آغاز داوری‌های کتاب سال از مهر ماه/ انتقاد دبیر جایزه از نبود جریان نقد علمی در کشور

دبیرجایزه کتاب سال با اشاره به آغاز داوری‌های جایزه کتاب سال از مهر ماه گفت:‌ بارها خواسته‌ایم که نهادهای فعال در حوزه نشر‌، برگزیده‌های کتاب سال را به نقد بگذارند،‌ اما چنین نشده است.

آغاز داوری‌های کتاب سال از مهر ماه/ انتقاد دبیر جایزه از نبود جریان نقد علمی در کشور

حجت‌الاسلام والمسلیمن محمدعلی مهدوی‌راد، دبیر جایزه کتاب سال در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم،‌ از آغاز داوری‌های این دوره جایزه از مهر ماه خبر داد و گفت:‌ با توجه به اینکه هنوز کتاب‌هایی از سوی ناشران و مؤلفان به دبیرخانه جایزه واصل می‌شود،‌ داوری‌ها را از مهر ماه آغاز خواهیم کرد.

وی ادامه داد: البته داوری‌های اولیه برای انباشت نشدن کتاب‌ها آغاز شده و ما غربالگری اولیه را درحال انجام داریمن،‌ هر کتاب جدیدی هم که وارد شود،‌ در چرخه این غربالگری قرار می‌گیرد.

مهدوی‌راد تصریح کرد:‌ در طول سه سال گذشته ما مسئولیت را از دبیرخانه جایزه به تولیدکنندگان آثار سپردیم‌، به عبارت دیگر از مترجمان،‌ مؤلفان و مؤسسات نشر خواستیم که آثار را خودشان به دبیرخانه ارسال کنند، البته امسال نیز این نکته را در نظر گرفتیم که ممکن است کتاب‌هایی از دست برود، به همین دلیل خود نیز به بررسی آثار پرداختیم.

وی افزود:  خانه کتاب سالنی را برای گردآوری تمامی کتاب‌های چاپ اول که به خانه کتاب ارسال می‌شوند‌، اختصاص داده است‌ که ما کتاب‌هایی را که ممکن است از دست رفته باشند، از این مکان به گردونه داوری‌ها وارد کردیم.

مهدوی‌راد با اشاره به استفاده از جریان کتاب سال و داوری‌هایی که انجام می‌شود،‌ در حوزه‌های مختلف سیاست‌گذاری نشر‌ف کتاب‌شناسی‌ها،‌ سیاست‌گذاری‌های موضوعی علوم و ... گفت: نهادهای مختلفی چون وزارت علوم می‌توانند به صورت موضوعی از دستاوردهای کتاب سال در سال‌های اخیر بهره‌مند شوند،‌ برای نمونه اگر قرار باشد تحولات علمی مربوط به یک حوزه خاص بعد از انقلاب بررسی شود،‌ اطلاعاتی که کتاب سال در طول این سال‌ها گرداوری کرده است‌، منبع بسیار خوبی خواهد بود.

دبیر جایزه کتاب سال با انتقاد از نبود جریان نقد علمی در کشور گفت:‌ سه سال است ما پیشنهاد کرده‌ایم که بلافاصله پس از اعلام نتایج کتاب سال‌، کتاب‌های برگزیده به نقد گذاشته شود‌، ماحصل این نقدها برای جریان نشر و علم کشور بسیار سودمند خواهد بود،‌ اما تاکنون اجرایی نشده است.

وی با اشاره به معیارهای داوری‌ کتاب سال یادآور شد:  ما علاوه بر محتوای یک اثر‌، حروف چینی، طراحی، صفحه پردازی، طراحی جلد و ... را نیز بررسی کرده و امتیاز می‌دهیم،‌ اگر این جریانات نقد برگزار شود،‌ در حوزه های مختلف نشر از جمله طراحی جلد و ... نیز به استانداردها نزدیک خواهیم شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان