معرفی باشکوه ترین مساجد تاریخی استانبول

استانبول بزرگترین شهر در کشور ترکیه و یکی از اصلی ترین مقاصد توریستی در بین گردشگران به شمار می رود. این شهر تلفیق بسیار هنرمندانه ای از جاذبه های تاریخی و تفریحی را در کنار هم دارد که همین سبب جذب تعداد زیادی مسافر سالانه می شود

معرفی معروف ترین مساجد استانبول

استانبول بزرگترین شهر در کشور ترکیه و یکی از اصلی ترین مقاصد توریستی در بین گردشگران به شمار می رود. این شهر تلفیق بسیار هنرمندانه ای از جاذبه های تاریخی و تفریحی را در کنار هم دارد که همین سبب جذب تعداد زیادی مسافر سالانه می شود. یکی از نمادهای شهر استانبول پایتخت حکومت عثمانی ها مساجدی است که در این شهر وجود دارد، ده ها مسجد معروف در استانبول وجود دارد که هر کدام از آن کولباری از تاریخ و ظرافت های معماران خود را به نمایش گذاشته اند. ما در این مطلب از مجله ی گردشگری الی گشت قصد داریم تا درباره مساجد استانبول صحبت کنیم. زمانی که به تماشای این مساجد می روید احساس غرور و افتخاری که در دوران امپراتوری عثمانی در این شهر برپا بوده را احساس خواهید کرد.

پیشنهاد می کنیم که قبل از سفر به استانبول حتما یک نگاهی به راهنمای کامل و جامع این شهر بندازید.

مساجد استانبول

مسجد ایاصوفیه در استانبول ؛ Hagia Sophia Museum

یکی از معروف ترین مساجد استانبول که بسیار در بین مسافران و کسانی که به این شهر سفر می کنند محبوب است، مسجد ایاصوفیه است. این مسجد در حقیقت نمادی از شهر استانبول است و در چند قرن متوالی بزرگترین کلیسای جهان به شمار می رفت تا اینکه در سال 1453 به دستور محمد فاتح این کلیسا تبدیل به مسجد شد.

مسجد ایاصوفیه در سال 1353 به دستور آتاتورک تبدیل به یک موزه باشکوه و زیبا شد تا سالانه هزاران گردشگر تور استانبول از این مسجد تاریخی دیدن کنند.

مساحت مسجد ایاصوفیه در استانبول حدود 6 هزار متر مربع است، در ساخت این مسجد طاق ‌ها و ستون ‌ها با ظرافت و هماهنگی بسیار ویژه ای کنار هم قرار گرفته اند. 4 ستون بسیار بزرگ در مسجد ایاصوفیه وجود دارد که وظیفه ی نگه داری 4  طاق بالا را دارند، گنبد اصلی هم بر روی آنها قرا گرفته است. این بنا در مجموع دارای 107 ستون و 9 در است که بزرگ ترین آنها، در وسطی است، این در با چارچوب فلزی و قاب مرمری برای ورود اپراطور طراحی شده بوده است.

جالب است بدانید که زمانی بنای ایاصوفیه در استانبول تبدیل به مسجد شد که ارتش عثمانی توانست قسطنطنیه را فتح کند و در خلال بسیاری از اقداماتش، این کلیسا را با تغییر کاربری به یک مسجد تبدیل کند. پس از آن که ایاصوفیه به مدت 916 سال کلیسا بود، در سال 1453پس از تسخیر کنستانتینپول توسط سلطان محمد دوم عثمانی بلافاصله به ایا صوفیه رفت و دستور تبدیل آن را به مسجد داد و پس از آن ایا صوفیه تا قرن ها به عنوان مسجد باقی ماند.

  • ساعت بازدید از مسجد ایا صوفیه در استانبول
بهار و تابستان پاییز و زمستان
مهلت بازدید: از ساعت 9 تا 19

مهلت تهیه بلیط: نهایتا تا ساعت 18

مهلت بازدید: از ساعت 9 تا 17

مهلت تهیه بلیط: تا ساعت 16

آدرس: Sultan Ahmet, Ayasofya Meydanı, 34122 Fatih/İstanbul, Turkey

مسجد ایاصوفیه

مسجد سلطان احمد (مسجد آبی) ؛ The Blue Mosque

مسجد آبی یا سلطان احمد یکی دیگر از معروف ترین مساجد استانبول است که در دوران امپراتوری عثمانی ها در این شهر ساخته شد. زمانی که حکومت عثمانی در چندین جنگ بزرگ در اواخر قرن هفدهم توانستند موفقیت های بسیاری را بدست بیاورند، به دستور سلطان احمد به نیت شکرگذاری از خداوند این مسجد ساخته شد.

قرار گرفتن مسجد آبی در کنار مسجد ایاصوفیه دلیلی بر معروف آن بود و علاوه بر این از مظر شکوه و جلال هم دست کمی از مسجد همتای خودش ندارد.

نکته ی جالبی که در مورد مسجد آبی باید بدانید این است که بعد از مسجد الحرام اولین مسجدی است که دارای 6 مناره می باشد.

مسجد سلطان احمد یا همان مسجد آبی به دلیل واقع شدن در کنار تنگه بسفر چشم انداز بسیار زیبایی دارد.

ساعات بازدید از مسجد:

8:30 تا 11:30 ؛ 12:00 تا 14:30 ؛ 15:30 تا 16:45

آدرس: Sultan Ahmet, Atmeydanı Cd. No:7, 34122 Fatih/İstanbul, Turkey

مسجد آبی

مسجد رستم پاشا ؛ Rüstem Pasha Mosque

مسجد دیگری که از دوره عثمانی ها در شهر استانبول باقی مانده، مسجد رستم پاشا است. این مسجد که به دستور صدراعظم وقت امپراتوری عثمانیان توسط معمار معروفی به نام سینان در این شهر ساخته شد. مسجد رستم پاشا در سال 1563 تکمیل اما شخص رستم پاشا دو سال قبل از تکمیل این مسجد از دنیا رفته بود. معماری مسجد رستم پاشا بسیار بی نظیر است و به دلیل موقعیت قرارگیری آن در یکی از بازارهای شلوغ شهر استانبول، مساحت کمتری به نسبت مسجد ایاصوفیه و مسجد آبی که از معروف ترین های استانبول هستند نیز برخوردار می باشد.

یکی از مواردی که سبب تمایز مسجد رستم پاشا با دیگر مساجد استانبول شده است، رنگ قرمز به کار رفته در آن است. در زمان عثمانیان ساخت رنگ قرمز ساده نبود، از این روی استادان کاشی سرامیک، محصولات تولیدی شان 180 کیلومتر به سمت شمال این شهر، یعنی استانبول، منتقل می شد تا در ساخت مساجد استانبول مورد استفاده قرار بگیرند. آنها بعد از دهه 1550 به تکنیک ساخت رنگ قرمز دست پیدا کردند.

مسجد رستم پاشا در استانبول از ظرافیت و معماری فوق العاده ای برخودار است شاید بتوان چنین گیرایی و لذت بصری را به وجود 2300 کاشی رنگارنگی نسبت داد که هر مراجعه کنندگی را مسحور زیباییهای فریبنده مسجد رستم پاشا می کند. بنابراین، به همه توصیه می شود که چنانچه سفری به ترکیه و استانبول داشتید، حتما، سری به مسجد رستم پاشا بزنید.

آدرس: Rüstem Paşa, Hasırcılar Cd. No:62, 34116 Fatih/İstanbul, Turkey

مسجد رستم پاشا

مسجد دولماباغچه استانبول ؛ Dolmabahçe Mosque

مسجدی به سبک نئوکلاسیک و امپریالیستی در شهر استانبول به نام دولماباغچه ساخته شده است که قسمتی از کاخ بزرگی به همین نام می باشد. معماری مسجد دولماباغچه به اندازه ای است که بعد از مساجدی مانند ایاصوفیه و سلطان احمد مسافران زیادی برای بازدید از این مسجد به سمت آن می روند.

اولین بار مسجد دولماباغچه توسط فردی به نام بسم الله والمسلمین سلطان ساخته شد و بعد از مرگش سلطان عبدامشید که پسرش بود ساخت آن را کامل کرد.

جالب است بدانید که کاخ دولماباغچه به دستور سلطان عبدالمجید اول بین سال های 1843 تا 1856 در شهر استانبول ساخته شد و بین سال های 1889 تا 1909 به عنوان مرکز اداری اصلی امپراتوری عثمانی مورد استفاده قرار گرفت.

آدرس: Ömer Avni, 34427 Beyoğlu/İstanbul, Turkey

مسجد دولماباغچه

مسجد فاتح استانبول بنایی که قدمت آن به سال 1463 میلادی بر می گردد!

قطعا تا به حال نام منطقه ای به نام فاتح در استانبول به گوشتان خورده است، جالبه بدانید یکی دیگر از مساجد استانبول که در لیست محبوبترین ها قرار می گرد، مسجد فاتح استانبول است. این مسجد در سال 1766 به دلیل زلزله ای که در شهر آمد به شدت آسیب دید اما در سال 1771 با یک طرح کاملا متفاوت مجددا مورد بازسازی قرار گرفت.

معماری مسجد فاتح در استانبول کاملا اسلامی بوده و یکی از زیباترین نمونه های معماری اسلامی  عثمانی در این شهر به شمار می رود. گردشگران زیادی که با خرید بلیط هواپیما استانبول یا تور استانبول به سمت این شهر می روند حتما بازدید از منطقه فاتح و مسجدی که در این محله وجود دارد را در برنامه سفری خودشان قرار دهند.

روزهای یکشنبه هر هفته مردم استانبول برای تفریح به منطقه فاتح می روند و در روزهای چهارشنبه این منطقه محلی برای برپایی بازارهای موقت شهری می باشد.

آدرس: Ali Kuşçu, Hattat Nafiz Cd No:6, 34083 Fatih/İstanbul, Turkey

مسجد فاتیح

مسجد جدید استانبول با قدمت 350 سال

مسجد دیگری در شهر استانبول وجود که تضاد جالبی بین نام آن قدمتش وجود دارد، مسجد جدید قدمتی برابر با 350 سال دارد که توسط اسم والد سلطان عثمانی ساخته شده است. این مسجد جز یکی از جاذبه های بخش تاریخی استانبول است که در کنار بازار ادویه در گلدن هورن در بخش جنوبی پل گالاتا ساخته شده است،

مسجد جدید استانبول دارای 66 گنبد و دو مناره مرتفع است که چشم انداز فوق العاده ای را در افق این شهر به وجود آورده است. با توجه به این که مساجد نقش بسزایی در صنعت گردشگری استانبول دارا می باشند، همواره جمعیت زیادی از مسافران را خواهید دید که در حال غذا دادن به کبوترهای اطراف مسجد جدید هستند برای خرید دانه هم نگران نباشید دست فروش های اطراف مسجد همیشه هستند تا به علاقمندان دانه بفروشند.

آدرس: Rüstem Paşa, Yeni Cami Cd. No:3, 34116 Fatih/İstanbul, Turkey

مسجد جدید استانبول

مسجد ایوب سلطان استانبول ؛ Eyüp Sultan Mosque

در ورودی اصلی تنگه بسفر و نزدیک به شاخ طلایی مسجدی به نام ایوب سلطان وجود دارد که از مهم ترین مساجد کشور ترکیه است. عمده دلیل محبوبیت مسجد ایوب سلطان وجود آرامگاه ایوب ان انصاری از دوستان پیامبر (ص) در آن می باشد. بنابر روایات موجود ایوب انصاری زمانی که عربستان اولین بار قسطنطنیه را محاصره کرده بود، کشته شد.

آخر هفته ها مسلمانان زیادی برای عبادت و راز و نیاز به سمت مسجد ایوب سلطان در استانبول می روند، این مسجد به عنوان چهارمین مکان مقدس بعد از مکه، مدینه و اورشلیم در بین مسلمانان به شمار می رود.

پیشنهاد می کنیم زمانی که به بادید از مسجد ایوب رفتید برای استراحت و تماشای منظره های اطراف به سمت کافه پیر لوتی بروید. این کافه در بالای قبرستان ایوب بر روی یک تپه با چشم انداز بسیار زیبا و وسیع قرار گرفت است.

آدرس: Merkez Mh, Cami Kebir Sk. No:1, 34050 Eyüp/İstanbul, Turkey

مسجد سلطان ایوب

مسجد شاهزاده، بنایی به یاد پسر سلطان سلیمان اول

در بین سال های 1544 تا 1548 مسجدی به نام شاهزاده توسط معمار معروف استابول سینان ساخته شده است. مشجد شاهزاده در استانبول دارای یک باغ بزرگ و دو مناره ظریف و زیبا می باشد که سبب جلوه بخشیدن ویژه ای به این مسجد در شهر استانبول شده اند.

سلطان سلیمان اول مسجد شاهزاده را به یاد پسرش محمد که در سال 1543 فوت کرده بود ساخت و ساختمان مسحد در بین مقبره ها، مدرسه و عمارت های این محدوده قرار گرفته است.

داستان ساخت مسجد شاهزاده در استانبول از این قرار بوده که دستور ساخت آن توسط فردی به نام سلطان سلیمان اول، حاکم وقت حکومت عثمانی به یاد فرزندش محمد داده شد؛ در واقع پدر شاهزاده زمانی دستور به ساخت این مسجد را داد که فرزندش در سن ٢٢ سالگی و در سال ١54٣ میلادی، در گذشت. سلطان سلیمان اول نیز به معمار سینان که یکی از معروف ترین معماران وقت قلمرو عثمانی که بیشتر ساختمان های معروفی که امروزه در ترکیه و علی الخصوص استانبول می بینید از طراحی ها و ساخته های او هستند را به حضور احضار کرد و دستور ساخت این مسجد به یاد پسرش به او داد. البته این مسجد از اولین ساخته های او محسوب می گردد.

آدرس: Kalenderhane, Şehzadebaşı Cd. No:44, 34134 Fatih/İstanbul, Turkey

مسجد شاهزاده

مسجد اورتاکوی استانبول ؛ Ortaköy Mosque

یکی دیگر از مساجد استانبول که از آن به عنوان متفاوت ترین مسجد استانبول یاد می شود، مسجد اورتاکوی یا مسجد مجیدیه است. این مسجد به دلیل قرار گرفتن در تنگه بسفر به مروارید درخشان منطقه معروف است و سبک معماری به کار رفته در آن گوتیک است.

گردشگران می توانند در حین قایق سواری در تنگه بسفر منظره ی زیبایی از مسجد اورتاکوی را بر روی آب تماشا کنند. مسجد اورتاکوی، بنایی است که فرهنگ شرق و غرب استانبول را به رخ می کشد.

معمار مسجد اوتاکوی در استانبول فردی به نام نیکوقوس بوده وی سبکی که برای ساخت این مسجد در نظر گرفته نئوباروک بوده است. در طول تاریخ مسجد اورتاکوی بارها مورد بازسازی قرار گرفت و آخرین بازسازی  که در این مسجد صورت گرفت سال 2014 بود.

نمای بیرونی مسجد اورتاکوی در استانبول از جنس سنگ مرمر استفاده شده است و با کمی دقت به آن متوجه خواهید شد که برجسته کاری ها و نقش و نگارهای زیادی را شامل می شود. ساختمان مسجد اورتاکوی در استانبول به دو بخش تقسیم می شود و بر روی بخش اصلی آن گنبدی زیبا به چشم می خورد.

آدرس: Mecidiye Neighborhood, Mecidiye Bridge, Beşiktaş district, İstanbul, Turkey

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان