باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

اصلی‌ترین دلایل تاخیر در ازدواج و کاهش نرخ فرزندآوری

مهم‌ترین علل موثر بر تاخیر ازدواج به موقع و فرزند آوری، تحصیلات و اشتغال عنوان شده است.

اصلی‌ترین دلایل تاخیر در ازدواج و کاهش نرخ فرزندآوری

دپوی عید//اصلی‌ترین دلایل تاخیر در ازدواج و کاهش نرخ فرزندآوری/ تمایل تمامی بر داشتن حداکثر دو فرزندبه گزارش خبرنگار حوزه رفاه و تعاون گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان،  با توجه به اینکه رشد جمعیت در حال کاهش چشمگیری است، آمار‌ها نشان می‌دهد که حدود 15 تا 20 درصد از زوج‌ها نابارور هستند و سالانه حدود یکصد هزار نفر در سن فرزندآوری دچار مرگ زود رس می‌شوند که حدودا 19 هزار نفر سوانح رانندگی، 21 هزار نفر آلدگی هوا، 35 هزا ر نفر دخانیات، سکته مغزی و قلبی و 2 هزار سوانح کاری است و سالانه حدود 550 هزار نفر نیز مجروح یا مصدوم می‌شوند.

همچنین بر اساس نتایج نظرسنجی پیمایشی در سال 97؛ 3 درصد از زوج‌ها به دلایل مشکلات مالی، عدم روحی و جسمی و عدم تمکن مالی ابراز عدم تمایل به فرزندآوری کردند.


بیشتر بخوانید: کاهش جمعیت و بحران پیری؛ از تدبیر تا تقصیر


اکثر زوج‌ها به دلایل تمایلات فطری و بعضا منطق لذت جویی، علاقه‌مند به تجربه حس مادری و پدری هستند و با داشتن یک فرزند به دنبال تجربه و پاسخ به این حس درونی هستند و همچنین برخی از زوج‌ها به دلیل داشتن توامان فرزند دختر و پسر تمایل به داشتن دو فرزند هستند.
مهم‌ترین علل موثر بر تاخیر در ازدواج به هنگام و فرزند آوری، تحصیلات و اشتغال عنوان شده است.

از نظر روانشناسان و جامعه شناسان تک فرزندی آسیب‌های فراوانی به همراه خواهد داشت و باتوجه به بحران کمبود جمعیت برای رسیدن به رشد جمعیت بیشتر از سطح جانشینی باید خانواده‌ها حداقل چهار فرزند داشته باشند نه یک فرزند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان