در واکنش به اظهارات یک کارشناس؛

اعتماد به دانشگاه، کلید رونق اقتصاد دانش بنیان

اعتماد به دانشگاه، کلید رونق اقتصاد دانش بنیان
به گزارش ایرنا، با یک ارزیابی ساده می توان به این نتیجه رسید که پایدارترین رشد اقتصادی در جهان مربوط به اقتصاد دانایی محور است و در این بین موتور محرک این اقتصاد شرکت های دانش بنیان هستند.
از طرفی اقتصاد دانش بنیان مطمئن ترین راه برای مقاوم سازی اقتصاد کشور در برابر وابستگی است. در شرایط تحریم که با سخت شدن واردات و گران شدن آن همراه است، نگاه به ظرفیت های داخلی می تواند زمینه مناسبی را برای توجه به فعالیت های دانش بینان به عنوان راه حلی برای تامین نیازها در بخش های مختلف فراهم کند.
تکیه تولید و اقتصاد کشور بر دانش بومی، با ایجاد توسعه ای درون زا، آسیب پذیری اقتصاد در شرایط خاصی همچون تحریم را کاهش می دهد و ضامن حفظ رونق اقتصادی است.
ایجاد و بکارگیری ایده های نو نقطه کانونی راه اندازی استارت آپ ها و شکل دادن به فعالیت های دانش بنیان است که در این میان دانشگاه و نخبگان دانشگاهی نقش محوری و مهمی دارند.

**نگاه غیر دولتی برای توسعه اقتصاد دانش بنیان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان معتقد است برای توسعه اقتصاد دانش بنیان باید به آن نگاه غیر دولتی داشته باشیم چرا که به زعم وی، اقتصاد دولتی عملا اجازه نمی دهد اقتصاد دانش بنیان شکل بگیرد.
دکتر پرویز قزلباش می گوید: اگر نگاه کنید می بینید که دولت ها در دنیا از اقتصاد کنار کشیده اند و زمان آن رسیده است تا ما نیز نسبت به اقتصاد چنین نگاهی داشته باشیم.
وی به ضرورت تامین زیر ساخت ها برای شرکت های دانش بنیان توسط دولت تاکید می کند و ادامه می دهد: وظیفه دولت تامین زیر ساخت های لازم است ولی اشکال کار ما این است که در انبوهی از مشکلات و فقدان زیرساخت ها به صورت نقطه ای عمل می کنیم و به این حوزه نگاه جامع و فراگیری نداریم.
قزلباش به چالش های موجود در حوزه اعتماد به دانشگاهها برای حل مسائل اقتصادی اشاره می کند و می گوید: به نظر می رسد همچنان جامعه به لحاظ فرهنگی اتکا و اعتماد لازم را به حوزه دانشگاهی ندارد.
وی می افزاید : البته بخشی از این مشکل به خود دانشگاه برمی گردد که نتوانسته است قابلیت های خودش را نشان دهد.
قزلباش معتقد است: بخش دیگری از مشکل عدم اعتماد به دانشگاه، به دیدگاه های موجود در سطوح مدیریتی در جامعه برمی گردد، به طوری که برخی مدیران همچنان با منطق 'راه بنداز و جا بنداز' امور را جلو می برند و به داده های علمی توجه لازم را ندارند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان به ضرورت حرکت دانشگاها به سمت مرجعیت علمی پیدا کردن در زمینه های خاص تاکید می کند و می گوید: هر دانشگاهی در همه زمینه نمی تواند سرآمد شود، حتی بزرگ ترین دانشگاهها هم در همه زمینه ها سرآمد نیستند، بنابراین ایجاد مرجعیت علمی در زمینه خاص می تواند موجب شود تا یک دانشگاه در یک حوزه خاص برای دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد.
وی با بیان اینکه ما از بین المللی سازی فرآورده های علمی خود غافل هستیم، اظهار می کند: ایران در حوزه های مختلف تجربیاتی زیادی دارد که می تواند مورد استفاده دیگران در نقاط مختلف دنیا واقع شود.

**نبود اطمینان بین صنعت و دانشگاه
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان نیز معتقد است: توسعه فعالیت های دانش بنیان با دیوار عدم اطمینان بین صنعت و دانشگاه مواجه است.
علیرضا فیروزفر می گوید: شمار پروژه هایی که در نتیجه ارتباط صنعت و دانشگاه به ثمر رسیده باشد در کشور بسیار کم است و این یک ضعف و نارسایی جدی است.
وی با بیان اینکه حرکت به سمت کارآفرینی و کارآفرین پروری ملزوماتی دارد، اظهار می کند: با تزریق کارآفرینان دانشگاهی به صنعت، نقص موجود در ارتباط بین این بخش ها می تواند کم کم بر طرف شود.
فیروزفر سیستم در هم پیچیده واردات را هم به عنوان یک مانع در برابر ایده های و فعالیت های نو آورانه عنوان می کند و می افزاید: نگاه به توانمندی های داخلی و اعتماد به نخبگان و بهره مندی از توانایی آنان می تواند راهگشای حل خیلی از مسائل با هرینه های کمتر شود.
مدیر مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه زنجان با بیان اینکه فاصله موجود بین دانشگاه و بخش کشاوزی چندین برابر فاصله بین بخش صنعت و دانشگاه است، می گوید: اصحاب صنعت در مقایسه با کشاورزی از بنیه مالی قوی تر و تحصیلات بالاتری هستند ولی در بخش کشاروزی به طور معمول چنین نیست از این رو فاصله دانشگاه با این بخش بیشتر است.
جلال صبا تصریح می کند: اکنون فعالیت های که در زمین های کشاورزی توسط کشاورزان انجام می شود با چیزهای که در دانشگاه ها تدریس می شود، بسیار فاصله دارد.
وی می افزاید: این واقعیت را باید بپذیریم که در شرایط قبل از تحریم واردات در کشور زیاد بود و همین امر باعث می شد تا ظرفیت داخلی در تولید محصولات رقابت پذیر تقویت نشود.
وی خاطرنشان می کند: اکنون با سخت شدن واردات و گران شدن آن، نگاه به ظرفیت های داخلی از سوی مصرف کنندگان در بخش های صنعت، کشاورزی و خدمات زیاد شده است و این شرایط را باید به عنوان یک فرصت در نظر گرفت.
رئیس دانشگاه جامع علمی و کاربردی استان زنجان هم معتقد است: در حلقه ارتباطی صنعت و دانشگاه مشکلات زیر ساختی وجود دارد که باید برای آن چاره و تدبیری اندیشیده شود.
حسن طغرانگار با بیان اینکه کژفهمی بین صنعت و دانشگاه وجود دارد، ادامه می دهد: گاهی وقتها صنعت فکر می کند، دانشگاه از جنس 'دانستن' است در حالی که اتفاقا دانشگاه از جنس 'ندانستتن' است و برای همین است که در دنیا برای تحقیقات علمی هزینه های زیادی خرج می شود تا راه حل های برای مسائل پیدا شود.
وی اظهار می کند: وقتی از اقتصاد دانش بینان سخن می گوییم یک جنبه ایجابی دارد که باید اقتصاد را بر پایه دانش فربه اش کنیم و جنبه دیگر سلبی است و از این منظر باید سوراخ هایی که اقتصاد ما را به تحلیل می برند شناسایی کنیم.

** اقتصاد دانش بنیان در گرو علم و پژوهش است
مدیر پارک علم و فناوری استان زنجان نیز با بیان اینکه تحقق اقتصاد دانش بنیان درگرو علم و پژوهش است، می گوید: باید قبول کنیم تنها راه محتوم در اقتصاد، توجه به فعالیت های دانش بنیان است و این راه با تربیت کارآفرینان و توسعه شرکت های دانش بنیان محقق می شود تا اقتصاد ستنی به اقتصاد دانش بنیان تبدیل شود.
داود مرادخانی بر ضرورت توسعه پارک های علم و فناوری و دانشگاههای کارآفرین تاکید می کند و می افزاید: درسال های گذشته مهمترین مشکل در کشور مشکل اقتصادی بوده است، بنابراین از راه ایجاد استارت آپ ها و توسعه فعالیت های دانش بنیان می توان بر بخش قابل توجهی از مشکلات فائق آمد.
وی با بین اینکه اکنون زمان اداره کردن اقتصاد به شیوه سنتی، گذشته است، خاطر نشان می کند: به طور مثال دانشگاه ام آی تی که به عنوان هشتمین اقتصاد دنیا مطرح است، چاه نفت، شرکت خودروسازی و کارخانه فولاد ندارد بلکه این دانشگاه توانسته است با تولید بیش از 2 هزار و 500 استارت آپ، برای سه میلیون نفر شغل ایجاد کند.
مرادخانی با بیان اینکه طی چند سال گذشته فقط 500 استارت آپ در کشور راه اندازی شده است، تصریح می کند: باید بدانیم اگر دانشگاهها وارد عرصه تولید استارت آپ نشوند، در فضای کنونی از اقتصاد دنیا عقب خواهیم ماند.
8068/3088
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان