گزارش تابناک اقتصادی از نشست خبری رییس سازمان برنامه و بودجه:

فروش یک میلیون بشکه نفت روزانه در بودجه تحریمی ۹۹/ قیمت هر بشکه نفت ۵۰ دلار/ نرخ تسعیر دلار ۴۲۰۰ تومان

رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری خود با خبرنگاران به تشریح جزئیات بودجه تحریمی سال ۹۹ پرداخت و گفت: در این بودجه پیش بینی شده است که روزانه یک میلیون بشکه نفت به قیمت هر بشکه ۵۰ دلار صادر کنیم. از این روز در بودجه میزان درآمدهای نفتی برای سال آینده حدود ۱۸ میلیارد دلار در نظر گرفته شده است.

روز گذشته رئیس جمهور روحانی لایحه بودجه سال 1399 را تقدیم مجلس کرد. لایحه ای که به گفته سازمان برنامه و بودجه دارای شش ویژگی عمده "کارآمد سازی بازار ارز"، "ثبات و انضباط در بودجه دولت"، "فعالیت های عمرانی و تامین زیرساخت ها"، "تولید و اشتغال و اقتصاد مقاومتی"، "استمرار تامین کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی" و "معیشت عمومی و کاهش فقر مطلق" بود.

به گزارش تابناک اقتصادی، یک روز پس از این تقدیم لایحه بودجه به مجلس محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه طی یک نشست خبری با خبرنگاران به تشریج جزئیات لایحه بودجه 99 پرداخت. 

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: بودجه سال 99 با همان طرح اصلاح ساختار بودجه تدوین شده است. طرحی که مشتمل بر 4 محور، 9 بسته و 66 برنامه و پروژه بود. این طرح طبق ابلاغیه رهبر انقلاب جهت تصویب به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سه قوه تقدیم گردید.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: در سال 1399 بالغ بر 484.6 هزار میلیارد تومان بوده است که در مقایسه با مصوب سال 1398 به میزان 8 درصد رشد داشته است. این منابع از سه محل درآمدها، واگذاری دارایی های سرمایه ای و واگذاری دارایی های مالی تامین خواهد شد. وی افزود: پیش بینی شده است که از محل درآمدها در سال 1399 بیش از 261 هزار میلیارد تومان کسب کنیم که این رقم در مقایسه با قانون بودجه 98 رشد 9 درصدی را نشان می دهد. برآورد شده است که از میزان 261 هزار میلیارد تومان، 175 هزار میلیارد تومان از محل مالیات ها، بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان از محل حقوق گمرکی و 66 هزار میلیارد تومان از محل سایر درآمد کسب کنیم.

وی ادامه داد: باقی درآمدهای دولت پیش بینی شده است که از محل واگذاری ها از جمله واگذاری دارایی های سرمایه ای تامین شود. اولین سرمایه، نفت و گاز می باشد که از صادرات آن ها درآمدهایی کسب خواهد شد. برای سال آینده، پیش بینی شده است که از محل منابع حاصل از صادرات نفت و گاز بالغ بر 48.3 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کنیم که این میزان در مقایسه با سال گذشته رشد منفی 68.4 درصد را داشته است و با مفروضات زیر حاصل شده است:

مقدار صادرات نفت خام یک میلیون بشکه در روز و به قیمت هر بشکه 50 دلار در نظر گرفته شده است. از این بابت درآمدهای ارزی صادرات نفت و گاز به ترتیب 18.25 میلیارد دلار و 4 میلیارد دلار در نظر گرفته شده است. نرخ تسعیر دلار 4200 تومان لحاظ شده است. سهم صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی 36 درصد (8 میلیارد دلار)، سهم شرکت ملی نفت 14.5 درصد (3.2 میلیارد دلار) و سهم دولت 49.5 درصد (11 میلیارد دلار) در نظر گرفته شده است.

نوبخت افزود: در بودجه سال 98 مقدار صادرت نفت خام 1.5 میلیون بشکه در روز و به قیمت هر بشکه 55 دلار در نظر گرفته شده بود.

معاون رئیس جمهور گفت: قیمت نفت را در لایحه بودجه 99 تقلیل دادیم. طبق آخرین گزارشی که از وزارت نفت دریافت کردیم، متوسط فروش هر بشکه نفت در 7 ماهه 63 دلار و در 8 ماهه بیش از 62 دلار بوده است و این در حالی است که ما قیمت هر بشکه نفت را در سال آینده 50 دلار در نظر گرفتیم.

وی افزود: ما برای آن که بهانه ای به سودجویان جهت افزایش قیمت کالاها ندهیم تصمیم گرفتیم که میزان ارز مورد نیاز برای واردات کالاهای اساسی را همان 4200 تومان در نظر بگیریم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه در سمت واگذاری دارایی های سرمایه ای ما به غیر از صادرات نفت و گاز می توانیم از طریق مولدسازی دارایی ها و فروش اموال مازاد نیز درآمدی کسب کنیم، افزود: پیش بینی کرده ایم که از این محل، درآمدی به میزان 49.5 هزار میلیارد تومان کسب نماییم. همچنین منابع حاصل از فروش و واگذاری طرح های عمرانی را بالغ بر یک هزار میلیارد تومان در نظر گرفته ایم. در مجموع منابع حاصل از واگذاری دارایی های سرمایه ای بالغ بر 98.8 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است که این میزان در مقایسه با بودجه 98 کاهشی 38 درصدی را نشان می دهد.  

نوبخت گفت: همچنین پیش بینی نموده ایم که حدود 124.7 هزار میلیارد تومان از 484.6 هزار میلیارد تومان منابع عمومی دولت را از محل واگذاری دارایی های مالی به دست آوریم.

معاون رئیس جمهور با تاکید بر اینکه سال آینده قصد داریم کسری بودجه ای نداشته باشیم، گفت: بنابراین در سال آینده میزان مصارف با 8 درصد رشد در مقایسه با قانون بودجه سال جاری، رقمی برابر درآمدها و 484.6 هزار میلیارد تومان خواهد بود.   

این خبر در حال تکمیل است...

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان