نسل پنجم نیسان ماکسیما در سال 1999 به بازار جهانی معرفی شد و تا سال 2003 نیز بر روی خط تولید باقی ماند. زمانی که این خودرو به بازار معرفی شد بازار خودروهای لوکس کشورمان رونق چندانی نداشت اما پارس خودرو تصمیم گرفت با عرضهی این خودرو در بازار ایران، سگمنت خودروهای لوکس را در اختیار خود بگیرد. ماکسیما جزو معدود خودروهایی بود که همزمان با بازار جهانی وارد بازار ایران نیز شد. این خودرو در زمان عرضه تقریبا هیچ گونه رقیبی نداشت و یکه تاز بازار بود اما بعدها با پیدا شدن سر و کله ی رقبایی چون تویوتا کمری گرند و هیوندای سوناتا نسل پنجم، ماکسیما بخش بزرگی از بازار خود را از دست داد. اما ماکسیمای نسل پنجم یک خودروی استثنایی در بازار کشورمان است به طوری که با وجود گذشت بیش از یک دهه از از حضور این خودرو در بازار اما همچنان این خودرو طرفداران خود را دارد و خرید فروش آن در بازار دست دوم رونق مناسبی دارد. ماکسیما بخشی از این موقعیت خوب در بازار را مدیون اسم و رسمی است که در سال های نخست حضور در بازار برای خود دست و پا کرد اما بخش دیگری از موفقیت خود را مدیون مهندسی برتر ژاپنی، کیفیت و قابلیت اطمینان خود است. قبلا در
خودروبانک به
تست و تجربه رانندگی نیسان ماکسیما پرداخته ایم و اینبار قصد داریم تا بیشتر به جزییات این خودرو وارد شویم، در ادامه همراه
خودروبانک باشید تا نگاهی دقیق تر به این سدان خوش ساخت ژاپنی داشته باشیم.
نیسان ماکسیما
نسل پنجم ماکسیما در دسامبر 1999 با کد اتاق A33 رونمایی شد. این خودرو یک سدان اندازه بزرگ دیفرانسیل جلو است که از یک موتور شش سیلندر بنزینی به همراه گیربکس دستی و یا اتوماتیک بهره مند است. مدلی که در بازار ایران عرضه شد البته مدل فیس لیفت شده ی نسل پنجم بود که در برخی بازارها با نام نیسان Cefiro شناخته می شود. طراحی این خودرو بسیار ساده اما شکیل است ولی امروزه دیگر نمی توان آن را زیبا و رقابتی دانست و کاملا طراحی مطابق با روزهای نخست قرن 21 دارد. این خودرو دارای طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 4.9، 1.78 و 1.43 متر است و فاصله ی محوری آن نیز 2750 میلی متر است که فضای پای خوبی را برای سرنشینان عقب به ارمغان آورده است.
نیسان ماکسیما
پیشرانه و بخش فنینیسان ماکسیما در نسل پنجم خود از چندین پیشرانه بهره مند بود که از 2 لیتر تا 3.5 لیتر حجم داشتند که مدل عرضه شده در بازار ایران دارای موتور 6 سیلندر وی شکل به حجم 3 لیتر است که با کد VQ30DE شناخته می شود. این موتور تنفس طبیعی دارای بلوک و سرسیلندر تمام آلومینیومی است تا وزن کمتری داشته باشد. بخشهای میل لنگ و میل سوپاپ این موتور با بالاترین دقت ممکن پرداخت شده اند تا بالاترین کیفیت را داشته باشند. شیم سوپاپ ها و پیستون های این موتور در نسخه ی VQ35DE نیز همگی با مولیبدن روکش شده اند تا مقاومت بالاتری را در مقایسه با قطعات متداول از خود نشان دهند. این موتور از نوع DOHC است و در هر سرسیلندر آن دو عدد میل سوپاپ قرار گرفته است. برای هر سیلندر نیز چهار سوپاپ در نظر گرفته شده است. این موتور همچنین به سیستم ورودی هوای متغیر (VIS) و کنترل دیجیتالی ناک مجهز است تا عملکرد بهتری را در دورهای بالا از خود نشان دهد. این موتور دارای ظریب تراکم 10 به یک است و می توان به راحتی از بنزین معمولی بدون سرب در آن استفاده کرد. موتور VQ30DE می تواند 227
اسب بخار قدرت را در 6400 دور بر دقیقه و 291 نیوتون متر گشتاور را در 3600 دور بر دقیقه تولید کند. جالب است بدانید که این موتور در بین سالهای 1995 تا 2001 در لیست 10 موتور برتر جهان قرار داشته است. منابع خارجی یکی از اصلی ترین مشخصه های این موتور را زنجیر تایم بسیار قابل اعتماد آن عنوان کرده اند که به ندرت پیش می آید مشکلی در آن ایجاد شود. نکته ای که مالکان نیسان ماکسیما باید به آن توجه کنند این است که سوپاپ های ماکسیما همانند خودروهای امروزی دارای تایپیت اتوماتیک نیستند و نیاز به شیم گیری دارند بنابراین برای کارکرد بهتر موتور لازم است هر 100 هزار کیلومتر و یا 60 هزار مایل اقدام به تنظیم سوپاپ ها کرد. در خصوص قابلیت اطمینان این موتور باید گفت در صورتی که از روغن موتور مناسب و با کیفیت در این خودرو استفاده شود و سرویس روغن آن به موقع انجام شود کارکرد 250 هزار مایل یا 400 هزار کیلومتر را بدون نیاز به تعمیر را می توان قابل دستیابی دانست، پس با موتور چندان نگران کننده ای روبرو نیستید. ژاپنی ها در سال های 2000 و 2001 که مانیفولد هوای متغییر را روی این موتور قرار دادند یک حرف K را نیز به انتهای ان افزودند که مخفف کایزن است که یک مکتب مدیریتی ژاپنی به معنای بهبود و پیشرفت است.
نیروی موتور ماکسیما طریق یک گیربکس 4 دنده ی خودکار از نوع تورک کانورتور و یا یک گیربکس 5 دنده ی دستی به چرخ های جلو انتقال پیدا می کند. شتاب صفر تا صد کیلومتر این خودرو با گیربکس دستی معادل 7.1 ثانیه و با گیربکس اتوماتیک معادل 9.1 ثانیه است (در برخی منابع به 8.8 ثانیه اشاره شده است). در جدول زیر می توانید مشخصات فنی این خودرو را مطالعه کنید.
مشخصات فنی |
مدل | نیسان ماکسیما |
پیشرانه | 6 سیلندر وی شکل تنفس طبیعی |
حجم موتور | 2987 سی سی |
حداکثر قدرت | 227 اسب بخار در 6400 دور بر دقیقه |
حداکثر گشتاور | 291 نیوتون متر در 3600 دور بر دقیقه |
شتاب رسمی | 9.1 ثانیه برای مدل اتوماتیک و 7.1 ثانیه برای مدل دستی |
صرف سوخت ترکیبی | 9.8 لیتر در هر صد کیلومتر |
وزن | 1505 کیلوگرم
|
قیمت | حدود 60 الی 100 میلیون تومان |
نیسان ماکسیما
سیستم تعلیق این خودرو در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع چند اتصالی است که هندلینگ قابل قبولی را در قیاس با رقبا ارائه می کند که البته نباید انتظار زیادی از آن داشت. ترمزهای این خودرو در هر چهارچرخ دیسکی هستند و دارای 280 میلیمتر قطر در جلو و 279 میلیمتر قطر در عقب هستند. ضخامت دیسک های عقبی 9 میلی متر است اما دیسک های جلویی این خودرو به دلیل خنک شونده بودن دارای 26 میلی متر ضخامت هستند.
نیسان ماکسیما
تجهیزات رفاهی و ایمنیماکسیما مجهز به دو ایربگ است که یکی برای راننده و دیگری برای سرنشین کناری تعبیه شده است. سیستم ترمز نیز به صورت استاندارد از نوع ضد قفل است تا توقف امن را برای سرنشینان خودرو تضمین کند. مدل هایی از ماکسیما در بازار جهانی وجود دارند که به ایربگ جانبی جلو و پشت سری های فعال جلو مجهز هستند. همچنین در مدل جهانی این خودرو گرم کن صندلی های جلو نیز موجود بوده که در مدل های موجود در ایران حذف شده اند اما می توان جای خالی آن ها را مشاهده کرد، هرچند خودروهای عرضه شده در ایران دارای روکش صندلی مخملی هستند و کمتر نیازی به تجهیزاتی چون گرم کن و سرد کن دارند. سانروف برقی نیز در مدل های موجود در بازار جهانی وجود دارد که نمونه های داخلی فاقد آن هستند. در تست تصادفی که موسسه ی IIHS آمریکا از این خودرو گرفته است ماکسیما توانسته است نمره ی قابل قبول را دریافت کند. در ویدئوی انتهای مطلب می توانید تست تصادف این خودرو را تماشا کنید. لازم به توضیح است که خودروی موجود در فیلم از نوع فیس لیفت نشده است و تفاوت ظاهری با مدل های موجود در بازار ایران دارد اما هر دو هم نسل هستند.
نیسان ماکسیما
اگر ماکسیما می خرید ... نیسان ماکسیما در کل خودرویی بسیار قابل اعتماد و با دوام است ولی با توجه به شش سیلندر بودن این خودرو و برخی تفاوت هایی که موتور آن با موتور خودروهایی چون تویوتا کمری و یا هوندا آکورد دارد باید در هنگام خرید یک ماکسیمای دست دوم خودرو را به دقت مورد کارشناسی قرار داد. در هنگام خرید یک ماکسیمای دست دوم اولین موردی که باید چک شود عدم وجود نشتی هرگونه مایعات از قبیل روغن ها و یا مایع خنک کننده است هر چند مایع خنک کننده در این خودرو معمولا دچار نشتی نمی شود. سیستم زنجیر تایم ماکسیما در صورتی که سرویس های خودرو به موقع انجام شده باشد بسیار قابل اعتماد و مطمئن است اما باید یک مکانیک این قسمت را برایتان چک کند و اطمینان حاصل کند که زنجیر تایم خودرو عملکردی کاملا بی صدا و عادی دارد چون اگر این بخش از خودرو مشکلی داشته باشد هزینه ی تعمیر آن گزاف خواهد بود. یک ماکسیمای سالم به محض استارت زدن باید فورا روشن شود و موتور آن در هنگام کارکرد درجا کاملا بدون لرزش باشد. اگر از اگزوز خودرو نیز دود خارج می شود بهتر است از خرید آن صرف نظر کنید. سایش نامتقارن تایرهای جلو نیز می تواند نشانه ای از یک تصادف باشد. پیش از خرید نیسان ماکسیما حتما با آن رانندگی کنید و از تعویض دنده های نرم و بدون صدا نیز مطمئن شوید. تعویض شدن دیر هنگام دنده ها و یا ضربه داشتن در هنگام تعویض دنده می تواند نشانه ای از تعمیری بودن گیربکس باشد هر چند ممکن است سرویس روغن گیربکس نیز به موقع انجام نشده باشد و لزوما به معنای وجود ایراد نیست. اما سعی کنید تمامی دنده ها را رانده و شتاب گیری کرده و دوباره سرعت را کم کنید و از نرم بودن معکوس ها نیز مطمئن شوید. با ترمز گیری شدید نیز عملکرد سالم سیستم
ABS را تست کنید، یکی از چرخ ها نباید زودتر از بقیه ی چرخ ها قفل شود و فرمان نیز نباید لرزشی داشته باشد. سیستم تعلیق ماکسیما نیز در هنگام مواجه با دست اندازها نباید هیچ صدایی داشته باشد. اگر از چک کردن موارد بالا توسط خودتان اطمینان ندارید خودرو را حتما به مکانیک نشان دهید. یک کارشناسی اصولی و فنی خوب حتی اگر قیمت بالایی نیز داشته باشد ارزش مالکیت یک ماکسیمای سالم را دارد. پس از خرید ماکسیما نیز در صورتی که سرویس های آن را به موقع انجام دهید خودرو سالهای سال برایتان بدون دردسر کار خواهد کرد. در پایان از آقای حسین ذبیحیان مالک خودرو که خودرویشان را جهت عکاسی در اختیار تیم
خودروبانک قرار دادند تشکر می کنیم.