کمک فرانسه برای رفع بحران سیاسی و اقتصادی سودان

تهران - ایرنا - ژان -ایوه لو دریان، وزیر خارجه فرانسه با اعلام کمک ۶۰ میلیون یورویی به دولت سودان تاکید کرد که تلاش می کند نام این کشور را از فهرست سیاه کشورهای حامی تروریسم آمریکا خارج کند.

کمک فرانسه برای رفع بحران سیاسی و اقتصادی سودان

به گزارش روز سه شنبه خبرگزاری فرانسه از خارطوم، وی ضمن تاکید بر اعطای کمک اقتصادی به سودان برای بهتر پیمودن راه دمکراسی گفت که خروج نام سودان از لیست سیاه حامیان تروریسم آمریکا به  این کشور کمک می کند تعامل بهتری را با جامعه بین الملل برقرار کند و برای پرداخت بدهی های خارجی خود از کشورهای خارجی کمک بگیرد.

لودریان که برای سفر یک روزه در خارطوم بسر می برد شامگاه دوشنبه بعد از ادای احترام به اعتراضات صلح آمیز در سودان که به سرنگونی عمرالبشیر، رئیس جمهوری سابق این کشور منجر شد، در گفت وگو با خبرنگاران گفت: امروز با سودان جدیدی روبرو هستیم که فرانسه سعی دارد با حمایت از آن راه عبور دولت و ملت سودان از بحران های اقتصادی و سیاسی را هموار سازد.

وی در این سفر که نخستین سفر یک مقام عالی رتبه فرانسوی طی یک دهه گذشته به سودان است گفت: "ما با شرکای اروپایی خود به منظور برداشتن نام سودان از فهرست کشورهای حامی تروریسم تلاش خواهیم کرد و در عین حال پاریس 60 میلیون یورو به عنوان کمک در اختیار خارطوم قرار می دهد.

وزیر خارجه فرانسه همچنین در یک کنفرانس خبری مشترک با اسماء عبدالله، همتای سودانی خود تاکید کرد: پاریس از اولویت‌های اصلی سودان مانند بازسازی اقتصادی و دستیابی به توافقات صلح با جنبش‌های مسلح در مناطق درگیر در دارفور، کردفان جنوبی و نیل آبی حمایت می‌کند".
وی ضمن اعلام حمایت پاریس از مقامات دولت انتقالی سودان گفت که پاریس ابتدا  15 میلیون یورو از  60 میلیون یورو را فوری در اختیار خارطوم قرار می دهد تا به روند تحول مسالمت‌آمیز در سودان کمک کرده باشد.

لودریان همچنین تاکید کرد: فرانسه به همگام بودن سودان در مسیر پیوستن به جامعه جهانی و تحقق صلح با جنبش‌های مسلح امیدوار است و ما برای قانع کردن تمامی جنبش‌های مسلح جهت پیوستن به روند صلح تلاش می‌کنیم و از مقامات این کشور برای دستیابی به صلح فراگیر طی شش ماه نخست دوره انتقالی حمایت می‌کنیم.

وزیر خارجه فرانسه همچنین طی این سفر با عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای حاکمیتی سودان، عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر دولت انتقالی و اسماء محمد عبدالله دیدار کرد.

نخست وزیر سودان نیز بر اصرار کشورش به تقویت روابط و همکاری با فرانسه تاکید کرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان