محاسبه حقوق بازنشستگی تامین اجتماعی چگونه است؟

رئیس گروه محاسباتی بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی عنوان کرد: حقوق بازنشستگی سازمان تامین اجتماعی بر اساس میانگین دستمزد دو سال آخر که به سازمان اعلام شده تعیین می‌شود، به همین دلیل افراد تحت پوشش باید سوابق بیمه‌ای خود را به دقت بررسی کنند.

بنفشه محمودیان درباره وضعیت سالمندی در ایران و جهان اظهار کرد: شیب تند حرکت به سوی میانسالی در ایران نیازمند آمادگی‌های ویژه‌ای است. وقتی معیشت افراد جامعه بواسطه اتفاقاتی نظیر سالمندی، از کار افتادگی، بیماری و بیکاری به خطر می‌افتد، تامین اجتماعی از افراد حمایت می‌کند و پوشش بیمه‌ای آن، به افراد اطمینان می‌دهد که از حمایت‌های لازم برخوردار هستند.

tamin.jpg

وی افزود: حمایت‌های بلند مدت تامین اجتماعی از جمله مستمری‌ها و به‌ویژه مستمری بازنشستگان متناسب با مدت پرداخت حق بیمه و مدت پوشش بیمه‌ای در زمان رسیدن به سن خاص پرداخت می‌شود. بنابراین باید در جوانی و زمان اشتغال به مقوله معیشت و حقوق سالمندی برای بهره‌برداری در زمان لازم توجه ویژه‌ای داشت.

رئیس گروه محاسباتی بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی گفت: بر اساس قانون مدرن تامین اجتماعی کارفرمایان موظف هستند تا افرادی را که به هر عنوان تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیستند را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی در آورند و حق بیمه مربوطه را پرداخت کنند.

محمودیان با تاکید بر اینکه پرداخت مستمری در پیری با توجه به سوابق بیمه شدگان صورت می‌گیرد، بیان کرد: لازم است بیمه شدگان به سوابق بیمه‌ای خود توجه کنند تا به صورت پیوسته و با دستمزدهای صحیح به سازمان اعلام شده باشد.

وی درباره سن مجاز دریافت مستمری گفت: طبق ماده ۷۶ قانون تامین اجتماعی مردان و زنان به صورت عام با داشتن شرایط سنی و سوابق بیمه‌ای مختلف می‌توانند بازنشسته شوند. یکی از این شرایط پرداخت و احصای ۳۰ سال حق بیمه مستمر است. اگر شرایط گفته شده فراهم باشد آقایان با ۵۰ سال و بانوان با سن ۴۵ سال می‌توانند از مزایای بازنشستگی بهره‌مند شوند.

رئیس گروه محاسباتی بیمه‌ای سازمان تامین اجتماعی نحوه محاسبه حقوق و مستمری بازنشستگی را تشریح کرد و گفت: میانگین دستمزد دو سال آخر افراد نسبت به سابقه بیمه‌ای آنها مبنای محاسبه قرار می‌گیرد. به عنوان مثال اگر یک بیمه شده با ۲۰ سال سابقه بازنشسته شود، مستمری او بیست سی‌ام میانگین دستمزد دو سال آخری است که طی لیست بیمه به سازمان اعلام شده است.

محمودیان درباره دستمزدهای کمتر از حداقل حقوق اعلام شده از سوی سازمان هشدار داد و تاکید کرد: گرچه دستمزد از سوی کارفرما اعلام می‌شود اما دقت خود بیمه شده نیز الزامی است. اگر دستمزد بیمه شده کمتر از حداقل دستمزد آن سال باشد، بر اساس یک ماده قانونی مابه‌التفاوت این دو از محل پیش‌بینی شده پرداخت می‌شود تا معیشت مستمری بگیر از حدی پایین‌تر نرود.

وی که در برنامه‌ای رادیویی صحبت می‌کرد افزود: حداقل حقوق و مزایا هر ساله در هیات وزیران بر اساس تورم ترمیم می‌شود تا حقوق پرداختی به بازنشستگان میزان مکفی را داشته باشد. همچنین سازمان تامین اجتماعی مبالغ دیگری را تحت عنوان کمک هزینه‌های جنبی به بازنشستگان پرداخت می‌کند که با توجه به شرایط افراد، متفاوت است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان