روش های مدیریت درگیری در رابطه

درگیری در رابطه اجتناب ناپذیر است. درگیری به تنهایی یک مشکل نیست بلکه نحوه مدیریت درگیری است که می تواند دو نفر را به هم نزدیک یا از هم دور کند

روش های مدیریت درگیری در رابطه

“جلوی موج ها را نمی توان گرفت اما موج سواری را می توان آموخت.” جان کابات زین.

درگیری در رابطه اجتناب ناپذیر است. درگیری به تنهایی یک مشکل نیست بلکه نحوه مدیریت درگیری است که می تواند دو نفر را به هم نزدیک یا از هم دور کند. مهارت های ارتباطی ضعیف، مخالفت ها و سوء تفاهم ها می تواند منبع خشم و عصبانیت یا ضعیف شدن یک رابطه قوی باشد. در درگیری بعدی اگر این نکات مربوط به مهارت های ارتباطی را به خاطر سپرده و رعایت کنید به نتایج مثبت و خوبی خواهید رسید.

متمرکز باشید

گاهی اوقات رها کردن گذشته ای که به درگیری امروزمان مربوط می شود سخت است. به همین دلیل هنگام درگیری تمام ناراحتی هایی که از گذشته داریم را به یکباره مورد خطاب قرار می دهیم. متاسفانه این کار درگیری را بدتر می کند، درک دو طرف را پایین می آورد و احتمال پیدا کردن راه حل برای مشکل را نیز کمتر می کند و در نتیجه درگیری پیچیده تر می شود. رنجش های گذشته و هر موضوعی که به گذشته می شود را بازگو نکنید. روی زمان حال تمرکز کنید تا بتوانید همدگیر را درک کرده و راه حلی برای مشکل پیدا کنید.

با دقت گوش دهید

معمولا زوج ها فکر می کنند که گوش می دهند اما در واقع دارند به چیزی فکر می کنند که قرار است بعد از تمام شدن حرف های طرف مقابل بگویند. (سعی کنید در درگیری بعدی به این نکته توجه کنید) سعی کنید واقعا به آن چیزی که همسرتان می گوید گوش دهید. وسط حرف او نپرید حالت دفاعی به خودتان نگیرید. به حرف های او گوش دهید و واکنش نشان دهید تا بفهمد که حرف هایش را شنیده اید. با این کار بهتر می توانید او را درک کنید و از طرف دیگر او نیز تمایل بیشتر به شنیدن حرف های شما گوش می دهد.

حتما بخوانید: شیوه های مدیریت درگیری برای ارتباط موثر در محل کار

سعی کنید نقطه نظرات او را درک کنید

همه ما در درگیری ها دوست داریم طرف مقابل حرف های مان را گوش دهد و درک کند. نظرات خودمان را می گوییم و از او انتظار داریم که همه آن ها را درک کند. اما اگر فقط روی خواسته های خودمان تمرکز کنیم و انتظار درک از طرف مقابل داشته باشیم نتیجه معکوس می بینیم. اگر نظرات او را درک کنید بهتر می توانید نظرات خودتان را بیان کنید. چنانچه درک نظرات او سخت بود از او سوال بپرسید.

به انتقادها واکنش مثبت نشان دهید

معمولا وقتی کسی از شما انتقاد می کند احساس می کنید که در اشتباه است و از خودتان دفاع می کنید. شنیدن انتقاد سخت است و معمولا توسط فرد مقابل بزرگنمایی می شود. باید این مهارت را داشته باشید که به انتقادها و رنجش های طرف مقابل گوش دهید و با صبر و مهربانی پاسخ بدهید. انتقادهای او می تواند اطلاعات ارزشمندی برای شما باشد.

حتما بخوانید: چگونه در درگیری ها ذهن طرف مقابل را بخوانیم

مسئولیت پذیر باشید

تشخیص مسئولیت های شخصی یک نقطه قوت است. روابط موثر شامل پذیرفتن اشتباهات نیز هست. اگر هر دو در درگیری یکسری مسئولیت ها را تقسیم کنید و مسئولیت های خودتان را تایید کنید طرف مقابل هم واکنش مهربان تری نشان می دهد و  در نتیجه هر دو به خوبی همدیگر را درک کرده و به راه حل می رسید.

از پیام های “من” استفاده کنید

به جای این که دائما بگویید “تو” جملات تان را با “من” شروع کنید. و این جمله ها را درباره خودتان  احساسات خودتان بازگو کنید. به عنوان مثال بگویید “من به خاطر این اتفاق احساس نا امیدی می کنم.” با این کار در درگیری ها دنبال متهم کردن دیگری نیستید و کمتر حالت دفاعی به خودتان می گیرید. در نتیجه طرف مقابل هم به جای این که احساس کند مورد حمله قرار گرفته است حرف ها و نظرات شما را بهتر درک می کند.

به دنبال سازش باشید

به جای این که سعی کنید برنده درگیری باشید دنبال راه حل هایی باشید که پاسخگوی نیاز هر دو طرف باشد. یا از طریق سازش و یا از طریق یک راه حل خلاقانه هر دو به آن چیزی که می خواهید می رسید. ارتباطات سالم شامل پیدا کردن راه حلی است که باعث خوشحالی هر دو طرف شود.

چند لحظه مکث کنید

گاهی اوقات طرفین خونسردی خود را از دست می دهند و بحث تبدیل به جنگ می شود. اگر احساس کردید خودتان و یا همسرتان عصبانی شده اید و نمی توانید رفتار سازنده ای داشته باشید و یا این که رفتارهای ارتباطی مخرب از خودتان نشان می دهید بهتر است بحث را برای چند لحظه متوقف کنید تا خونسردی خودتان را به دست بیاورید. به عنوان مثال می توانید کمی راه بروید و بعد از نیم ساعت دوباره به بحث برگردید. با این کار بهتر می توانید احساسات خودتان را ارزیابی کنید و رفتاری که برای هر دو مناسب است نشان دهید.

دست از تلاش برندارید

متوقف کردن بحث کار خوبی است اما باید دوباره به بحث ادامه دهید. اگر هر دو با نگرش های سازنده، احترام متقابل، درک نظر طرف مقابل و در نهایت پیدا کردن راه حل وارد درگیری شوید در جهت هدف “حل درگیری” پیشرفت خواهید کرد.

در صورت نیاز کمک بخواهید

اگر یکی از شما یا هر دو نمی توانید در درگیری ها محترمانه برخورد کنید یا اگر سعی دارید درگیری را به روش خودتان یا به نفع خودتان حل کنید و وضعیت بهبود نمی یابد باید به یک مشاور خانواده رجوع کنید. مشاور خانواده به شما یاد می دهد که چگونه درگیری های آینده را حل کنید. اگر همسرتان علاقه ای به مشاور خانواده ندارد خودتان به تنهایی بروید.

نکات مهم:

به خاطر داشته باشید که هدف مهارت ارتباطی موثر باید درک متقابل و پیدا کردن راه حلی که هر دو طرف را راضی کند باشد نه برنده شدن.

گاهی اوقات باید در درگیری ها دست همدیگر را بگیرید و یا تماس فیزیکی داشته باشید تا به یاد بیاورید که هنوز هم برای هم مهم هستید و از همدیگر حمایت می کنید.

حتی اگر رفتار طرف مقابل را دوست ندارید بسیار مهم است که به همدیگر احترام بگذارید.

 

استفاده از مطالب بدونیم فقط برای مقاصد غیر تجاری و با ذکر منبع ، بلا مانع است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان