مدیر گروه آموزش فرهنگستان زبان و ادب فارسی مطرح کرد؛

عدم توجه به زبان فارسی در فضای مجازی مشکل آفرین است

حسن ذوالفقاری گفت: در فضای مجازی و رسانه ها شاهد عدم توجه به زبان فارسی هستیم و اگر نتوانیم از این زبان به درستی استفاده کنیم، شاهد کندی و نارسایی در آن خواهیم بود.

عدم توجه به زبان فارسی در فضای مجازی مشکل آفرین است

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه صبح و گفتگو با موضوع روز گرامی داشت زبان فارسی و با حضور یاسر موحدفر دبیرکل بنیاد فردوسی و پژوهشگر و حسن ذوالفقاری استاد دانشگاه تربیت مدرس و مدیر گروه آموزش فرهنگستان زبان و ادب فارسی از آنتن رادیو گفتگو پخش شد.

ذوالفقاری در ابتدای این برنامه با اشاره به اهمیت زبان فارسی گفت: اگر فردوسی را نداشتیم، دچار خسارت ها و زیان ها در هویت تاریخی بودیم. زبان فارسی مدیون شاهنامه بزرگ است.حکیم فردوسی یک تنه قیام بزرگی را آغاز کرد که تاریخ ملت را به خودشان برگرداند و زبان این مردم را زنده کرد.

وی افزود: در پس این سال ها، امروز میراث دار شاهنامه و ادامه دهنده فردوسی هستیم. زبان فارسی که در طول این هزاران سال به دست ما رسیده است و عامل ارتباطی، فکری و نظام دهنده هویتی ایرانیان است، دچار آسیب هایی است و به همین دلیل مراقبت ما را می طلبد.

استاد دانشگاه تربیت مدرس درباره آسیب هایی که به زبان فارسی وارد شده است، گفت: یکی از آسیب هایی که به زبان فارسی در فضای مجازی و رسانه ها و مکاتبات اداری و حتی بخش آموزشی شاهد هستیم، عدم توجه به زبان فارسی است یعنی توجه نمی کنیم که زبان فارسی، زبان معیار ما است و باید این را در محیط های کاری مورد استفاده قرار دهیم و اگر نتوانیم این زبان را به درستی استفاده کنیم، یک نوع کندی و نارسایی در زبان ادبیات اتفاق می افتد. 

مدیر گروه آموزش فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ادامه گفت: از نشانه های اهمیت این زبان این است که عامل پیوند اقوام ایرانی است، اقوامی که هر کدام شان از گنجینه های زبان فارسی و پاره های تن ایران هستند. اگر این زبان را به عنوان یک زبان معیار و ملی حفاظت نکنیم، هموطنان به سمت زبان مشترک دیگری می روند.

در ادامه موحدفر با بیان اینکه هر مجموعه ای می تواند به بزرگداشت فردوسی و پاسداشت زبان فارسی کمک کند، گفت: فکر می کنم به درستی شورای عالی انقلاب فرهنگی امسال برای نخستین بار در روز بزرگداشت حکیم فردوسی پاسداشت زبان فارسی را هم گنجاند و همه کسانی که در نهادهای گوناگون فرهنگی هستند تاکید دارند فردوسی نه تنها حماسه سرای بی بدیل است بلکه زبان فارسی به یک معنا مدیون فردوسی و شاهنامه است.

دبیر کل بنیاد فردوسی و پژوهشگر همچنین گفت: شاهنامه فردوسی بسیاری از آئین ها و هنرهای ایرانیان و بسیاری از کشورهای کنونی جهان را در بر دارد و در قالب یک منظومه داستانی بسیار بلند که با بیش از 50 هزار بیت به دست ما رسیده را به تصویر کشیده است.

وی با اشاره به جایگاه بلند شاهنامه در حیات زبان فارسی، گفت: شاهنامه باعث شده نه تنها زبان فارسی در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای دنیا مورد توجه قرار گرفته است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر