بسته فرهنگی میزان؛

باید حجاب شرعی گسترش داده شود/مهم‌ترین سفارش اسلام درباره ازدواج چیست؟

دوازدهمین روز از مرداد ماه ۱۳۹۸ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) اشاره کرد. تاریخ انتشار: ۱۶:۵۵ - ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - کد خبر: ۵۳۸۶۱۶

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، دوازدهمین روز از مرداد ماه 1398 با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) اشاره کرد.

حضرت فاطمه و علی (ع) بهترین الگوی ازدواج برای جوانان/مهم‌ترین سفارش اسلام درباره ازدواج چیست؟

یک کارشناس علوم قرآنی گفت: سفارش اسلام در ازدواج، توجه به هم شأنی عروس و داماد است و یکی از مهم‌ترین موارد هم شأنی، هم ترازی در ایمان و اسلام است، در جریان ازدواج حضرت فاطمه (س) نیز افراد زیادی خواهان ازدواج با ایشان بودند.

سید محمد امام کارشناس علوم قرآنی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان با اشاره به الگوی مناسب ازدواج و سفارشات دین مبین اسلام برای این عمل مهم گفت: با ازدواج یکی از محکم‌ترین بنیان‌های جامعه تشکیل می‌شود، بنیانی که نیازمند چارچوب‌های اصلی و اساسی است، زن و مرد باید با توجه به الگو‌های مناسب برای حفظ و حراست این حریم مقدس تلاش کنند و این الگو برداری را می‌توانند از زندگی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) داشته باشند.

وی ادامه داد: در آیات و روایات سفارش‌های فراوانی به منظور تحکیم پایه‌های زندگی انجام شده است، در روایتی آمده پیامبر (ص) به حضرت زهرا (س) درخصوص آیین زندگی و همسرداری تذکراتی داده است. ایشان به دختره عزیزشان تأکید کردند که چیزی را از همسرت نخواه که نتواند آن را تهیه کند و باعث شرمندگی‌اش در مقابل همسر و خانواده شود. این سفارش بیانگر این امر است که وارد شدن به زندگی نیازمند توجه به الگو و اسلوب‌های زندگی است. فردی که وارد زندگی مشترک می‌شود باید به روشی زندگی کند که بینش را به همسرش نزدیک کند طرز تفکر یکسان داشت و یاباید در برخی موارد طرز فکرش را تغییر دهد.

ازدواج حضرت فاطمه (س) و حضرت علی (ع) بهترین الگو برای زندگی جوانان است

امام یکی از نکاتی‌ترین اساسی ازدواج را هم شأنی عروس و داماد دانست و افزود: سفارش اسلام در ازدواج، توجه به هم شأنی عروس و داماد است و یکی از مهم‌ترین موارد هم شأنی، هم ترازی در ایمان و اسلام است. در جریان ازدواج حضرت فاطمه (س) نیز افراد زیادی خواهان ازدواج با ایشان بودند؛ کسانی که از جایگاه اجتماعی یا اقتصادی بالایی برخوردار بودند، ولی همه آن‌ها با جواب رد روبرو شد. تقدیر الهی برای فاطمه (س) برتر از آن بود که فکر‌های مادی می‌انگاشتند.

این کارشناس علوم قرآنی با اشاره به جایگاه حضرت زهرا (س) ابراز کرد: اصحاب پیامبر فهمیده بودند که جریان ازدواج فاطمه (س) آسان نیست و هر فردی نمی‌تواند با او ازدواج کند؛ هرچند جایگاه مادی و اجتماعی بالایی داشته باشد. شوهر فاطمه (س) باید شخصیتی باشد که از نظر کمالات معنوی و سجایای اخلاقی، پشت سر پیامبر بوده و چنین فردی کسی نبود غیر از علی بن ابی طالب علیه السلام، همراه همیشه پیامبر صلی الله علیه و آله. آن حضرت همیشه می‌فرمود لو لم یخلق علیٌ لم یکن لفاطمة کفو (هر گاه علی آفریده نمی‌شد، کسی که لایق همسری فاطمه باشد وجود نداشت).

وی در خصوص تعیین میزان مهریه برای ازدواج اظهار کرد: مشخص کردن میزان مهریه، از شرایط عقد در اسلام است تعیین مهریه اندک و مناسب رویکردی بود که از سوی پیامبر (ص) اتخاذ شد. حضرت محمد (ص) که نخستین مجری دستورات اسلام ازدواج آسان و تفاهم را که شاکله اصلی زندگی است در زمان ازدواج دخترش با حضرت علی (ع) به اجرا گذاشت. ساده زیستی و ازدواج آسان بزرگترین و مهمترین مسئله‌ای است که می‌تواند کلید راه حل بسیاری از چالش‌های زوج‌های جوان امروز باشد.

برای مشاهده ادامه خبر اینجا  کلیک کنید. 

حضور پیمان معادی در فیلم جدید محمدحسین مهدویان/شروع فوق‌العاده «درخت گردو» برای حضور در فجر

پیمان معادی بازیگر مطرح سینمای کشور به عنوان نخستین بازیگر فیلم سینمایی «درخت گردو» تازه‌ترین ساخته محمدحسین مهدویان انتخاب شد.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، پیمان معادی بازیگر مطرح سینمای کشور به عنوان نخستین بازیگر فیلم سینمایی «درخت گردو» تازه‌ترین ساخته محمدحسین مهدویان انتخاب شد. 

این نخستین همکاری پیمان معادی و محمدحسین مهدویان در عرصه سینما محسوب می شود، مهدویان در فیلم جدید خود تغییرات فراوانی داشته و انتخاب معادی برای بازیگر نقش اول مرد نشان دهنده تغییر در شیوه انتخاب بازیگر این کارگردان است. 

حضور پیمان معادی در فیلم جدید محمدحسین مهدویان/شروع فوق‌العاده «درخت گردو» برای حضور در فجر

البته اخباری مبنی احتمال همکاری مجدد هادی حجازی‌فر با مهدویان شنیده می شود، حجازی فر این روزها در شهر خوی زادگاهش به سر می‌برد، نکته جالب توجه آنجاست که فیلمبرداری و انتخاب لوکیشن فیلم درخت گردو نیز در شهر ارومیه و شهرهای اطراف آن است، این تلاقی احتمال حضور حجازی فر در فیلم مهدویان را دو چندان می کند. 

شنیده می‌شود که فیلم جدید مهدویان علاوه بر معادی از حضور چهره های پرتعدادی برخوردار بوده و نوعی فیلم درخت گردو پر بازیگرترین کار مهدویان در پنجمین تجربه وی در عرصه کارگردانی است. 

محمدحسین مهدویان کارگردان جوان اما موفق سینمای ایران چندی پیش با انتشار عکسی از آغاز تولید پنجمین اثر سینمایی خود با نام "درخت گردو" خبر داد.

برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید. 

عدم رعایت قانون کپی‌رایت نویسندگان را دلسرد کرده/هنوز با فرهنگ «حق مالکیت مولف» فاصله زیادی داریم

نویسنده نمایشنامه «یک آیه یک نمایش» گفت: آسیب‌های امروز در حوزه ادبیات موضوعاتی هستند که عموما در جامعه رخ می دهد و بی توجهی به این مقوله نشان می دهد هنوز با فرهنگ نگارش تا رسیدن به قانون کپی رایت و به رسمیت شناختن حقوق مولف و حق مالکیت مولف فاصله زیادی داریم.

محمدرضا آزاد نمایشنامه‌نویس و پژوهشگر تئاتر در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، به یکی از بزرگترین مشکلات در حوزه نگارش نمایشنامه‌نویسی اشاره کرد و گفت: نبود  قوانین مناسب و عدم توجه به قانون کپی‌رایت در جامعه امروز به یک معضل تبدیل شده که نویسندگان را نگران می‌کند. انتشار محتوای نمایشنامه‌های نوشته شده در فضای مجازی بدون قید نام نویسنده بسیار رواج یافته است، این امر پیام ناامنی برای نویسنده‌ای که با مشکلات فراوان اقدام به نگارش نمایشنامه کرده دارد.

وی با اشاره به  تلاش نویسندگان برای تولید محتوا و نمایشنامه‌های مناسب برای اقشار مختلف جامعه ادامه داد: نویسندگان زمان و انرژی بسیاری را برای تولید یک نمایشنامه و یا کتاب مناسب برای همه اقشار صرف می‌کنند و دوست دارند تا آثار با نام خودشان عرضه و به مخاطب معرفی شود.

آزاد تصریح کرد: وقتی کتاب چاپ می‌شود نویسنده مطمئن است که اثرش برای همیشه به نوعی با نام خودش به ثبت رسیده درحالی که وقتی محتوا در فضای مجازی منتشر می‌شود نویسنده دیگر نه مالک اثر تولید شده خود است و نه کنترلی بر آن دارد، این آسیب بیشتر در حوزه نمایشنامه‌ها به چشم می‌خورد.

تیتر
این نمایشنامه‌نویس به جذابیت فضای مجازی اشاره و اظهار کرد: فضای مجازی جذابیت‌های خاص خود را دارد و در این فضا تعداد مخاطبان «نمایشنامه» بسیار زیاد است اما این دست از آثار بسیار سریع و بدون قید نام نویسنده دست به دست و در بین مردم منتشر می شود و نویسنده به نوعی از غافله عقب می ماند.

وی به نگرانی‌‏ها و مشکلات حوزه نمایشنامه‌نویسی اشاره و تاکید کرد: عدم نظارت بر فضای مجازی و بی توجهی به حق کپی رایت از سوی کاربران فضای مجازی نویسندگان را دلسرد می‌کند و حق مالکیت و ثبت اثر را برای نویسنده مخدوش می‌کند.

برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید. 

حضور چهره‌ها ربطی به رونق تئاتر ندارد/تئاتر‌های خصوصی تبدیل به بنگاه شده‌اند

بازیگر سریال «گاندو» گفت: از نظر من حضور چهره‌ها ربطی به رونق تئاتر ندارد چرا که تئاتر ذات کامل یافته خودش را دارد، تئاتر‌هایی بودند که کلی بازیگر چهره در آن حضور داشتند، اما درآمدشان کفاف هزینه سالن را هم نمی‌داد.

اتابک نادری بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان در خصوص فعالیت‌های اخیرش در عرصه بازیگری گفت: پس از سریال «گاندو» به کارگردانی جواد افشار و تهیه‌کنندگی مجتبی امینی که به‌تازگی پخش آن از شبکه 3 به پایان رسید، سریال «سلام آقای مدیر» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا توانا و تهیه‌کنندگی منوچهر شاهسواری از شبکه 2 را در حال پخش دارم.

وی در همین راستا ادامه داد: در حوزه تئاتر نیز نمایش «مغازه خودکشی» نوشته باقر سروش که از رمانی به همین نام نوشته «ژان تولی» اقتباس‌شده است را به کارگردانی علیرضا مهران و تهیه‌کنندگی سحر مختار زادگان را تا آخر مرداد در تئاتر شهرزاد بر روی صحنه دارم و همچنین مشغول به تمرین نمایش «بازرس» به کارگردانی شهرام مقصودی هستم که قرار است در نوزدهمین دوره جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی از 20 تا 26 مرداد روی صحنه برود و پس از جشنواره، اجرای عمومی خواهد داشت که من در کنار هنرمندانی مانند آناهیتا همتی، افشین هاشمی و ... به ایفای نقش می‌پردازم.

حضور چهره‌ها ربطی به رونق تئاتر ندارد/تئاتر‌های خصوصی که تبدیل به بنگاه شده‌اند

بازیگر سریال «گاندو» در خصوص نمایش «مغازه خودکشی» و نقش خود در این مجموعه اظهار کرد: این تئاتر دارای موضوع جذابی است و داستان شهری را روایت می‌کند که مردمانش ناامید هستند و انگیزه زندگی ندارند و مغازه‌ای در آن شهر است که ادوات خودکشی می‌فروشد و من در این نمایش، نقش معلم عاشق‌پیشه ناامید را بازی می‌کنم و از بازیگران این نمایش می‌توان به وحید آقاپور، نوشین تبریزی، سوسن مقصودلو، سحر مختار زادگان، احسان سخی، فرهاد رشیدی، سامان میرحسینی، یاشار نادری و ... اشاره کرد.

وی در ادامه در خصوص سریال «سلام آقای مدیر» و نقش خود در این مجموعه اظهار کرد: داستان این مجموعه تلویزیونی در مورد مدرسه‌ای قدیمی است که این مدرسه، یک مدیر جوان و جدید دارد که «روزبه حصاری» ایفای این نقش را به عهده دارد و قصه حول مشکلات زندگی فردی دانش‌آموزان این مدرسه می‌چرخد که در این‌ بین من و «داریوش فرهنگ» نقش دو معاون این مدرسه را به عهده‌ داریم و بسیار خوشحالم که کار مورد استقبال بینندگان قرارگرفته است و مردم در بیرون اظهار لطف می‌کنند و عموماً قصه را باورپذیر تلقی کردند و قصه را همراهی می‌کنند.

برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید. 

مسئله پوشش را نباید با حجاب شرعی اشتباه گرفت/دین را آنطور که هست به جوانان انتقال دهیم

تهیه کننده و کارگردان مستندساز انقلابی گفت: برای آموزش دادن مسائل فرهنگی و تببین و روشنگری در مسائل مذهبی باید حرف دین را آن طور که گفته نه آن طور که دوست داریم به مخاطب جوان انتقال دهیم، زیرا نسل جوان باید با متن درست و صریح دین آشنا شوند.

 شیدا نیکوروین تهیه کننده و کارگردان مستند "بی مرز، با حجاب" در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، درخصوص لزوم آشنایی بیشتر و بهتر نسل جوان با مباحث دینی گفت: برای آموزش دادن مسائل فرهنگی و تببین و روشنگری در مسائل مذهبی باید حرف دین را آن طور که گفته و نه آن طور که دوست داریم به مخاطب جوان انتقال دهیم، زیرا نسل جوان باید با متن درست و صریح دین آشنا شود. 

وی با اشاره به تفکر منطقی نسل چهارم و پنجم انقلاب اسلامی تاکید کرد: خوشبختانه در کشور ما امروزه جوانان بسیاری با اعتقاد و ایمان به مسائل دینی نگاه می کنند، تفکر و نگرش نسل جوان انقلاب به شدت تفکر روشنگری است که خودش به درستی و با هدایت معقول راه را پیدا می کند. 

دین را آنطور که هست به جوانان انتقال دهیم نه آنطور که می‌خواهیم/باید حجاب شرعی را گسترش دهیم///////////سه شنبه

تهیه کننده مستند "بی مرز با حجاب" با تاکید بر راه رفتن روی خط دین اظهار کرد: این را نباید به هیچ عنوان فراموش کنیم که نسل قدیم هر چند که باید خودش را با علوم و اتفاقات روز آشنا کند اما به هیچ وجه نباید برای رسیدن به نسل نو از اصول دین عدول کند. 

وی در همین راستا ادامه داد: به فرض مثال یک خانم محجبه نمی تواند برای نزدیکی به نسل جوان از حجاب خود کم کند و یا برای اینکه به نسل جوان نزدیک شود کارهایی را انجام دهد که حجابش بیشتر حالت دکور پیدا کند.

این مجری تلویزیون اشاعه حجاب شرعی را وظیفه همگانی خواند و افزود: مسئله پوشش را نباید با حجاب شرعی اشتباه گرفت، این دو کاملاً با یکدیگر مجزا هستند، ما باید سعی کنیم تا حجاب شرعی گسترش داده شود.

وی ادامه داد: مسئولین فرهنگی باید به شدت دقت کنند که از برخی جریانات رو دست نخورند، به فرض مثال جریانی راه افتاده که فرد می تواند حجاب داشته باشد اما می‌تواند چادری نباشد، از سویی می گویند حفظ آراستگی اصلاً بد نیست، شاید این کلمات در ابتدا بار معنایی خوبی داشته باشد اما گول زننده هستند و حاصل جریانی انحرافی که در طولانی مدت تاثیر خود را می گذارند. 

برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید. 


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان