افتتاح قطعه یک آزادراه با حضور روحانی

شمال نزدیک‌تر شد

دنیای‌اقتصاد : حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران روز سه‌شنبه با حضور در محل احداث منطقه یک آزادراه تهران-شمال، در جمع مهندسان و دست‌اندرکاران اجرای این طرح، ضمن آنکه آن را نمایشی از قدرت مهندسی مهندسان ایرانی دانست، گفت: «همه درآمدهای کسب شده از قطعه یک این بزرگراه، صرف ساخت قطعه دوم خواهد شد و قرار شده تا پایان دولت دوازدهم یک مسیر ...

رئیس‌جمهور گفت: «این پروژه را در دوران تحریم ساختیم و افتخار می‌کنیم به اینکه مهندسان و کارگران عزیز ما و مدیران ما همه بخش‌های مختلف تحریم نتوانست بر اراده آنان برای تکمیل این پروژه مهم تاثیر بگذارد البته ممکن است تحریم در زمان‌بندی تاخیری ایجاد کند.» روحانی یادآور شد: «دولت ما زمانی شروع شد که در تحریم شدید بودیم من از همان روزهای اولیه ریاست‌جمهوری آقای فروزنده را صدا زدم که ریاست آن موقع بنیاد بود گفتم نقشه آزادراه شمال را بیاورید که آوردند، آن روز 17 درصد پروژه انجام شده بود و ما باید هشتاد و خورده‌ای از این پروژه را انجام می‌دادیم.»

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه من از سال 75 با این پروژه سروکار داشتم، گفت: «زمانی که آیت‌الله‌ هاشمی‌رفسنجانی برای این پروژه تصمیم گرفته بود. اول یک طرح دیگر بود. آقای رفیق‌دوست طرحی را به آقای ‌هاشمی دادند و ایشان مرا صدا زد و مفصل در این مورد با من صحبت کرد. این طرح به بنیاد واگذار شد و از همان زمان زحمات زیادی از دوران مهندس فروزنده و بعد آقای سعیدی‌کیا کشیده شد و با همه وجود برای تکمیل طرح به صحنه آمدند. مهندس فتاح هم هر کجا هست با همه توان و قدرت در کار خود حضور دارد و ما در کارهای قبلی هم او را دیدیم.»

وی افزود: «آقای آخوندی هم برای این پروژه خیلی زحمت کشید و چند بار قرار گذاشتیم از این پروژه بازدید کنیم که نشد و جای ایشان که امروز این پروژه افتتاح شده خالی است. مهندس اسلامی هم از روز اول عنصر بسیار پرکاری بوده و خستگی‌ناپذیر است و هر ساعتی زنگ می‌زنیم سرکار است و تا حالا موفق نشدیم که ایشان را در خواب پیدا کنیم یعنی هر وقت زنگ زدیم بیدار بوده است. من از همه کسانی که بار مسوولیت را بردوش گرفتند تشکر می‌کنم چراکه این کار، خیلی کار با ارزش و پرمسوولیتی است.»

روحانی در ادامه با اشاره به صرفه‌جویی در مصرف سوخت با افتتاح این قطعه گفت: «همه ما توجه داریم عمر بشر و مردم و ساعات زندگی مردم چقدر مهم است. اینکه این جاده جدید یک ساعت و نیم زمان را کوتاه می‌کند اصلا نمی‌شود برای آن ارزش گذاشت.»

رئیس‌جمهور با بیان اینکه همه ما توجه داریم که عمر مردم و ساعات زندگی مردم چقدر مهم است، تاکید کرد اینکه این جاده جدید، یک ساعت و نیم زمان را کوتاه می‌کند، نمی‌شود برای آن ارزش گذاشت. وی افزود: «در این جاده، به‌طور متوسط مثلا در 24 ساعت، 16، 18 هزار ماشین عبور می‌کند و در هر ماشین 2، 3 نفر است اگر این‌را بر 5/ 1 ساعت ضرب و تقسیم کنیم، ببینید چقدر در عمر و زندگی مردم تاثیرگذار است.» روحانی ادامه داد: «همه شما تجربه دارید وقتی آدم یک مسافرت 2 تا 3 روزه می‌رود، زمانی که بر می‌گردد اگر در یک راه‌بندان بزرگ گرفتار ‌شود، لذت آن سفر از بین می‌رود. یک وقتی در این تعطیلات از چالوس به تهران می‌آمدم، 15 ساعت در راه بودیم، شاید شما زمان بیشتر از این را هم تجربه کرده باشید. همه راه بسته بود و ماشین‌ها میلی‌متری حرکت می‌کردند. ما نسبت به مردم، عمر و لذت و شادی مردم متعهدیم.»

وی اضافه کرد: «البته عوارضی را آقای اسلامی در نظر گرفته بود که کمی تخفیف دادیم و گفتیم که با شادی مردم این رفت‌وآمد شروع شود، بعدها به یک صورتی جبران می‌شود.»

رئیس‌جمهور با بیان اینکه این عوارض در روز غیرتعطیل کمتر و در روز تعطیل هم قیمت مناسب خواهد بود، گفت تصمیم گرفته شده که از این قطعه، دولت و بنیاد هر درآمدی که دارند، ان‌شاءالله آن را برای قطعه دوم صرف کنند. البته وی اضافه کرد که این درآمد کافی نیست و قطعه دوم به پول زیادی نیاز دارد لذا مردم بدانند هر مقداری هم در اینجا داده می‌شود، برای قطعه دوم صرف خواهد شد و البته دولت هم کمک می‌کند.

روحانی ادامه داد: «ان‌شاءالله قرار ما با آقای مهندس اسلامی و آقای مهندس فتاح این است که تا پایان دولت دوازدهم، قطعه دوم یک مسیرش افتتاح شود و یک مسیر هم از همان جاده قدیم استفاده شود تا قسمت بعد هم تکمیل شود. همه توان‌مان را به‌کار می‌گیریم و به آقای دکتر نوبخت هم دستور می‌دهم همه امکاناتی که لازم است در اختیار بگذارد، ان‌شاءالله مردم یک زندگی راحت‌تری داشته باشند.»

رئیس دولت دوازدهم یادآور شد: «دوستان می‌خواستند قسمت کوتاهی از این جاده را برویم که ما تا آخر رفتیم که خیلی جالب توجه و افتخارآفرین است. این جاده بسیار زیباست. این جاده‌، جاده‌ای است که یا پل است یا تونل. در تمام مسیر این جاده، از پل عبور می‌کنیم و به داخل تونل می‌رویم، و از تونل که خارج می‌شویم روی پل می‌رویم.»

‌روحانی ادامه داد: «مشخص است که در این 32 کیلومتر، چه کار عظیم و بزرگی انجام شده است. یعنی 18 تونل که یکی از آن تونل‌ها نزدیک 5 کیلومتر طول دارد. این همه پل‌های زیبا مسیر بسیار زیبا و جالب و فرصتی که ایجاد می‌شود.»

روحانی با اشاره به ارزش این پروژه و با اشاره به اینکه کار عظیم و بزرگی انجام شده است، گفت: «ارزش اصلی‌اش را حساب کنیم، بیش از 4 هزار میلیارد تومان یعنی حدودا 4200 میلیارد تومان خرج شده است. ارزش فعلی آن هم 10 هزار میلیارد تومان است.» وی ادامه داد: «این جاده در طول زمان آماده شده که به نفع سلامت مردم و صرف انرژی کمتر است و سالانه 80 میلیون لیتر کمتر بنزین مصرف می‌شود. همچنین سلامت مردم بیشتر مدنظر است و مردم سالم‌تر به مقصد می‌رسند.» همچنین روحانی هنگام صدور دستور بهره‌برداری رسمی از منطقه یک آزادراه تهران-شمال و پرده‌برداری از لوح یادمان افتتاح این پروژه گفت: «مسیر آزادراه تهران - شمال از تقاطع غیرهمسطح بزرگراه آزادگان شمال با بزرگراه شهید همت شروع و در امتداد دره کن، پس از گذشتن از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور کرده و سپس توسط تونل بلند تالون به طول 4970 متر رشته کوه البرز را قطع و در دامنه‌های شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار می‌گیرد.»

وی ادامه داد: «اجرای این قطعه از آزادراه که طول تقریبی آن 32 کیلومتر است، باعث می‌شود مسیر فعلی تهران-کرج-چالوس حدود 60 کیلومتر کوتاه‌تر شود.»

به گفته روحانی، این مسیر در ادامه به موازات جاده قدیم کرج - چالوس امتداد می‌یابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز به طول 6400 متر شده و در پل زنگوله خارج شده و سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج-چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیرهمسطح به کمربندی چالوس-تنکابن متصل می‌شود. رئیس‌جمهور همچنین از اهداف اجرای این طرح مهم درحوزه راه‌سازی کشور را ایجاد بخشی از کریدور آزادراهی شمال-جنوب، توسعه و رونق اقتصادی و اجتماعی استان‌های شمالی، بهبود شبکه حمل و نقل منطقه، احداث راهی سریع، کوتاه و ایمن بین پایتخت و شمال کشور، تسهیل و روان‌سازی ترافیک بین استانهای تهران و البرز و کریدور شرقی- غربی کشور عنوان کرد.

روحانی ادامه داد: «همچنین حفاری بلندترین تونل جاده‌ای کشور به طول 4970 متر، رکورد اجرای بیشترین حجم عملیات حفاری تونل‌ها در زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور، رکورد اجرای بیشترین حجم لاینینگ تونل‌ها به‌طور همزمان، اجرای دیوارهای شیت پایل(شمع پایه) به طول 5/ 2 کیلومتر، اجرای چند رشته تونل به‌صورت ترکیبی دو قوسی و مجزا به‌طور همزمان، اجرای سقف دوم برای سیستم تهویه و اطفای حریق در تونل تالون، طراحی معماری و منظرآرایی مسیر آزادراه با استفاده از تجربیات مشاورین داخلی و خارجی، بهره‌گیری از سامانه تهویه نیمه عرضی در تونل تالون، بهره‌گیری از فناوری پرداخت الکترونیکی عوارض ETC، بهره‌مندی از سیستم SCADA برای کل مسیر(سامانه گردآوری، نظارت، پردازش و کنترل هوشمند اطلاعات) بهره‌مندی از سیستم CMA یخ زدایی مسیر، بهره‌مندی از سامانه هوشمند کنترل و نظارت ترافیکی و پوشش رینگ فیبر‌نوری در کل مسیر از موفقیت‌ها و دستاوردهای اجرای طرح آزادراه تهران- شمال است.»

 

02-01

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان