان باخته‌اند که در مقایسه با تعداد متوفی در فروردین سال 97 با 10 نفر، رشد 30 درصدی را نشان می‌دهد؛ در عین حال در بازه زمانی ذکر شده، تعداد تصادف فوتی نیز از 8 مورد به 12 مورد رسیده و افزایش 50 درصدی دارد.

وی افزود: بیشترین ساعت وقوع تصادفات از 12 ظهر لغایت 16 ظهر محاسبه شده و روز سه شنبه بیشترین تصادفات در طول هفته رخ می‌دهد؛ در عین حال 46 درصد تصادفات در محور اصلی بوده و 83 درصد از تصادفات مربوط به خودرو‌های سواری است.

جانشین پلیس راه استان علت تامه تصادفات را توجه نکردن به جلو عنوان کرد و افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از 30 درصد از تصادفات به دلیل خستگی و خواب آلودگی راننده به وقوع می‌پیوندد.

ضرورت مطالعه پهنه‌های تصادف در استان

در عین حال مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل نیز در خصوص نگه‌داری از محور‌ها و کاهش تصادفات گفت: عمده تمرکز ما علاوه بر نگه‌داری راه بر روی آموزش متمرکز شده است و هر کجا برنامه‌های آموزشی ایمنی و ترافیک برگزار کردیم با کاهش تصادفات مواجه شدیم.

علی رحمتی با اشاره به آموزش موتورسیکلت سواران، وانت بارها، عابران پیاده و رانندگان ادوات کشاورزی، اظهار کرد: به مناسبت روز ایمنی حمل و نقل برنامه ویژه آموزش عابران پیاده و رانندگان ادوات کشاورزی عملیاتی خواهد شد؛ لازم است در بحث آموزش دستگاه‌های متولی ترافیک مشارکت جدی داشته باشند.

وی همچنین خواستار تجهیز پاسگاه‌ها و راهدارخانه‌ها شد و گفت: در مرحله ساخت از محل اعتبارات ملی، اعتبار جذب شده، اما بعد از بهره‌برداری لازم است فرمانداران اعتبار مناسب جهت تعمیر و تجهیز اختصاص دهند تا با تجهیز راهدارخانه‌ها، ایمنی محو‌ها و سطح خدمات را ارتقا دهیم.

در این جلسه مدیر کل دفتر فنی استانداری اردبیل نیز به ضرورت تداوم برنامه‌های جامع ایمن‌سازی محور‌های مواصلاتی و کاهش تصادفات تاکید و تصریح کرد: به ویژه ضروری است پهنه‌های تصادف در محور‌های مواصلاتی استان مطالعه شده و دستگاه‌ها بر اساس آن برنامه‌ریزی کنند.

موسی کنعان پور با تاکید به اینکه ایمن سازی باید توسط تمامی دستگاه‌های متولی ترافیک دنبال شود، افزود: از سویی بحث مطالعه سرعتگیر‌ها در دست اقدام است تا نسبت به استانداردسازی و حذف سرعتگیر‌های مازاد در جاده‌ها و معابر اقدام شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان