روسیه جاه طلبی آمریکا را عامل مسابقه تسلیحاتی دانست

نیویورک- ایرنا- معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد جاه‌طلبی‌های ژئوپولیتیک آمریکا را عاملی برای نزدیک شدن به مسابقه تسلیحاتی دانست و گفت: آزمایش موشکی اخیر آمریکا نشان می‌دهد این کشور از مدت‌ها پیش معاهدات مربوطه را نقض می‌کرده است.

روسیه جاه طلبی آمریکا را عامل مسابقه تسلیحاتی دانست

دیمیتری پولیانسکی عصر پنج شنبه در نشست شورای امنیت که با موضوع تهدیدهای صلح و امنیت بین المللی و به درخواست روسیه و چین به دلیل آزمایش موشکی اخیر آمریکا برگزار شد، این مطلب را مطرح کرد.

وی با اشاره به خروج آمریکا از پیمان موشک هسته ای میانبرد موسوم به آی ان اف، افزود: این پیمان برای معماری امنیت منطقه ای و جهانی بسیار اهمیت داشت.

سفیر روسیه در سازمان ملل متحد ادامه داد: این سند در طول جنگ سرد و شرایطی توافق شده است که روابط دشوار بین المللی وجود داشت اما رهبران شوروی آن زمان و آمریکا توانستند به یک توافق دست یابند.

پولیانسکی اضافه کرد: آی ان اف از این جهت بسیار اهمیت دارد که توانست اعتماد متقابل را در روابط بین المللی ایجاد کند و برای نخستین بار جامعه بشری، پس از چندین دهه این فرصت را یافت تا از رویارویی و مقابله دوری جویند و با این توافق و گسترش آن، زندگی را بهتر سازند.

وی خاطرنشان کرد: اما از زمانی که روسیه و ایالات متحده این پیمان را عملی کردند به تدریج واضح تر و روشن تر شد که این پیمان همچون سایر توافق های مربوط به خلع سلاح و کنترل تسلیحاتی برای مقامات آمریکایی ناخوشایند است.

معاون اول نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد با بیان اینکه آمریکا به دنبال تحمیل برنامه های یکجانبه خود در روابط بین المللی است، تاکید کرد: نخستین قربانی این جاه طلبی های واشنگتن، پیمان آی بی ام بود که پس از انعقاد آن در اواخر دهه 1990، آمریکا در سال 2003 اعلام کرد می خواهد موشک هایی را برای سیستم دفاع موشکی در اروپای شرقی مستقر کند.

پولیانسکی با اشاره به آزمایش موشکی اخیر آمریکا اظهار کرد: در 18 ژوئیه درست دو هفته پس از خروج از معاهده آن ان اف، واشنگتن موشک با برد متوسطی را با استفاده از سیستم پرتاب mk-41 شلیک کرد.

وی با بیان اینکه از ابتدای انعقاد این پیمان، واشنگتن بهانه ها و بیانیه های متعددی درباره آن منتشر کرد، افزود: این آزمایش موشکی نشان می دهد که واشنگتن از مدت ها پیش این معاهده را نقض می کرده است.

سفیر روسیه در سازمان ملل متحد ادامه داد: مارک اسپر وزیر دفاع آمریکا در اوایل ماه اوت اعلام می کند که قصد استقرار موشک های برد متوسط و کوتاه را دارند، اگر نقض این پیمان نشده باشد، امکان ایجاد چنین سلاح هایی در این مدت کوتاه امکان پذیر نیست.

پولیانسکی با بیان اینکه درخواست روسیه برای این نشست، افشاگری علیه ریاکاری آمریکا نبوده است، اضافه کرد: یک متخصص سلاح هم می تواند به این نتیجه برسد، همه چیز درباره عملکرد واشنگتن روشن است.

وی با انتقاد از عملکرد کشورهای اروپایی نسبت به خروج آمریکا از این پیمان، گفت: این اقدام تنها نابودی معاهده آی ان اف نبود بلکه تخریب معاهده منع گسترش سلاح های اتمی است که به دنبال ایجاد مسابقه تسلیحاتی پدید می آید.

معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل متحد افزود: آیا همکاران اروپایی ما خوشحال هستند و ترجیح می دهند که در ماه دسامبر، دکمه قرمز فشرده شود؟ آیا متوجه می شوید که به دلیل جاه طلبی های ژئوپلیتیک ایالات متحده، ما در یک قدمی مسابقه تسلیحاتی هستیم که به هیچ وجه نمی تواند کنترل یا تنظیم شود؟

پولیانسکی با ابراز نگرانی از چشم انداز این رفتار آمریکایی ها، ادامه داد: آیا رئیس جمهوری ترامپ را باور دارید که می گوید آمریکا برای مسابقه تسلیحاتی آماده است چرا که می خواهد به صورت مادی و معنوی بر دشمنان خود غلبه یابد.

وی با اشاره به بودجه نظامی نظامی آمریکا که بیش از 760 میلیارد دلار اعلام شده است، اضافه کرد: بودجه پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) هم یک تریلیون و 400 میلیارد دلار اعلام شده است در حالی که بودجه نظامی روسیه تنها 60 میلیارد دلار یعنی 20 برابر کمتر از بودجه ناتو است.

سفیر روسیه در سازمان ملل متحد با تاکید بر اینکه رفتارهای پر خطر آمریکا افزایش یافته است، اظهار کرد: تنها تصور کنید با این بودجه نظامی چگونه می شد با ایجاد توسعه پایدار به فقرای کشورهای در حال توسعه و حتی توسعه یافته کمک کرد.

پولیانسکی به کاهش کمک های آمریکا به فعالیت های حفاظت از صلح سازمان ملل متحد هم اشاره کرد و افزایش بودجه نظامی آن را نوعی بی احترامی به کشورهای عضو سازمان ملل متحد توصیف کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان