موزه معصومیت، جستجویی در دل رمان و دنیای واقعی

استانبول پر از شگفتی ها است. در کوچه پس کوچه های این شهر زیبا موزه ای متفاوت از دیگر موزه های فرهنگی وجود دارد: موزه معصومیت

موزه معصومیت، جستجویی در دل رمان و دنیای واقعی

استانبول پر از شگفتی ها است. در کوچه پس کوچه های این شهر زیبا موزه ای متفاوت از دیگر موزه های فرهنگی وجود دارد: موزه معصومیت. نامی نامتعارف برای یک موزه است، درسته؟ موزه معصومیت داستان جالبی نیز دارد. این موزه در یکی از قدیمترین محله های استانبول قرار دارد. چوکورجوما (Çukurcuma) نامی آشنا برای دوستداران شهر استانبول است. موزه معصومیت برای علاقه مندان و گردشگران که به دنبال تجربه ای متفاوت می گردند، بهترین گزینه است.

موزه معصومیت در استانبول توسط اُرهان پاموک، نویسنده مشهور ترکیه و برنده جایزه نوبل ادبیات، ساخته شده است. اگر در سفر خود به بازدید از موزه ها علاقه دارید، موزه معصومیت انتخاب بسیار درستی خواهد بود. با الی گشت همراه باشید تا بخوانید که چرا این موزه با موزه­ های فرهنگی دیگر این شهر متفاوت است.

ارهان پاموک در داخل موزه معصومیت که خود ساخته استموزه معصومیت در استانبول

موزه معصومیت (Museum of Innocence) نام رمانی ا­ست که اُرهان پاموک در سال 2008 آن را منتشر کرد. پس از چهار سال یعنی درسال 2012 نام موزه ای در استانبول شد. موزه معصومیت هم اکنون درهایش را برای گردشگران و علاقه مندان به ادبیات، هنر و فرهنگ در استانبول گشوده است. اُرهان پاموک از همان ابتدای دهه 90 میلادی ایده ­ی ایجاد موزه و نوشتن رمان را با هم به جلو برد. در واقع ارهان پاموک رمان را با جمع آوری اشیا شروع کرد و موازی با آن ایده ایجاد موزه را نیز پیش برد. موزه معصومیت پیش از آن که در بهار سال 2012 به نمایش عموم درآید در داخل خود رمان شکل گرفت.

رمان موزه معصومیت داستان عاشقانه ای است که بین سال­ های 1974 تا 2000 و دو نقش اصلی آن یعنی کمال (Kemal) و فوسون (Füsun) رخ می ­دهد. این رمان تصویری از جوامع آن سال های ترکیه را به نمایش می گذارد. به علاوه، رمان موزه معصومیت، وقایع اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و تاریخی دوران سخت گذر ترکیه را شرح می دهد. خوانندگان همچنین در این رمان به خاطرات گذشته شخصیت های داستان می روند که با دقت و ظرافت بالایی توصیف شده اند.

ارهان پاموک هر آنچه که در این رمان توصیف کرده و توسط شخصیت های کتابش پوشیده، دیده و یا شنیده شده اند را جمع آوری کرده است. این اشیا هم اکنون در موزه ای که هم در داخل رمان و هم در دنیای واقعی به نمایش عموم در آورده است.

نمایی از داخل موزه هر آنچه پیش از بازدید از موزه باید بدانید

برای بازدید از موزه معصومیت در استانبول و درک آن نیازی به خواندن رمان ندارید. اما در صورت بردن کتاب همراه خود، ورود شما به داخل موزه رایگان خواهد بود. رمان و موزه هر دو مستقل از یک دیگر می باشند. ولی با خواندن کتاب و بازدید از موزه به درک شما از جزییات کمک خواهد کرد.

موزه در روزهای شنبه، یکشنبه، سه ­شنبه، چهارشنبه، جمعه از ساعت 10 الی 18 و پنج شنبه از ساعت 10 الی 21، آماده پذیرایی از علاقه مندان است. این موزه فقط در روزهای دوشنبه، روز عید قربان و روزهای نخستین ماه رمضان تعطیل است.

جهت تهیه بلیط به گیشه جنب ورودی موزه مراجعه کنید. هزینه بلیط برای افراد مختلف متفاوت است. هزینه بلیط آزاد 25 لیر ترکیه است. دانشجویان نیز 15 لیر برای ورود به موزه پرداخت می کنند.

درصورت تمایل با پرداخت هزینه می توانید از راهنمای صوتی استفاده کنید. هزینه راهنمای صوتی برای بازدیدکنندگان 5 لیر است.

برای افرادی که از صندلی چرخ دار استفاده می کنند تنها طبقه ورودی این موزه مناسب است.

موزه معصومیت در استانبول اولین موزه در این شهر و در جهان است که نخست در دل رمان ایجاد و سپس در دنیای واقعی نیز به واقعیت پیوست شما می توانید با اهدای اشیا خود با این موزه همکاری کنید. برای ارتباط با آنها از طریق ایمیل [email protected] اقدام نمایید.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این موزه می توانید به وب سایت رسمی موزه معصومیت مراجعه فرمایید.

موزه معصومیت در استانبولآدرس موزه معصومیت

قدم زدن در محله های قدیمی استانبول حس و حال متفاوتی دارد. از خیابان ها و کوچه های پر پیچ و تاب چوکورجوما (Çukurcuma) لذت ببرید. در تقاطع خیابان استقلال و توپخانه ساختمانی به رنگ سرخ که تاریخ قدمت آن به قرن 19 میلادی بر می گردد برخورد خواهید کرد. در همان نگاه اول متوجه خواهید شد داستانی شگفت انگیز در این ساختمان در جریان است.

فاصله موزه معصومیت در استانبول از دیگر نقاط دیدنی این شهر با پای پیاده  به این صورت می باشد. از میدان تقسیم (Taksim Meydani) 12 دقیقه، گالاتاسارای (Galatasaray) 8، توپخانه (Tophane) 8، استانبول مدرن (Istanbul Modern) 10، جهانگیر (Cihangir) 10 دقیقه می باشد.

در صورت سفر با تراموا ایستگاه توپخانه (Tophane) نزدیک ترین ایستگاه به موزه معصومیت است.

آدرس: Çukurcuma Caddesi, Dalgıç Çıkmazı, 2, 34425, Beyoğlu, İstanbul, Türkiye

نقشه موزه معصومیت در استانبول

اگر قصد سفر به استانبول را دارید می توانید از تورهای استانبول الی گشت استفاده کنید و از این شهر دیدنی و شگفت انگیز دیدن کنید. برای تهیه تور استانبول و دریافت اطلاعات بیشتر می توانید مطلب مربوط به آن را در مجله الی گشت مطالعه کنید. در صورت بازدید از این موزه می توانید تجربه خود را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان