در ایران نیز چندین سال است که بسیاری از شرکتها و سازمانها جهت ارتقا سیستم ارتباطی خود از فناوری VoIP بهره میگیرند و بسیاری از شرکتهای دارندهی پروانه FCP اقدام به ارائهی سرویسهای VoIP کردند. در ادامه اپراتورهای ثابت ارائه دهنده خدمات VoIP به لحاظ امکانات و قیمت سرویس با هم مقایسه شده تا زمینهای برای تصمیم گیری راحتتر شرکتهای متقاضی این فناوری فراهم آید.
رسپینا (نکسفون)
رسپینا با ارائهی دو راهکار مبتنی بر VoIP ، نیازهای ارتباطی سازمانهای بزرگ و کوچک را در نظر گرفته است. این سرویس با نام تجاری نکسفون به عنوان تلفن ثابت سازمانی (VoIP) به بازار عرضه شده است و در قالب دو راهکار پرو و پرایم ارائه میشود. رسپینا همچون سرویس پهنای باند اختصاصی، سرویس تلفن خود را نیز تنها به سازمانها ارائه میدهد.
نکسفون پرو مبتنی بر فناوری Hosted PBX طراحی شده است. سرویس تلفن Hosted PBX از ارتباطات IP جهت برقراری تماسهای تلفنی استفاده میکند و به شرکتها اجازه میدهد تماسها را بر روی اینترنت برقرار کنند. Hosted PBX برخلاف سیستمهای سنتی به سختافزارهای پیچیده نیاز ندارد.، به همین دلیل مشترکین نکسفون پرو نیاز به خرید تجهیرات ندارند و سرویس تلفن آنها بر روی سرورهای ابری رسپینا میزبانی میشود.
امکان بهرهگیری از این سرویس روی سیستم عاملهای iOS و Android با اپلیکیشن نکسفون و همچنین روی پنل تحت وب نکسفون امکانپذیر است. لازم به ذکر است شرکت رسپینا اعلام کرده است که این سازمان اولین شرکتی است که به صورت کامل این سرویس را در ایران راهاندازی کرده است.
نکسفون پرایم نیز سرویس تلفن سازمانی مبتنی بر سیپ ترانک (SIP Trunk) است. رسپینا سرویس نکسفون پرایم را به سازمان و شرکتهایی توصیه کرده است که از پیش به دستگاه و تجهیزات PBX و متخصصین VoIP در داخل سازمان خود مجهز هستند و در حال حاضر برای افزایش ظرفیت و کیفیت تماسها و کاهش هزینهها میتوانند از این سرویس بهرهمند شوند.
شاتل
سرویس VoIP سازمانی شاتل، با نام شاتل تاک سازمانی به بازار ارائه میشود. این راهکار بر بستر فنآوری سیپ ترانک پایهگذاری شده است. این سرویس ویژه کسبوکارهایی طراحی شده که قصد دارند با تکیه بر قابلیتهایی همچون مقیاسپذیری، انعطافپذیری و سفارشیسازی، به خدمات ارتباطی با کیفیت با هزینهای مناسب خود دست یابند. شاتل اعلام کرده است صرفنظر از بزرگی یا کوچکی کسبوکار، میتواند متناسب با نیازهای ارتباطی از این راهکار و ویژگیهای آن بهرهمند شد. سرویس این سازمان نیز روی اپلیکیشن شاتل تاک قابل بهرهبرداری است ولی حتما باید به اینترنت شاتل دسترسی داشت.
شاتل سرویس Hosted PBX ارائه نمیدهد و خدمات VoIP این مجموعه به ارائه سیپ ترانک محدود شده است. شاتل این سرویس را به کلیه کاربران سازمانی و خانگی ارائه میدهد.
صبانت
سرویسهای تلفن صبانت، با نام تجاری صباتل به بازار ارائه میشود؛ برای بهرهگیری از صباتل باید حتما از یکی از سرویسهای اینترنتی صبانت استفاده کرد. صباتل مبتنی بر فناوری سیپپ ترانک طراحی شده است و بر روی سیم مسی، فیبر و به صورت وایرلس قابل ارائه است. لازم به ذکر است صبانت سرویس تلفن دیگری به منظور ایجاد صرفههای اقتصادی برای سازمانها و شرکتها با نام سرویس IP-BX به بازا ارائه کرده است. صباتل دارای سافتفونی است که درصورت اتصال تلفن همراه به سرویس اینترنت صبانت، کلیهی امکانات یک سرویس تلفن ثابت روی تلفن همراه فراهم میشود.
پیشگامان
پیشگامان سرویس تلفن ثابت خود را با استفاده از جایگزینی سافت سوییچها با تجهیزات قدیمی مخابراتی ارائه میدهد. این سرویس ضمن برقراری ارتباط با کیفیتتر و ارزانتر در مقایسه با خطوط تلفن کنونی، امکان بهرهگیری از خدمات ارزشافزوده برای این خدمت را نیز فراهم خواهد آورد. متقاضیان تلفن ثابت پیشگامان لازم است از یکی از خدمات اینترنتی پیشگامان استفاده کنند.
آسیاتک
سرویس آسیاتل راهکار تلفن ثابت آسیاتک است که برای کاربرانی که به اینترنت آسیاتک دسترسی دارند، این امکان را فراهم میآورد که تمامی ارتباطات تلفنی خود را بر روی بستر اینترنت و با پروتکل VoIP برقرار کنند. سرویس آسیاتل دارای اپلیکیشن مختص خود است که از طریق این اپلیکیشن امکان برقراری تماس وجود دارد. لازم به ذکر است این سرویس برای شرکتها، کارخانهها و سازمانهایی که دارای مراکز تماس یا خطوط متعدد تماس داخلی یا خارج از سازمان هستند، بسیار کاربردی است، اما درصورت لزوم این سرویس به مشترکین خانگی نیز ارائه میشود.
آسیاتل مبتنی بر فناوری سیپ ترانک طراحی شده است و شرکت آسیاتک سرویس تلفن مبتنی بر Hosted PBX ارائه نمیدهد.
مقایسه تعرفه VoIP اپراتورهای ثابت
*قیمتها به ریال درج شده است.
در جدول زیر نیز می توان به طور خلاصه ویژگیهای خدمات VoIP اپراتورهای ثابت را دید و مقایسه کرد.
سرویس تلفن هر کسبوکار پلی ارتباطی میان سازمان و مشترکین آن است، برای ارتقا سطح مشتریمداری، سیستم تلفن سازمان باید به روز شود. ویژگیهای ارتباطی مورد نیاز سازمان بررسی و با سرویسهای موجود در بازار سنجیده شوند. پس از مقایسهی قیمت و ویژگیها، تجربهی کاربران از استفاده از این سرویسهای تلفنی، میزان هماهنگی و پشتیبانی سرویس باید بررسی شود تا بتوان بهترین ارائه دهنده سرویس تلفن سازمانی را برای همکاری انتخاب کرد.