آنچه در پایگاه نظامی آمریکا گذشت؛

آتشفشان خاموش در دل جوانان عربستانی/ چرا الشمرانی به سمت ترور و خودکشی پیش رفت

«من از شما به دلیل آزادی‌هایتان نفرت ندارم؛ نفرت من از شما به این دلیل است که هر روز دست به ارتکاب جنایت‌هایی نه تنها علیه مسلمانان بلکه علیه همه انسانیت‌ می‌زنید» اینها آخرین جملات الشمرانی است.

سرویس جهان مشرق - آمریکا و عربستان پس از تیراندازی یک دانشجوی سعودی در پایگاه هوایی-دریایی آمریکا در ایالت فلوریدا که احتمالات زیادی در خصوص تروریستی بودن آن وجود دارد، در تلاش‌اند تا این حادثه خدشه‌ای به روابط صمیمانه دو کشور وارد نکند.

روز جمعه اخباری مبنی بر یک تیراندازی در پایگاه هوایی - دریایی آمریکا در منطقه پنساکولا در ایالت فلوریدا منتشر شد که طی آن دست کم 3 آمریکایی کشته شدند و حدود 8 نفر نیز زخمی شدند. فرد مسلح نیز پس از انجام این اقدام خودکشی کرد.

پلیس منطقه اسکامبیا فلوریدا می‌گوید به رغم اینکه ورود سلاح به پایگاه هوایی پنساکولا ممنوع بوده ولی افسر سعودی یک کُلت نیمه خودکار «گلوک» را از بیرون تهیه کرده و وارد پایگاه مذکور کرده است. روزنامه نیویورک تایمز نوشت که افسر سعودی چهار خشاب با خود داشت.

شهروند سعودی ساعت شش و نیم صبح به وقت آمریکا  که زمان شلوغی در پایگاه مذکور است، در ساختمان کلاس‌های آموزشی به صورت کور به سمت نظامیان حاضر در پایگاه شلیک می‌کند و در حین شلیک، سه تن از نظامیان سعودی از این حادثه فیلم‌برداری کرده‌اند.

پس از وقوع این اتفاق رسانه‌های آمریکایی اعلام کردند که عامل این حمله یک نظامی کارآموز سعودی رشته خلبانی به نام محمد سعید شمرانی بوده است. طبق گفته‌های مقامات آمریکایی٬ این اقدام به احتمال زیاد یک حمله تروریستی بوده و این احتمال در حال بررسی است.

باید اشاره کنیم که پایگاه هوایی آمریکا در ایالت فلوریدا مهد آموزش هوانوردی دریایی به شمار می‌آید و دانشجویان و مربیانی از سراسر جهان به سمت این پایگاه جذب می‌شوند٬ در این پایگاه حدود 16 هزار نیروی نظامی و بیش از 8 هزار غیر نظامی حضور دارند.

 محمد سعید الشمرانی افسر نیروی هوایی عربستان سعودی که برای دوره ای در پایگاه دریایی ایالت فلوریدا در حال آموزش دیدن بوده است، دست به این حمله زده است.  

البته شنیدن چنین اخباری از مناطق مختلف آمریکا جای تعجب ندارد؛ آمار و ارقامی که رسانه‌های بین‌المللی در خصوص حوادث آمریکا منتشر می‌کنند٬ نشان می‌دهد که تنها در یک ماه گذشته تعداد زیادی از مردم آمریکا در حوادث تیراندازی کشته شده اند. اطلاعات نشان می‌دهد که سریال ادامه دار تیراندازی ها در آمریکا همچنان ادامه دارد و مردم این کشور از امنیت کافی برخوردار نیستند.

جالب توجه است که تنها دو روز قبل از این اتفاق نیز٬ یک ملوان مسلح آمریکایی در اقدامی مشابه٬ در پایگاه نیروی دریایی «پرل هاربر» سه تن از کارکنان غیرنظامی وزارت دفاع آمریکا را مورد اصابت گلوله قرار داده که دونفر از آنها کشته شدند و خود مهاجم نیز خودکشی کرد.

با توجه به مطالب فوق متوجه می‌شویم که مسئله تیراندازی در ایالات متحده یک موضوع عادی است و نفس این اتفاق خبر جدیدی نیست؛ اما اینکه فقط در مدت سه روز و پشت سرهم دو حمله مشابه صورت گرفته و مهمتر اینکه یکی از عاملان این اقدامات یک دانشجوی سعودی بوده جای سوال دارد که البته نتایج دقیقی از انگیزه و عوامل این دو حادثه در دست نیست.

اما نکته دیگر این است که دو طرف این اتفاق یعنی عربستان و آمریکا هر دو در تلاش‌اند که این حمله خدشه ای به رابطه میان آنها وارد نکند. بلافاصله پس از انتشار خبر این اتفاق مقامات سعودی با محکومیت این حمله٬ هریک در پیام‌هایی جداگانه به دولت و مردم آمریکا تسلیت گفته و با آنها ابراز همدردی کردند. سعودی‌ها بویژه پادشاه این کشور در پی این اتفاق دائما تاکید می‌کنند که محمد سعید شمرانی تنها تابعیت سعودی داشته و نماینده عربستان و مردم آن در آمریکا نیست.

کاربران دولتی فضای مجازی عربستان هشتگ #مجرم_فلوریدا_لایمثلنا ترند کرده اند. کاربران در این هشتگ ضمن اعتراض به این جنایت اعلام میکنند این مجرم نماینده ما نیست.
#العزم_یجمعنا هم چنین پوسترهایی منتشر کردند که بیانگر اتحاد میان سعودی ها و آمریکایی هاست.

سفارت عربستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که پادشاه سعودی با همکاری دولت عربستان به موضوع تیراندازی در پایگاه ایالت فلوریدا رسیدگی می‌کند.  در این بیانیه آمده است که پادشاه عربستان بر حمایت کامل از ایالات متحده تاکید کرده و به سرویس‌های امنیتی عربستان دستور داده تا به منظور کشف اطلاعاتی که در یافتن علت این حمله کمک کند٬ با ایالات متحده همکاری کنند.

در همین راستا دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد که سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان پس از وقوع این حادثه طی تماس تلفنی با وی ابراز تسلیت و همدردی کرد. ترامپ در صفحه توییتری خود نوشت: سلمان‌بن عبدالعزیز پادشاه سعودی گفت که ملت عربستان به شدت از این اقدام خشمگین بوده و این شخص به هیچ وجه نماینده هیچ یک از مردم و نیز نماینده احساسات سعودی‌ها که عاشق آمریکا هستند نیست!

اما بخش جالب توجه این موضع آمریکا و عربستان در خصوص اقدام دانشجوی سعودی این است که ترامپ تلاش می‌کند تا یک لحن مصالحه جویانه و نرم در خصوص این اتفاق صحبت کرده و دائما بر محکوم کردن این حادثه از سوی سعودی ها اشاره می‌کند؛ درصورتی که اگر یکی از شهروندان هر کشور مسلمان دیگری غیر از عربستان مرتکب چنین اقدامی و یا حتی خیلی کمتر از آن می‌شد٬ دولت آمریکا هیچگاه چنین برخورد نرمی با آن نمی کرد! و این موضع برخلاف مواضع معمول آمریکایی‌ها در قبال کشورهای مسلمان است.

تیراندازی مرگبار در آمریکا توسط یک سعودی

موضع مسکوت مانده در موضع‌گیری رسانه‌های عربی و آمریکایی در خصوص این اقدام که طبعا با توجه به ابعاد گسترده  همکاری‌های سرویس‌های جاسوسی آمریکا و عربستان بخش قابل توجهی از آن روشن شده است، ‌ انگیزه این فرد سعودی از حمله مذکور است. موضوع اول در خصوص فشارهای حداکثری آمریکا به عربستان در زمینه اعمال دیکته‌های این کشور در منطقه و تحقیر مقامات سعودی توسط شخصیت‌های مختلف آمریکایی است که ممکن است احساسات یک نظامی متعصب و ملی‌گرا را خدشه‌دار ‌کند، موضوعی که طبعا مقامات سعودی برای بقای حاکمیت خود مجبور به تعامل با آن هستند.

شبکه «ای‌بی‌سی» آمریکا گزارش داده که محققان این کشور در حال بررسی هستند که آیا ستوان دو شمری تیراندازی به سمت نظامیان آمریکا را با انگیزه‌های مذهبی و ایدولوژیک انجام داده یا اینکه مشکل و اختلافی در حین خدمت او در پایگاه پنساکولا وجود داشته است.

نتیجه تحقیقات انجام شده، نشان می‌دهد که شهروند سعودی از ایالات متحده آمریکا نفرت داشت و حتی از عبارت «کشور شرّ» برای آمریکا استفاده کرده است.

وب‌سایت «Site» که اخبار گروه‌های افراطگرا را رصد و پیگیری می‌کند، نوشت که ستوان دو شمری در یکی از مطالبی که در اینترنت منتشر کرده، نوشته است: «من ضد شما نیستم؛ برای اینکه شما فقط آمریکایی هستید. من از شما به دلیل آزادی‌هایتان نفرت ندارم؛ نفرت من از شما به این دلیل است که هر روز دست به حمایت و ارتکاب جنایت‌هایی نه تنها علیه مسلمانان بلکه  علیه همه انسانیت‌ می‌زنید. من علیه شرّ هستم و آمریکا به طور کلی به کشور شرّ تبدیل شده است» .

این نظامی سعودی همچنین از آمریکا به دلیل حمله به کشورهای اسلامی «نفرت» داشت و حتی در نوشته‌های خود از اظهارات «اسامه بن لادن»، سرکرده معدوم گروهک القاعده استفاده کرده بود که گفته است: «امنیت سرنوشت مشترک است؛ هرگز سایه امنیت را نخواهید دید مگر آنکه ما نیز واقعیت امنیت را در فلسطین ببینیم و نیروهای آمریکایی از سرزمین‌های ما خارج شوند».

روزنامه «یو. اس. ای‌ تودی» آمریکا  روز گذشته (شنبه) نوشت که افسر سعودی دو ساعت قبل از آنکه دست به تیراندازی بزند، طی توییت‌هایی، از سیاست‌های ضد انسانی آمریکا و حمایت این کشور از رژیم اسرائیل انتقاد کرده و مخالف استقرار نظامیان آمریکایی در عربستان سعودی بوده است. آمریکا هم‌اکنون نزدیک به 3 هزار نظامی در عربستان دارد.

همزمان نیز خبرگزاری آسوشیتدپرس آمریکا نیز گزارش داد که ستوان دو شمری یک شب قبل از وقوع حادثه تیراندازی، به تماشای فیلمی از تیراندازی‌ دسته‌جمعی نشسته است و یکی از دانشجویان سعودی حاضر در پایگاه فلوریدا از حادثه تیراندازی عکس گرفته است.

گرچه این اتفاق نمی‌تواند باعث تیره شدن مناسبات تنگاتنگ عربستان و آمریکا باشد، اما به نظر می رسد دلیل موجهی بر گسترش شاخص‌های مخالفت افکار عمومی منطقه با سیاست‌های آمریکا و رویکردهای تبعیض‌آمیز شخصیت‌های آمریکایی ضد ملت‌های منطقه باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان