با حضور اساتید و پژوهشگران عرصه بین الملل انجام شد

رونمایی از ۴۰ عنوان کتاب جدید منتشر شده از سوی نشر وزارت امور خارجه

عصر امروز مراسم رونمایی از ۴۰ عنوان کتاب جدید منتشر شده توسط نشر وزارت امور خارجه با حضور تعدادی از مقامات این وزارتخانه و اساتید و پژوهشگران دانشگاهی کشور برگزار شد.

رونمایی از 40 عنوان کتاب جدید منتشر شده از سوی نشر وزارت امور خارجه

به گزارش ایسنا، در این مراسم که در سرای اهل قلم نمایشگاه بین‌المللی کتاب برگزار شد، مرتضی دامن پاک جامی، مدیرکل پژوهشی، مطالعاتی وزارت امور خارجه در سخنانی با ارائه توضیحاتی در ارتباط با کتاب‌های رونمایی شده در این مراسم گفت: تعدادی از این کتاب‌ها در حوزه تاریخ شفاهی است و ما امسال توانستیم حدود چهار کتاب در این عرصه ارائه کنیم. همچنین مجموعه 16 جلدی جستارها در باب روابط خارجی ایران از دیگر مجموعه کتاب‌هایی است که در نمایشگاه ارائه شده است و در این کتاب‌ها به بررسی مقاطعی از روابط خارجی ایران در دوره‌های مختلف پرداخته شده است. این 16 جلد در بر گیرنده مقالاتی است که پیش از این از سوی اساتید و پژوهشگران منتشر شده است.

این دیپلمات ارشد کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود در این مراسم گفت: کتابی نیز در ارتباط با آداب تشریفات در این نمایشگاه از سوی وزارت خارجه ارائه شده است.

وی تاکید کرد: نشر وزارت خارجه اهداف مشخصی را دنبال می‌کند که مهمترین آن ترویج ادبیات حوزه علوم سیاسی، روابط بین‌المللی و تاریخ دیپلماسی ایران و جهان است.

وی همچنین گفت: برای نشر وزارت خارجه توجه به تاریخ شفاهی بسیار مهم است و در این بخش تاکنون 15 عنوان منتشر شده که چهار عنوان آن مربوط به سال جاری است.

همچنین در این مراسم احمد حاجی حسینی مدیرکل اسناد وزارت خارجه نیز در سخنان کوتاهی به ارائه توضیحاتی در مورد نحوه تهیه و تدوین این کتاب‌ها و موضوعات آن پرداخت.

عبدالرحیم گواهی سفیر پیشین ایران در ژاپن، سوئد و نروژ یکی دیگر از سخنرانان در این مراسم بود.

او که کتاب خاطراتش در این مراسم رونمایی شد به ارائه توضیحاتی در ارتباط با علل نگارش کتاب خاطراتش پرداخت و گفت: مردم باید بدانند که ما در دوران مسئولیت خود چه اقداماتی انجام داده‌ایم تا از این طریق بهتر بتوانند در مورد عملکردمان قضاوت کند.

محمدرضا دهشیری استاد دانشکده بین‌الملل وزارت امور خارجه نیز در این مراسم با اشاره به تدوین کتاب دیپلماسی شهری از سوی وی تصریح کرد: در این کتاب دیپلماسی شهری را در عرصه‌های دو جانبه و چند جانبه بر اساس پروژه‌های خواهرشهری مورد توجه قرار داده‌ایم و امیدوارم که این کتاب مورد توجه محققان و علاقمندان در این حوزه قرار بگیرد.

محمد رئیسی مدیر کنسولی و تشریفات پیشین وزارت خارجه که سابقه حضور در سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور را نیز در کارنامه کاری خود دارد و در مراسم امروز از کتاب وی در حوزه تشریفات رونمایی شد در سخنانی به اهمیت تشریفات در عرصه بین‌الملل اشاره کرد و گفت: تشریفات به این معناست که هر چیزی سر جای خود باشد.

وی افزود: تشریفات با اتیکت فرق می‌کند و ما باید متوجه این موضوع باشیم.

او همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود از عدم رعایت برخی از قوانین مربوط به تشریفات در کشور انتقاد کرد.

کیهان برزگر عضو شورای نشر وزارت امور خارجه که در این مراسم کتاب جدیدی نیز از وی رونمایی شد اظهار کرد: یکی از وظایف مهم وزارت خارجه در حوزه نشر آگاه کردن افکار عمومی جامعه از روندهای سیاسی و اقتصادی در کشور است و قطعاً نشر وزارت خارجه با انتشارات کتاب‌های مناسب در این زمینه می‌تواند نقش مهمی را ایفا کند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تاکید کرد: به نظر من نشر در وزارت خارجه باید به دو موضوع اساسی توجه کند. باید با نگاه مبتنی بر تاریخ راهبردی در حوزه همسایگان عمل کند و ژئوپلتیک کشور را نیز به صورت اثربخش در نظر بگیرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: در حال حاضر شاهد شیفت و تغییر در رویکردهای تئوری و فکری در عرصه سیاست خارجی هستیم و نشر وزارت خارجه در تولیدات خود باید به این موضوع توجه کند و بر اساس نگاهی به آینده حرکت کند.

به گزارش ایسنا، کتاب‌های تازه منتشر شده توسط نشر وزارت خارجه مربوط به حوزه‌های علوم سیاسی، روابط بین‌الملل، روابط تاریخی، مطالعات منطقه‌ای، مطالعات اسنادی و همچنین حقوق بین‌الملل است.

کتاب گفت‌وگوی تمدن‌ها در برگیرنده خاطرات دیپلماتیک و سیاسی سید محمد صدر مربوط به 1379، کتاب چهار سال آن سوی ارس خاطرات محسن پاک‌آئین که در برگیرنده خاطرات وی در دوران حضورش در سفارت ایران در آذربایجان است، کتاب داستان هفت شهر در بر گیرنده خاطرات صباح زنگنه، دیپلماسی شهری تألیف محمدرضا دهشیری، آداب تشریفات رسمی و ملی، تشریفات سیاسی و بین‌الملل، آداب و رسوم اجتماعی تألیف محمد رئیسی، دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران: روندها و تحولات، فرصت‌ها و چالش‌های پس از توافق هسته‌ای تألیف مرتضی دامن پاک جامی از جمله کتاب‌هایی بودند که در این نشست از آنها رونمایی شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر