فیسبوک گزارش مالی مربوط به زمستان 2017 یا سهماههی اول سال جاری میلادی را منتشر کرده است که نشان از افزایش خارقالعادهی سوددهی این کمپانی به لطف رشد کسب و کار تبلیغات موبایل دارد. هرچند گزارش مالی فیسبوک فاکتورهای مالی قدرتمندی برای این کمپانی به نمایش گذاشته، اما نگرانی از گزارشهای مالی آینده، باعث نارضایتی سهامداران و در نتیجه کاهش ارزش سهام بزرگترین شبکهی اجتماعی جهان شده است.
فیسبوک بهعنوان بزرگترین شبکهی اجتماعی حال حاضر دنیای مجازی، در حال نزدیک شدن به پنجمین سالگرد عرضهی عمومی سهام خود در تالارهای بورس است. فیسبوک در پی آن است تا با یافتن کانالهای جدید کسب درآمد، درآمدزایی خود را بیش از پیش افزایش دهد. نگرانیهای موجود در مورد وضعیت آیندهی مالی فیسبوک و رشد بالای آن باعث شده است ارزش هر سهم کمپانی با کاهش 2.4 درصدی به 148.12 دلار برسد.
دیوید وِنِر، مدیر ارشد مالی فیسبوک در جریان کنفرانس مالی به این نکته اشاره کرد که انتظار میرود درآمد فیسبوک از محل تبلیغات طی ماههای باقیمانده از سال جاری میلادی کاهش پیدا کند. در واقع فیسبوک به بیشترین میزان نمایش تبلیغات رسیده است و در صورت اضافه کردن حجم تبلیغات خود، کاربران را آزردهخاطر خواهد کرد و آنها را فراری خواهد داد.
هرچند انتظار میرود نمایش تبلیغات در وسط پخش ویدیو و همچنین تبلیغات در مسنجر بهعنوان کانالهای جدید برای فیسبوک درآمدزایی کنند، اما وِنِر و زاکربرگ اعتقاد دارند که این دو روش جدید تبلیغات هنوز در مراحل ابتدایی هستند و تأثیر چندانی بر درآمدزایی کمپانی نخواهند داشت.
فیسبوک همچنین اعلام کرده است که هزینهها در مقایسه با سال 2016، افزایشی 40 تا 50 درصدی دارند و در نتیجه در سوددهی آینده نیز تأثیرگذار خواهند بود.
بر اساس اطلاعات ارائهشده توسط فیسبوک، این کمپانی طی سهماههی اول سال جاری میلادی موفق شده است شاهد افزایش 76.6 درصد سوددهی در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن باشد. ضمنا درآمد فیسبوک نیز در مقایسه با زمستان 2016 بیش از 49 درصد افزایش پیدا کرده است. پرجمعیتترین شبکهی اجتماعی جهان در زمستان 2017 سود 3.06 میلیارد دلاری از درآمد 8.03 میلیاردی به جیب زده است. انتظار میرود فیسبوک در سال 2017 بهتنهایی از طریق تبلیغات موبایل درآمدی 31.94 میلیارد دلاری کسب کند که در مقایسه با مدت مشابه سال پیش از آن، 42.1 درصد افزایش خواهد داشت.
بنا بر پیشبینیهای انجامشده توسط eMarketer، با احتساب درآمد 32 میلیارد دلاری فیسبوک از تبلیغات موبایل، این کمپانی 22.6 درصد از سهم بازار تبلیغات موبایل را به خود اختصاص خواهد داد؛ حال آنکه گوگل بهعنوان بزرگترین رقیب فیسبوک، سهمی 35.1 درصدی به خود اختصاص میدهد. آخرین آمار ارائهشده توسط فیسبوک نشان از نزدیک شدن این شبکهی اجتماعی به تعداد 2 میلیارد کاربر دارد. فیسبوک اعلام کرده است که تا پایان مارس، 1.94 میلیارد کاربر در این شبکهی اجتماعی ثبت نام و از آن استفاده کردهاند. تعداد کاربران فیسبوک در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بیش از 17 درصد افزایش پیدا کرده است.
تبلیغات موبایل نزدیک به 85 درصد از کل درآمد 7.86 میلیارد دلار حاصل از تبلیغات فیسبوک را به خود اختصاص داده است. مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک در جریان ارائهی گزارش مالی این کمپانی، اعلام کرد که طی سال جاری، فیسبوک بیش از 3000 نفر را برای نظارت بر محتوای اضافهشده به فیسبوک به کار خواهد گماشت تا از اشتراکگذاری محتوایی نظیر قتل، خودکشی و سایر محتوا با بار منفی جلوگیری کند.